Eveniment

Predoiu: Salariile prea mici ale miniştrilor invită la corupţie, România trebuie să rezolve problema

Cătălin Predoiu fostul ministru al justiţiei, Andreas von Mettenheim ambasadorul Germaniei la Bucureşti şi Sandra Pralong au partiocipat la conferinţa Mediafax

Autor: Catalin Lapusteanu - Mediafax

04.05.2012, 00:06 830

Un ministru câştigă 1.000 de euro net pe lună, de zece ori mai pu­ţin decât un CEO al unei com­panii mari, iar responsabilităţile sunt similare.

Cei care ocupă posturi cu responsabilităţi mari, care presupun autorizarea cheltuirii ba­nu­­lui public, trebuie să fie corect re­mu­neraţi, a subliniat Predoiu la con­fe­rin­ţa "Trans­pa­rency and Business - Transparenţa şi me­diul de afa­ceri", organizată de Ca­mera de Co­­merţ Ro­mâno-Ger­­mană, Am­ba­sada Germa­niei şi agenţia MEDIAFAX.

"Când ai un post cu respon­sa­bilităţi enor­me, în care semnezi, în care îţi asumi semnătura al­tora, în ca­re iei decizii şi spui «aici merge sau aici nu mer­ge», în care dai autorizare să se chel­tuie sau nu banul public, trebuie să ştii că o faci re­compensat co­rect de societate. Sub­plă­ti­rea înaltei ad­mi­nistraţii invită la corupţie şi, pe viitor, Ro­mânia trebuie să rezolve şi această pro­blemă, nu numai a pensiilor şi salariilor, care e foarte im­portantă, dar trebuie să rezolve pro­blema plăţii co­recte a administraţiei, în spe­cial în zona ma­nage­mentului administrativ. Altfel, nu vom avea ma­nagement bun în ad­mi­nis­traţie sau vom avea ma­nageri care-şi com­ple­tează veniturile", a de­clarat ministrul demis al justiţiei.

Cătălin Predoiu a mai spus că, în opinia sa, aceas­tă "vulnerabilitate" trebuie să fie înlăturată.

O ad­ministraţie eficientă trebuie să fie o ad­mi­nistraţie bine plătită

În opinia lui Predoiu, şi absorbţia fon­du­ri­lor europene depinde de modul în care func­ţio­nează administraţia, acesta fiind un motiv în plus pentru luarea de măsuri care să asigure re­mu­nerarea corectă a personalului din domeniu.

"Dubiile în legătură cu capacitatea Ro­mâniei de a-şi asuma un viitor fără rezerve şi fără erori în parcursul european cresc. Când ai un partener care vezi că aleargă din ce în ce mai încet, începi să-ţi pui problema de ce mai eşti par­tener cu el. Noi nu trebuie să ajungem în aceas­tă situaţie, România a avut o şansă istorică prin aderarea la UE, ea nu trebuie ratată, iar fon­durile europene sunt parte din acest meca­nism, iar ele depind de modul în care funcţio­nea­ză administraţia. Este foarte adevărat că o ad­ministraţie eficientă trebuie să fie o ad­mi­nistraţie bine plătită", a spus Predoiu.

Ministrul demis al justiţiei a mai afirmat, cu ace­laşi prilej, că administraţia poate să ajute me­diul de afaceri prin transparentizarea ope­ra­ţiunilor sale.

"Vorbim despre transparenţă, pentru că ea asi­gură egalitatea de şanse, pentru că asigură per­formanţa, o selecţie bazată pe valoare, şi nu pe trişarea competiţiei. În ultimă in­stanţă, trans­parenţa şi integritatea asi­gură respectul drep­turilor cetă­ţenilor, fie că-i privim ca pe niş­te con­sumatori ai unor produse eco­no­mice, fie că-i privim ca be­ne­fi­ciari ai actului ad­mi­nistra­tiv. Avem nevoie de mai multă trans­pa­renţă, pen­tru că atât în administraţia pu­blică, cât şi în me­diul de afaceri ne con­frun­tăm cu fe­nomene de corupţie", a spus Cătălin Predoiu.

Predoiu a adăugat că, plecând de la aceste pre­mise, businessul, comunitatea de afaceri re­pre­zintă o platformă nu numai de dezvoltare a României, dar şi "de conectare a ei la UE, la spaţiul euro-nord atlantic pentru care am optat cu mulţi ani în urmă".

În opinia lui Predoiu, comunitatea de afa­ceri nu poate fi doar formală, aşa cum nu pot fi sem­­nate tratate şi după aceea să fie făcut altce­va decât transmite spiritul acelor tratate.

"În mod concret, nu poţi să te prezinţi în rân­dul statelor membre dacă nu depui perma­nent eforturi pentru combaterea corupţiei şi pen­tru a asigura o platformă de afaceri com­pa­tibilă bazată pe regula de drept şi pe competiţia onestă", a mai spus Predoiu.

Este important de unde vin banii

Demnitarul a subliniat că bani sunt peste tot în lume şi grupuri de afaceri pot veni din multe părţi, dar important este de unde vin acei bani şi pe ce set de valori şi pe ce practici se ba­zea­ză grupurile care vin la noi în ţară şi, la rân­dul lor, ce practici promovează în contact cu cei­lalţi parteneri economici şi cu administraţia.

"Ca cetăţean, prefer să trăiesc într-o ţară cu eco­nomie care lucrează după regula com­pe­tiţiei loiale, lucrează după regula transparenţei în condiţii de integritate. Ca cetăţean, nu vreau să plătesc un produs mai scump decât face, doar că în costul produsului respectiv este in­clu­să şi mita care a fost dată de companie şi alte ser­vicii netransparente care intră în economia gri sau chiar economia neagră", a mai spus Predoiu.

El a precizat că transparenţa în mediul de afaceri poate fi asigurată în primul rând prin legi foarte clare, iar la acest capitol nimeni nu poate contesta că România a făcut eforturi remarcabile cu rezultate certe.

"Discutăm despre un anumit tip de viitor pe care România îl merită şi pentru care trebuie să se lupte. Un viitor în care trebuie să se bazeze pe un mediu de afaceri nu numai efi­cient, ci şi curat. Un mediu de afaceri nu nu­mai profitabil, ci şi transparent. Business în­seam­nă profit, omul de afaceri vrea să scoată bani. Nimic mai firesc. Este o obligaţie, o obligaţie faţă de anga­jaţi, este o obligaţie faţă de acţio­nari, iar dacă vorbim de micile afaceri, este o obli­gaţie faţă de propria familie, pentru că alt­fel nu-şi poate asigura resursele traiului pro­priu. Dar este foarte important cum faci acest pro­fit, pentru că profitul obţinut într-un mod care îi dezavan­ta­jează pe ceilalţi în­seam­nă mai târ­ziu submi­narea propriei afaceri", a mai arătat Predoiu.

El a adăugat că nici cel mai puternic om de afa­ceri, cu cele mai întinse conexiuni, cu cele mai nelimitate resurse, nu poate rămâne ne­afec­­tat dacă economia per ansamblu este sub­mi­n­ată de practici neconcurenţiale, de corup­ţie, de lipsă de integritate.

"Din păcate, în ultimii ani viaţa a de­mon­strat că în societatea românească şi în econo­mie există în continuare corupţie, şi poate că aceasta este una dintre cauzele pentru care în Ro­mâ­nia încă nu s-a structurat o categorie puter­nică de în­treprinderi mici, de între­prin­deri mijlocii, de clasă de mijloc", a mai spus Predoiu.

El a dat ca exemplu Germania în ceea ce pri­veşte structurarea clasei de mijloc. Predoiu a pre­cizat că economia germană se sprijină foarte pu­ternic nu numai pe marile concerne in­dus­triale, "ci mai ales pe o foarte puternică şi dina­mi­că clasă de mijloc, care provine din rândul businessului mediu".

"Această structură a mediului economic are impact nu numai în viaţa afacerilor, are im­pact şi în viaţa civică, şi în viaţa politică, pentru că o pătură de IMM-uri puternice înseamnă pa­troni mulţi, prosperi, angajaţi mulţi, în contact di­rect cu clientul, în contact direct cu patronul. Înseamnă conştiinţă civică, înseamnă forţa de a te apăra faţă de practicile admi­nis­traţiei atunci când acestea încearcă să corupă mediul de afa­ceri cerând mită, condiţionând eliberarea de ac­te adminis­trative, eliminându-i din concurenţa fi­rească pe cei mai buni în favoarea celor mai performanţi, dar dispuşi la practici neloiale sau chiar nelegale", a explicat Predoiu.

El a mai spus că în urmă cu ceva mai mult timp un oficial al Băncii Naţionale vorbea de nevoia de a avea un capitalism real în România şi prin opoziţie de fragilitatea capitalismului ro­mâ­nesc, care din păcate s-a sprijinit pe un anu­mit fel de a dobândi active, pe un anumit fel de a le administra şi, într-un final, pe un anumit fel de a se face administraţie în această ţară.

ANRMAP: am verificat 30.000 de documentaţii de atribuire

Preşedintele ANRMAP Cristina Trăilă (foto) a arătat la conferinţa MEDIAFAX Talks că instituţia a verificat din toamna anului 2011 peste 30.000 de documentaţii de atribuire în încercarea de înlăturare a operatorilor economici ce-şi folosesc abuziv drepturile, numărul contestaţiilor scăzând la jumătate.

"Din toamna anului trecut am început verificarea documentaţiilor de atribuire înainte de începerea unei proceduri de achiziţie publică. Nu a fost simplu. Nu a fost simplu nici să iei aşa o măsură, pentru că vă imaginaţi că toti cei implicaţi într-un asemnea proces nu au o mare deschidere spre astfel de măsuri", a declarat preşedintele Autorităţii la conferinţa "Transparency and Business - Transparenţa

şi mediul de afaceri", organizată de

Camera de Comerţ Româno-Germană, Ambasada Germaniei şi agenţia Mediafax.

Ea a spus că Guvernul a luat o asemenea măsură, şi-a asumat acest lucru extrem de dificil şi din toamna anului trecut au fost verificate peste 30.000 de documente de atribuire.

"Cei de la Banca Mondială ne-au spus: «Bine, dacă aţi făcut lucrul acesta în perioada aceasta de timp atât de scurtă, înseamnă că puteţi face mult mai multe lucruri». Şi colegii mei au făcut într-adevăr eforturi extraordinare", a arătat Trăilă.

Ea s-a referit la elimnarea criteriilor restrictive, a acelor criterii de selecţie şi calificare ce conduc către un anumit operator economic.

"Şi ştiu bine că mulţi v-aţi confruntat cu astfel de probleme", s-a adresat Trăilă publicului.

Potrivit preşedintelui ANRMAP, acesta a fost unul dintre punctele din planul de măsuri adoptat cu reprezentanţii Comisiei Europene, iar aceste elemente apar în raportul de audit al Comisiei.

Cristina Trăilă a precizat că un prim rezultat este acela că numărul de contestaţii pe procedurile de achiziţii publice a scăzut la jumătate.

"Aş spune că pe de-o parte operatorii economici cred că acele documentaţii sunt elaborate într-un mod corect, pe de altă parte eliminăm acei operatori economici care încearcă să abuzeze de acest drept pe care îl au de a contesta", a subliniat Trăilă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO