Eveniment

Reteta nemteasca, secretul litoralului bulgaresc

22.04.2009, 00:00 1239

Litoralul romanesc pierde de ani buni sute de mii de turisti si implicit banii acestora in favoarea vecinilor de sud. Care este secretul?
„Au plaja mai curata. Tin minte ca anul trecut, sora mea, care-si facea concediul pe litoralul romanesc, venea in Albena, unde eram noi cazati, sa faca baie in mare. Seara filtrau nisipul, apa era limpede, regimul all inclusive", spune Irina, care anul trecut a apelat la serviciile de pe litoralul bulgaresc si a fost mult mai multumita fata de ceea ce experimenta in Romania.
„La capitolul cluburi cred ca Mamaia are un avantaj, dar acolo (Balcic - n.r.) ai mai multe locuri de vizitat, pentru ca litoralul lor este mai mare, mai multe oferte all inclusive, gasesti loc de parcare fara sa te bati cu alti turisti si fara sa platesti in plus pentru asta si nu am prins niciodata trafic intens pe drumurile dintre statiuni. Ma voi intoarce si anul acesta acolo, pentru ca am descoperit un litoral mai curat si turisti mai civilizati decat in Romania", spune Mihaela.
Cum au reusit bulgarii sa ofere astfel de sevicii? „Bani germani, management german, turisti germani. Acesta a fost «secretul» dezvoltarii litoralului bulgaresc . Bulgarii au fost de acord sa ofere hotelurile in administrarea unui management german, gratie tour­operatorilor germani consacrati ca TUI sau Neckerman. Practic, acestia au facilitat credite germane, fonduri care au fost administrate de manageri germani, si care au atras - cum era si normal - turisti germani. In acest fel, tour­operatorii germani au oferit turistilor lor tarife extrem de avantajoase pe litoralul bulgaresc, la preturi fara concurenta, care au spulberat din competitie litoralul romanesc", spune Corina Martin, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT). Odata veniti germanii, au adus si regimul all inclusive.
„Turistul german este cel mai interesat dintre turistii europeni de servicii «all inclusive» pentru ca nu vrea sa plateasca nimic in plus, la fata locului, fata de pretul vacantei, la care a platit rate un an intreg", a mai spus Martin. In timp ce in urma cu cinci ani, bulgarii le ofereau pe tava litoralul germanilor, in Romania hotelurile erau privatizate si vandute fara obligatii contractuale serioase.
„La noi litoralul nu a fost de vanzare, dar a fost privatizat defectuos. Plaja apartine cuiva, hotelul altcuiva si restaurantul este in proprietatea altui investitor. Mai mult, cei care si-au adjudecat activele, nici macar nu au fost obligati sa investeasca in hoteluri si nici macar sa le mentina in circuitul turistic", mai spune reprezentantul ANAT.
Potrivi acesteia, litoralul bulgaresc atrage cu precadere turisti straini, care sunt doritori de all inclusive in timp ce litoralul romanesc este axat pe turisti locali, care nu apreciaza acest tip de serviciu decat in deplasare. In Romania sunt circa 15 unitati care ofera regimul all inclusive. La noi, doar 10-15% sunt unitati de cazare noi, in timp ce la bulgari sunt foarte multe unitati construite de la zero.
Anul trecut, 250.000 de romani si-au petrecut vacantele pe litoralul bulgaresc.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO