Eveniment

România trebuie să-şi facă reclamă în afară ca să strângă bani pentru finanţarea statului

România trebuie să-şi facă reclamă în afară ca să strângă bani pentru finanţarea statului

Autor: Razvan Voican

10.01.2012, 00:08 968

Marea provocare a României în acest an va fi să-şi facă publicitate pe piaţa externă pentru a se detaşa de problemele altor ţări din regiune şi a se putea finanţa în condiţii rezonabile, afirmă Bogdan Drăgoi, secretar de stat în Ministerul Finanţelor responsabil cu Trezoreria.

"România are nevoie de publicitate externă. Chiar avem de spus o poveste de succes şi cred că trebuie să facem efortul să o spunem pentru ca investitorii să ne privească în mod diferit. Trebuie ca investitorii să afle că noi am făcut reformele corecte la timpul lor şi avem şansa să scoatem în evidenţă acest atu în comparaţie cu ceea ce se întâmplă în Ungaria. Nici nu vreau să mă gândesc cum va arăta scrisoarea de intenţie a Ungariei cu FMI", a spus Drăgoi într-un interviu pentru ZF. El admite că România a neglijat mult timp aspectul promovării externe şi afirmă că anul acesta Ministerul Finanţelor va fi prezent la toate conferinţele externe relevante pentru a vorbi despre România.

"În actualul context global, trebuie să fim emitenţi constanţi pe piaţa externă, nu avem altă opţiune. Dar trebuie să facem un efort mai mare pentru a ne diferenţia în ochii investitorilor faţă de alte ţări din regiune. Mesajul nostru va fi: uitaţi-vă la zonă, dar faceţi diferenţa. Dacă le explici situaţia concretă, contează la nivelul percepţiei." Finan­ţele şi-au programat să atragă anul acesta până la 2,5 mld. euro de pe piaţa externă. Drăgoi spune că nu se uită numai la Europa şi SUA, ci şi la pieţele din Asia şi din zona Golfului.

Responsabilul cu finanţarea României afirmă că din trimestrul IV al anului trecut a încheiat o înţelegere cu cele 8 bănci selectate ca dealeri în programul de finan­ţare externă EMTN - Erste Bank, Société Générale, UniCredit, Barclays Capital, BNP Paribas, Citibank, HSBC şi Deutsche Bank - şi acestea vor aduce lunar la Bucureşti delegaţii de câte 8 - 9 investitori care vor face vizite şi la BNR.

Experienţa roadshowului din SUA din noiembrie 2011 de prezentare a României - primul după 16 ani - i-a arătat că multe fonduri de investiţii foarte mari nu erau la curent cu ceea ce se întâmplă în România. "Am realizat cât de important este ca lumea să ştie despre noi, mai ales în SUA, unde astăzi sunt practic toţi banii. Americanii nu fac însă diferenţe la nivelul Europei emergente. Pentru a întări acest efort de publicitate am decis să rup roadshow-urile de emisiunea efectivă de titluri şi în fiecare an vom avea unul în SUA şi altul în Europa."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO