Eveniment

Privatizarea CFR Marfă, „un joc politic, în care este pasat cartoful fierbinte“

Victor Ponta spune că, dacă contractul nu este încheiat din vina statului, cumpărătorul nu se poate adresa justiţiei. Foto Octav Ganea

Victor Ponta spune că, dacă contractul nu este încheiat din vina statului, cumpărătorul nu se poate adresa justiţiei. Foto Octav Ganea

Autor: Mirabela Tiron, Iulian Anghel

24.07.2013, 20:40 445

Premierul Victor Ponta susţine că privatizarea CFR Marfă trebuie avizată de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), al cărui şef este preşedintele Traian Băsescu, în vreme ce Administraţia Prezidenţială spune că nici vorbă de aşa ceva, pentru că CSAT nu are în atribuţii avizarea de privatizări.

Premierul Victor Ponta a precizat ieri: „Dacă CSAT se opune, contractul nu va fi semnat deloc (...) În baza strategiei avizate de CSAT a fost aprobată o hotărâre de guvern. Dacă spuneţi că nu e în atribuţia preşedintelui (avizarea contractului de privatizare aprobat de guvern - n.r.), atunci ar trebui să tacă din gură. Dacă tot vorbeşte, să-i dăm atribuţii“, a spus Ponta. Declaraţia sa este o replică adresată preşedintelui Traian Băsescu, care spusese anterior că premierul trebuie să-şi asume privatizarea CFR Marfă.

În replică, Bogdan Oprea, purtătorul de cuvânt al şefului statului, a transmis, citat de Mediafax, că CSAT nu are nicio atribuţie în baza căreia să poată aviza contracte de privatizare: „Victor Ponta nu cunoaşte obiectul de activitate al Consiliului“. CSAT se întruneşte la convocarea preşedintelui ţării.

Gruia Stoica, proprietarul GFR, care a fost desem­nat câştigător în licita­ţia pentru  privatizarea CFR Marfă, a spus că nu îl interesează aspectele legate de „ia tu mingea, dă-mi tu mingea“ cu referire la disputa politică: „Cu siguranţă că aştept să semnez contractul. Cu cât intrăm mai târziu în companie, cu atât va fi mai greu, pentru că vom găsi o situaţie diferită de cea prezentată în caietul de sarcini“.

Privatizarea CFR Marfă a ajuns un joc politic, consideră analiştii economici.

„Privatizarea a devenit o operaţiune foarte politică. Cred că începe un joc cu pasarea cartofului fierbinte dintr-o parte în alta. Nimeni nu vrea să îşi asume decizia finală de privatizare. A devenit un joc politic, care nu are legătura cu situaţia companiei“, a spus Aurelian Dochia, economist economic.

Privatizarea CFR Marfă trebuie finalizată până în 23 septembrie, a susţinut ieri guvernul. Dar nu este clar dacă acesta este termenul limită până la care grupul GFR, care a câştigat licitaţia pentru cele 51% din acţiunile operatorului de transport pe calea ferată, trebuie să plătească cele 202 mil. euro cu care şi-a adjudecat licitaţia sau termenul limită de semnare a contractului de privatizare.

Însă privatizarea este condiţionată de guvern de avizul favorabil al Consiliului CSAT. Guvernul a adoptat ieri hotărârea privind privatizarea transportatorului de marfă pe calea ferată. Potrivit acesteia, „dacă finalizarea nu va avea loc, independent de orice culpă a Cumpărătorului, într-o perioadă de maximum 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, contractul se desfiinţează de plin drept fără a mai fi necesară punerea în întârziere şi fără orice altă formalitate prealabilă şi fără intervenţia instanţei“.

Purtătorul de cuvânt al guvernului, Andrei Zaharescu, a explicat pentru ZF că termenul de 60 de zile la care face referire hotărârea porneşte începând de ieri, data la care a fost aprobată hotărârea de guvern de privatizare a CFR, cu condiţia existenţei avizului pozitiv al CSAT.

„Până la data de 23 septembrie GFR trebuie să plătească banii pentru pachetul de 51% din CFR Marfă. Dacă contractul nu este încheiat din vina statului, atunci cumpărătorul nu se poate adresa instanţei“, a precizat Zaharescu, arătând însă că încheierea contractului ţine de decizia CSAT. El nu a putut preciza la ce dată ar urma să fie încheiat contractul de privatizare.

Privatizarea CFR Marfă a fost grăbită pentru că era una dintre condiţiile încheierii cu bine a acordului cu FMI. Acordul a fost încheiat, dar acum nimeni nu îşi mai asumă această privatizare.

Potrivit celor decise iniţial de Guvern, câştigătorul licitaţiei trebuie să plătească banii - 202 mil. euro - în două luni de la semnarea contractului.

George Buruiană, preşedintele ATFER (Asociaţia Transportatorilor Feroviari din România) spune că privatizarea CFR Marfă s-a transformat într-un joc în care premierul Ponta şi preşedintele Băsescu „îşi pasează cartoful fierbinte“.

Luni, preşedintele Băsescu afirma că firma care a câştigat licitaţia pentru CFR Marfă nu are bani şi îi caută pe la bănci, explicându-şi astfel întârzierea privatizării CFR Marfă. Marţi, Gruia Stoica spunea că GFR/Grampet este o societate bancabilă, solidă financiar şi că are discuţii în prezent cu instituţii financiare din top 5 mondial.

GFR a câştigat licitaţia pentru privatizarea CFR Marfă, cu preţul de 202 milioane de euro pentru pachetul de 51% din acţiuni. În cursa pentru privatizare s-au mai înscris americanii de la OmniTRAX şi asocierea Transferoviar Grup şi fondul austriac Donau-Finanz, care s-au retras pe parcursul privatizării. Pe parcursul privatizării, specialişti din transport feroviar şi consultanţii economici au atras atenţia că procesul este viciat din cauză că Transporturile au schimbat condiţiile de participare şi au şters datoriile CFR Marfă către bugetul de stat în timpul privatizării. CFR Marfă a finalizat anul trecut cu afaceri de 217 mil. euro şi pierderi nete de 91 mil. euro.

Gruia Stoica, care deţine cel mai mare transportator de marfă pe calea ferată, GFR, s-a înscris şi la licitaţia pentru privatizarea transportatorului feroviar de marfă din Croaţia şi a câştigat-o. El s-a mai înscris la licitaţia pentru privatizarea transportatorului feroviar de marfă BDZ Cargo din Bulgaria, unde momentan a fost amânat procesul.

În România, piaţa de transport marfă pe calea ferată este de circa 50 de milioane de tone de marfă iar ca valoare se ridică la circa 500 mil. euro, potrivit datelor din piaţă.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 25.07.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO