Eveniment

Retailul alimentar a inregistrat in luna martie prima scadere din acest an

Retailul alimentar a inregistrat in luna martie prima scadere din acest an
11.05.2009, 00:00 34
 

Sectorul de profil a avut astfel, in martie, prima dinamica negativa din 2009, dupa ce in primele doua luni acesta revenise pe crestere, dupa datele ajustate in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate.

Primul declin de la an la an a fost inregistrat in decembrie anul trecut, cand cifra de afaceri in comertul cu amanuntul cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun a avut o scadere de 8,7% fata de ultima luna din 2007, arata datele INS.
In 2008 s-a remarcat o incetinire a ritmului de crestere al sectorului alimentar incepand cu a doua jumatate a anului, pe fondul crizei economice.
Daca in primele 6-7 luni dinamica de la an la an a fost de peste 20%, din august ratele de crestere s-au diminuat rapid, pentru a se transforma la finalul anului in scadere. Marile retele de magazine cu dominanta alimentara, care detin impreuna o cota estimata la 40% din comertul local cu produse alimentare, bauturi si tutun, spun ca retailul modern are inca sanse de crestere a vanzarilor in 2009.
„Aparitia primelor scaderi in retailul alimentar modern depinde de cat de dramatic s-ar putea schimba comportamentul de consum pe timp de criza al romanilor. Daca, de pilda, comportamentul de consum s-ar indrepta mai mult spre produse de prim pret (cele mai ieftine articole la raft), dar inregistrand in acelasi timp crestere de volum, vanzarile ar putea sa nu tinda neaparat spre scadere", a declarat Adrian Manolache, secretarul general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania.
Pe fondul inrautatirii situatiei economice, dar si al intensificarii competitiei in retailul modern, Carrefour Romania, cel mai mare operator de hipermarketuri de pe piata, a raportat in 2009 prima scadere trimestriala a vanzarilor sale in magazinele mai vechi de un an. Declinul la trimestru a fost de 5% (in euro), comparativ cu primele trei luni din 2008, insa expansiunea retelei a permis companiei sa-si mentina trendul ascendent al vanzarilor in Romania.
La nivelul pietei, dinamica la trimestru a retailului cu dominanta alimentara a fost pozitiva, de 1,5%, dar nu a compensat scaderile importante inregistrate pe segmentele comertului cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate (-13,2%) si al produselor nealimentare (-3,8%).
Astfel, volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul, cu exceptia autovehiculelor si a motocicletelor, a scazut, in primul trimestru, cu 6,3%, fata de perioada similara din 2008, potrivit INS.
Vanzarea de produse alimentare, bauturi si tutun a crescut in primele trei luni cu 1,5%. Volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu ridicata si cu amanuntul, intretinerea si repararea autovehiculelor si a motocicletelor s-a redus in primele trei luni cu 34,1%, in principal tot din cauza comertului cu autovehicule (-43,8%).
Serviciile, in picaj
Serviciile au inregistrat in martie o cifra de afaceri cu 4,7% mai redusa comparativ cu aceeasi luna din 2008, in principal din cauza activitatilor agentiilor turistice si a tur-operatorilor (-41,7%), potrivit datelor Institutului National de Statistica. Aceasta reprezinta cea mai mare scadere din acest an pentru agentiile de turism. Volumul cifrei de afaceri a agentiilor a inceput sa scada din noiembrie anul trecut, cand dupa o crestere cu 5,9% in octombrie, a urmat o reducere cu 18,1%. Astfel, startul reducerilor dat de luna noiembrie 2008 a continuat si in decembrie cu un maxim de -48%. Ritmul de scadere s-a mai atenuat in ianuarie, cand cifra de afaceri a agentiilor de turism s-a redus cu 31%, iar februarie a adus o scadere cu 35%. Mirabela Tiron

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO