Un român cheltuie lunar în medie 200 de lei pe alimente şi băuturi alcoolice şi non-alcoolice, cea mai mare parte a sumei - aproape 45% - mergând către carne şi produse de panificaţie. Restul se împarte între lactate, legume, fructe - care reprezintă circa un sfert din cheltuielile lunare cu mâncarea şi băuturile - şi alte alimente, precum ulei, ciocolată, orez sau făină, conform calculelor ZF pe baza datelor INS.
La acest coş valoarea TVA-ului de 24% însemna pentru un român de rând un cost de 39 de lei. După reducerea până la 9% începând cu 1 iunie 2015, TVA-ul va mai fi 14,5 lei, respectiv o “economie” de 24,5 lei pentru fiecare consumator lunar.
ZF a calculat reducerea TVA-ului la tot coşul de produse, fără a ţine cont că la pâine reducerea TVA-ului de la 24% la 9% a avut loc în toamna lui 2013. În ceea ce priveşte băuturi alcoolice, în documentul prezentat de guvern nu se face nicio referire la aceste produse. Se specifică însă că la băuturile nealcoolice se va aplica o reducere de la 24% la 9% începând cu 1 iunie 2015.
Per ansamblu, coşul de cumpărături lunar cuprinde în medie printre altele 3,2 kilograme de carne, patru litri de lapte, şapte ouă şi peste patru kilograme de legume. Spre deosebire de alte produse, românii sunt campioni europeni la consumul de pâine şi produse de panificaţie. Consumul lunar de astfel de produse este de 10 kilograme, pe care se cheltuie aproape 37 de lei. Datele ZF arată şi că românii cheltuie cea mai mare parte din veniturile proprii pe alimente şi băuturi nonalcoolice, atât prin comparaţie cu statele din Occident precum Germania, dar şi prin comparaţie cu statele din regiune precum Polonia sau Cehia.
Un român cheltuieşte 41% din venitul său lunar pe alimente şi băuturi nonalcoolice, cea mai mare pondere de la nivelul Uniunii Europene, în contextul în care veniturile reprezintă 25% din media europeană pe când preţurile la multe produse sunt aliniate celor din statele din regiune şi chiar din Occident, potrivit ultimelor date ale ZF. Astfel, în timp ce un român cheltuieşte pe aceste produse aproape jumătate din venitul său lunar, media la nivelul UE este de sub 15%, ponderea scăzând chiar sub acest prag pentru statele dezvoltate din Vest precum Germania, Suedia sau Luxemburg, potrivit unui raport al companiei de cercetare de piaţă Food Drink Europe.
Preţurile alimentelor, ale hainelor sau ale produselor de îngrijire personală din magazinele din România sunt de multe ori aliniate celor din alte state europene, salariile sunt cele care au rămas în urmă. În acest context, românii trebuie să cheltuie cea mai mare parte a veniturilor lunare pe consumul curent, banii rămaşi pentru investiţii sau pentru economii fiind puţini. O gospodărie din România are venituri lunare medii de 2.452 de lei, iar din total 1.603 lei, respectiv 65%, merg pe consumul curent. O gospodărie are în medie 2,6 locuitori.