Eveniment

Reforma învăţământului în funcţie de nevoile pieţei muncii, eterna propunere a guvernelor

Reforma învăţământului în funcţie de nevoile...

Autor: Adelina Mihai

17.11.2015, 00:05 696
Florin Godean, country mana­ger al firmei de recrutare şi în­chi­riere de forţă de muncă temporară Adecco, spune că noua conducere a Ministerului Educa­ţiei ar trebui să se axeze pe o serie de măsuri pentru învăţământul preuniver­sitar şi universitar, dar şi pe finan­ţarea educaţiei în următorul an.

„O propunere pentru învăţă­mântul preuniversitar este intro-du­cerea în programa educaţională a unor ore de orientare vocaţio­nală (realizate de psihologi şi consilieri autorizaţi în orientare în carieră) în două etape: clasa a VIII-a şi clasa a XII-a. Cele două clase sunt cruciale în alegerea unui traseu profesional cât mai potrivit cu abilităţile şi competenţele ele­vilor. Abandonul şcolar se reali­zează cel mai adesea între ciclurile şcolare având una dintre cauze lipsa unei orientări clare“, a spus Godean. O altă măsură propusă de el pentru învăţământul preuni­versitar este crearea unui legislativ mai permisiv de asociere a com­paniilor private şi a şcolilor pro­fesionale pentru programe de practică integrate. De altfel, lipsa candidaţilor care să cunoască o meserie este marea dramă a angajatorilor din industrie, care vor să îşi extindă afacerile în România, dar care se confruntă cu o lipsă acută de personal calificat.

„În ceea ce priveşte învăţă­mântul universitar, o măsură care trebuie implementată este mo­dificarea cadrului de acreditare a universităţilor prin creşterea im-portanţei indicatorilor din Struc­tura Programelor de Studiu. Mai precis, creşterea ponderii importanţei indicatorului I.P. 1.2.3 din metodologia ARACIS (Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior) care vizează relevanţa programelor de studiu. În acest mod, universităţile sunt încurajate să actualizeze periodic programa unui program de studiu în conformitate cu cerinţele profesionale ale pieţei muncii“, a mai spus Godean.

O astfel de soluţie ar fi necesară, de exemplu, pentru creşterea numărului de absolvenţi de facultăţi cu profil IT, având în vedere că în prezent facultăţile locale scot câte circa 7.000 de absolvenţi de IT pe piaţa muncii, însă necesarul cerut de angajatori este cel puţin dublu.

„În ceea ce priveşte finanţarea învăţământului, trebuie să se negocieze şi să se aloce în bugetul anului 2016 un procent de 5% din PIB pentru educaţie şi cercetare. În prezent, finanţarea este de 3,6% din PIB şi este cea mai scăzută din UE“, a mai spus Godean.

 

Propunerile din programul de guvernare

- Crearea de competenţe pentru viaţă pe baza nevoilor de dezvoltare personală şi umană.

- Reforma programei de învăţământ astfel încât conţinutul educaţional să corespundă cu cerinţele de pe piaţa muncii şi ale societăţii digitale.

- Redefinirea statutului cadrului didactic în societate prin salarizare, carieră, criterii de evaluare a performanţei, autonomie educaţională şi integritate.

- Reducerea birocraţiei inutile pentru personalul didactic. 

- Creşterea performanţei programelor de formare, cercetare şi inovare universitară în clustere integrate (învăţământ-cercetare-producţie).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO