„O propunere pentru învăţământul preuniversitar este intro-ducerea în programa educaţională a unor ore de orientare vocaţională (realizate de psihologi şi consilieri autorizaţi în orientare în carieră) în două etape: clasa a VIII-a şi clasa a XII-a. Cele două clase sunt cruciale în alegerea unui traseu profesional cât mai potrivit cu abilităţile şi competenţele elevilor. Abandonul şcolar se realizează cel mai adesea între ciclurile şcolare având una dintre cauze lipsa unei orientări clare“, a spus Godean. O altă măsură propusă de el pentru învăţământul preuniversitar este crearea unui legislativ mai permisiv de asociere a companiilor private şi a şcolilor profesionale pentru programe de practică integrate. De altfel, lipsa candidaţilor care să cunoască o meserie este marea dramă a angajatorilor din industrie, care vor să îşi extindă afacerile în România, dar care se confruntă cu o lipsă acută de personal calificat.
„În ceea ce priveşte învăţământul universitar, o măsură care trebuie implementată este modificarea cadrului de acreditare a universităţilor prin creşterea im-portanţei indicatorilor din Structura Programelor de Studiu. Mai precis, creşterea ponderii importanţei indicatorului I.P. 1.2.3 din metodologia ARACIS (Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior) care vizează relevanţa programelor de studiu. În acest mod, universităţile sunt încurajate să actualizeze periodic programa unui program de studiu în conformitate cu cerinţele profesionale ale pieţei muncii“, a mai spus Godean.
O astfel de soluţie ar fi necesară, de exemplu, pentru creşterea numărului de absolvenţi de facultăţi cu profil IT, având în vedere că în prezent facultăţile locale scot câte circa 7.000 de absolvenţi de IT pe piaţa muncii, însă necesarul cerut de angajatori este cel puţin dublu.
„În ceea ce priveşte finanţarea învăţământului, trebuie să se negocieze şi să se aloce în bugetul anului 2016 un procent de 5% din PIB pentru educaţie şi cercetare. În prezent, finanţarea este de 3,6% din PIB şi este cea mai scăzută din UE“, a mai spus Godean.
Propunerile din programul de guvernare
- Crearea de competenţe pentru viaţă pe baza nevoilor de dezvoltare personală şi umană.
- Reforma programei de învăţământ astfel încât conţinutul educaţional să corespundă cu cerinţele de pe piaţa muncii şi ale societăţii digitale.
- Redefinirea statutului cadrului didactic în societate prin salarizare, carieră, criterii de evaluare a performanţei, autonomie educaţională şi integritate.
- Reducerea birocraţiei inutile pentru personalul didactic.
- Creşterea performanţei programelor de formare, cercetare şi inovare universitară în clustere integrate (învăţământ-cercetare-producţie).