Eveniment

România, pe drumul spre Grecia la evaziune fiscală? 200.000 de români au maşini de peste 20.000 de euro, dar numai 40.000 câştigă anual peste această sumă

România, pe drumul spre Grecia la evaziune fiscală? 200.000 de români au maşini de peste 20.000 de euro, dar numai 40.000 câştigă anual peste această sumăRomânia, pe drumul spre Grecia la evaziune fiscală? 200.000 de români au maşini de peste 20.000 de euro, dar numai 40.000 câştigă anual peste această sumă

România, pe drumul spre Grecia la evaziune fiscală? 200.000 de români au maşini de peste 20.000 de euro, dar numai 40.000 câştigă anual peste această sumăRomânia, pe drumul spre Grecia la evaziune fiscală? 200.000 de români au maşini de peste 20.000 de euro, dar numai 40.000 câştigă anual peste această sumă

Autor: Adelina Mihai

04.11.2011, 00:09 7085

Evaziunea fiscală din Grecia, învinuită de toată Europa ca fiind o sursă a îndatorării excesive a statului elen, a fost reflectată zilele trecute în presa din Atena prin faptul că numărul de Porsche Cayenne înregistrate, care costă 80.000 de euro, este mai mare decât numărul persoa­nelor care au venituri anuale mai mari de 50.000 de euro.

Cum este situaţia în România, unde până şi oficialii acceptă un grad mare de evaziune fiscală? Din calculele ZF reiese că circa 5% din parcul de 4 milioane de maşini înregistrate în România au o valoare de peste 20.000 de euro. Aceasta înseamnă că în România circulă acum pe şosele 200.000 de maşini cu o valoare de peste 20.000 de euro. Pragul de 20.000 de euro a fost ales pentru că la Institutul Naţional de Statistică aceasta este limita superioară a veniturilor înregistrate de salariaţi dată publicităţii. Astfel, din cei 4,2 milioane de salariaţi, 40.500 câştigă peste 8.000 de lei brut pe lună (1.900 de euro), ceea ce înseamnă net circa 20.000 de euro pe an. Între 5.000 şi 8.000 de lei brut pe lună câştigă circa 83.000 de salariaţi, iar între 2.000 de lei, salariul mediu brut, şi 5.000 de lei, 730.000 de angajaţi.

"Este evident că numărul oficial de persoane cu venituri mari înregistrate la Institutul Naţional de Statistică pot reflecta rea­litatea într-o mai mare sau mai mică măsură. Există foarte multe persoane care au venituri din alte surse, la o economie sub­terană estimată la 30-40% din PIB, cum să nu fie mai multe maşini scumpe decât este normal?", este de părere Sorin Roibu, managing partner al firmei de executive search şi consultanţă în resurse umane Arthur Hunt. Într-adevăr, datele INS arată că 1,2 milioane de salariaţi declară că au un salariu lunar brut mai mic de 1.000 de lei.

Numărul de români care câştigă peste 8.000 de lei brut (1.900 de euro) pe lună a crescut constant în ultimii ani: dacă în 2008 erau aproape 37.000 de angajaţi de pe piaţa locală care obţineau aceste venituri, în 2010 a ajuns la peste 40.000. Dacă se păstrează ponderea acestei categorii de salariaţi în efectivul total de angajaţi şi anul acesta (de 1,14%), atunci până la finele anului vor fi aproape 50.000 de români cu salarii de cel puţin 2.000 de euro pe lună.

Cu peste 12.000 de maşini mai scumpe de 20.000 de euro vândute în primele nouă luni ale acestui an, rezultă că, la finele acestui an, în România vor exista cel puţin 85.000 de maşini noi vândute la un preţ de peste 20.000 de euro vândute numai din 2008 încoace. În total, numărul maşinilor de peste 20.000 de euro din parcul total de 4 mil. de autoturisme este evaluat la circa 200.000.

Maşinile noi care intră în această categorie sunt cele care se încadrează în clasa medie, mare şi de lux, SUV-urile şi cele din clasa monovolum.

În Grecia, studiul recent care a relevat faptul că există mai multe Porsche Cayenne înregistrate decât plătitori de taxe cu venituri anuale de peste 50.000 de euro a fost realizat de profesorul Herakles Pole­marchakis, fostul şef al de­partamentului economic al primului-mi­nistru elen.

Numărul românilor care au venituri mai mari poate depăşi statisticile oficiale, dar nu cu mult, având în vedere că firmele folosesc şi alte tipuri de contracte (de management, drepturi de autor, chiar plăţi la negru) pe lângă contractele individuale de muncă pentru a-şi remunera angajaţii. Aşa se explică de fapt că un sfert dintre salariaţi au salariul lunar mai mic de 1.000 de lei.

"În general, cei care câştigă peste 2.000 de euro pe lună au poziţii manageriale (cu excepţia unor specialiştii din anumite industrii) şi primesc maşină de serviciu. Cei care îşi cumpără maşini de peste 20.000 de euro sunt, în general, specialiştii bine plătiţi, care câştigă, în medie, între 1.500 şi 2.000 de euro", crede Horaţiu Cocheci, managerul diviziei de consultanţă în resurse umane a firmei de audit şi consultanţă Pricewater­houseCoopers (PwC).

În general, managerii care primesc maşini de serviciu le folosesc şi în scop personal, de aceea focusul celor care au salarii mari nu este pe achiziţia de noi maşini.

"Cu toate acestea, majoritatea ma­nagerilor pe care îi cunosc au, pe lângă maşina «de lux» de la serviciu, şi o maşină proprie la un preţ comparabil. Unele companii au chiar în plan să ofere în pachete maşini de lux, pentru că îi ajută în procesul de vânzare", mai explică Roibu.

O dată pe an INS realizează cea mai importantă anchetă asupra numărului de salariaţi şi nivelului salariilor medii, raportată la nivelul lunii octombrie şi livrează datele cu şase luni întârziere, necesare prelucrării acestora.

Cele mai recente date, din 2010, arată că perioada de criză a mai şters din veniturile angajaţilor care câştigau peste 5.000 de lei, având în vedere că în perioada 2008 - 2010, numărul acestora a scăzut cu 25%, ajungând la 94.000.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO