Eveniment

Premierul Ponta face un pas înapoi şi lasă motorina fără acciza de 7 eurocenţi încă trei luni

Aproximativ 150 de maşini de transport greu au format ieri un lanţ pe marginea drumului 19A între Satu Mare şi Dorolt/Petea. Mediafax Foto

Aproximativ 150 de maşini de transport greu au format ieri un lanţ pe marginea drumului 19A între Satu Mare şi Dorolt/Petea. Mediafax Foto

Autor: Bogdan Alecu

09.12.2013, 20:39 467

Preşedintele Traian Băsescu spunea săptămâna trecută că i-a cerut premierului să amâne până în iunie introducerea accizei de 7 eurocenţi pe carburanţi, dar acesta „nu a vrut“. În replică, Ponta spunea atunci că „poziţia preşedintelui este inflexibilă“.

Ieri, guvernul a anunţat că intenţionează să aplice acciza de 7 eurocenţi doar la benzină şi să amâne introducerea acestei taxe la motorină pentru o perioadă de trei luni. Aseară, preşedintele Băsescu a spus că decizia nu îl satisface, dar arată că se poate „construi un dialog“.

În România se consumă anual circa 5,7-5,8 milioane de tone de carburanţi anual, din care 75% reprezintă motorină. Dacă renunţă la acciza pe motorină, guvernul mai încasează doar 15 mil. euro lunar din acciza de 7 eurocenţi pe benzină faţă de un nivel de 55 mil. euro lunar pe ambele tipuri de carburant, potrivit calculelor ZF.

Prin această decizie, premierul Ponta face un pas înapoi şi spune că în intervalul de trei luni al amânării va „căuta soluţii“. Ponta a precizat că ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea, a plecat la Bruxelles pentru a discuta cu oficiali ai Comisiei Europene şi Fondului Monetar Internaţional pe această temă.

„Orice declaraţie poate fi schimbată şi orice idee poate fi distorsionată, dar transportatorii nu cred în promisiuni, vrem măsuri concrete şi rezultate palpabile. Ce s-a întâmplat acum sunt doar promisiuni. Spre exemplu, am primit o invitaţie la dialog din partea Ministerului Transporturilor, dar care a fost lansată la ora 13.00 pentru ora 14.00. Fiind în teritoriu, o putem interpreta ca fiind cel puţin o lipsă de politeţe faţă de cei care protestează. Au participat (la discuţie – n. red.) asociaţii care însă nu au participat la protest“, a spus Mayer Siegfried, secretarul general al Confederaţiei Naţionale Rutiere (CNR), care a sprijinit logistic protestele de astăzi şi care are 4.500 de membri (companii cu activităţi în transportul de persoane şi marfă).

Pe piaţa transportului rutier există însă mai multe asociaţii şi organizaţii şi nu toate au luat parte la protestul de ieri. Spre exemplu, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri (UNTRR), care are 13.000 de membri, nu a participat ca organizaţie la protest, însă membrii acesteia au ales dacă participă sau nu.

Transportatorii membri ai Confederaţiei Naţionale Rutiere (CNR) au protestat ieri împotriva măsurilor anunţate de guvern privind introducerea accizei de 7 eurocenţi la carburanţi, iar protestul lor ar putea afecta întreg circuitul din comerţ şi industrie dacă se prelungeşte pentru câteva zile.

„La protestul de astăzi au participat 1.300 – 1.400 de transportatori, iar flotele lor totalizează 20.000 de camioane, dar nu toate maşinile au luat parte la protest. Nu putem face o estimare a numărului total de camioane care şi-au oprit activitatea deoarece nu a fost scopul nostru să cuantificăm fiecare localitate în parte, dar putem spune că o mare parte a transportatorilor şi-au manifestat nemulţumirea faţă de ce se întâmplă acum“, a mai spus Mayer Siegfried.

În România sunt aproape 660.000 de camioane de transport de marfă, deţinute de circa 25.000 de firme de transport marfă. La protestul de ieri, o parte din camioane au rămas oprite în parcări, au rulat cu viteză foarte redusă, pe Centura Capitalei, a Sibiului, în Arad, Mureş sau pe Valea Oltului.

„Noi nu vom renunţa la proteste, dar acest lucru se poate face şi prin alte mijloace în afară de a opri camioanele în parcări“, a subiniat Mayer Siegfried, care a adăugat că transportatorii doresc un dialog cu reprezentanţi din Ministerul Administraţiei, din cel al Marilor Proiecte, CNADNR, din Ministerul Finanţelor şi cel al Transporturilor, dar că nu mai au „nici nervii şi nici credinţa necesară că în viitor cineva va mişca ceva“.

Profitabilitatea companiilor de transport ar scădea cu până la 20% în cazul în care guvernul va introduce acciza de 7 eurocenţi în motorină, ce va duce implicit la creşterea numărului de transportatori în insolvenţă sau chiar faliment.
 

edy Spedition şi Lazăr Internaţional, cei mai mari transportatori, nu au participat la protest

„Impactul direct în profitabilitate este de 0,035 de euro per kilometru. Asta înseamnă că dacă transportatorul ar suporta aceste costuri, profitabilitatea lui per kilometru ar scădea cu aproximativ 15-20%. În contracte noi avem inclusă clauza de ajustare automată a preţului în funcţie de motorină. Acest lucru oferă o oarecare protecţie pe termen scurt, deoarece în următorul an contractual, din cauza dezechilibrului dintre ofertă şi cerere, preţurile tind să se regleze în defavoarea transportatorilor“, a spus Mircea Ţiplea, director general al edy Internaţional Spedition, una dintre cele mai mari firme de transport de pe piaţa locală, care nu a participat la protest. Nici transportatorul Lazăr din Piteşti, cea mai mare companie din sector după cifra de afaceri, nu a luat parte la protestele de ieri.

Pentru a absorbi acest impact, tarifele ar trebui majorate în medie cu 5%, potrivit directorului edy Spedition.

El a subliniat că „per ansamblu starea de insolvenţă care planează asupra întregii industrii de transport se va accentua. Nu participăm la proteste, însă vom respecta coloanele aflate în trafic, acolo unde protestele au loc“.
 

Camioanele care nu participă la protest, blocate în trafic

„Transportatorii folosiţi de către noi sub  contract nu fac parte din grevă, cu o singură excepţie la Mureş, dar care nu afectează mult operaţiunile. Camioanele din parcurs internaţional care vin din Italia, Marea Britanie, Germania, Austria, Spania sunt însă întârziate pe drum. Acestea trebuiau să ajungă de dimineaţă, dar sunt blocate la Sibiu şi în alte centre mari“, a spus Danor Ionescu, CEO al companiei de logistică Delamode Group pentru Europa Centrală şi de Est.

În ceea ce priveşte Gefco, una dintre cele mai mari firme de logistică de pe piaţa locală, oficialii au subliniat că nu au fost înregistrate fluctuaţii în fluxul de marfă din depozite.

„Avertizarea a fost transmisă relativ târziu, astfel încât nu au avut mult timp la dispoziţie să reacţioneze asupra lanţului de aprovizionare. În plus, nu a fost foarte clar cât de mult va fi susţinută greva. Protestele ne afectează şi pe noi, cât şi întreaga piaţă. Întârzieri ale livrărilor sunt posibile în acest moment. Motorizăm îndeaproape drumurile pe care apar blocaje, ce firme de transport se alătură grevei, în special din rândul partenerilor noştri“, a spus Christophe de Korver, directorul general Gefco România.
 

Vor exista întârzieri în livrarea mărfurilor

În ceea ce priveşte majorarea volumelor din depozite Cătălin Olteanu, directorul general al companiei de logistică FM Logistic România a declarat că deja este  o perioadă de vârf în livrările către retail, când depozitele sunt pline.

„Practic noi am făcut tot ce a depins de noi să golim depozitele şi să mutăm marfa pe raft, şi încercăm să facem asta în continuare. Vom fi cu toţii afectaţi de proteste. În ceea ce ne priveşte, contează foarte mult relaţia cu clienţii noştri şi ceea ce putem face pentru ei, pentru a amerliora efectele protestelor. Este greu de estimat cât de mult vor fi afectaţi, dar în mod cert vor exista întârzieri în livrarea mărfurilor“, a spus Cătălin Olteanu. Pe piaţa locală FM Logistic lucrează cu firme din industria alimentară, retail, cosmetice şi electronice.

„Este evident că cei ce protestează pierd contracte sau sunt penalizaţi pentru întârzieri, cei ce îşi vând marfa întârziată pe raft pierd vânzări, cei ce nu îşi primesc materia primă pierd producţie şi tot aşa, toată lumea va pierde ceva. Este exemplul clar de negociere când ambele părţi pierd“, a subliniat Olteanu.
 

Marile magazine rezistă două zile cu stocurile actuale

Prelungirea grevei transportatorilor mai mult de două zile va afecta aprovizionarea marilor reţele de magazine în special cu produse proaspete, precum fructe, legume, lapte, carne şi peşte, potrivit Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR).

"În prezent, reţelele de magazine membre ale AMRCR au stocurile asigurate, însă dacă greva va dura mai mult de două zile putem anticipa că vor apărea probleme în primul rând la produsele proaspete - legume, fructe, lapte, carne şi peşte, dar ulterior şi stocurile celorlalte mărfuri vor avea de suferit", a declarat, într-un comunicat, Delia Nica, director executiv al AMRCR.

De asemenea, protestele de astăzi au generat întârzieri, în special în cazul celora internaţionale.

„Camioanele din parcurs internaţional care vin din Italia, Marea Britanie, Germania, Austria, Spania sunt întârziate pe drum. Acestea trebuiau să ajungă de dimineaţă, dar sunt blocate la Sibiu şi în alte centre mari. Protestele ne afectează prin întârzieri ale curselor noastre regulate care sunt pe traseu acum şi în consecinţă timpii de livrare vor fi afectaţi, iar noi am anunţat clienţii“, a spus Danor Ionescu, CEO Delamode Group pentru Europa Centrală şi de Est.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 10.12.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO