Eveniment

Românii au dat 3 miliarde de euro pe smartphone-uri în ultimii zece ani. "Estimăm că în 2017 vom ajunge la jumătate din populaţie utilizatori de internet pe mobil"

Autor: Ştefan Stan, Ioana Nita

28.05.2017, 09:07 534

De la apariţia primului iPhone în 2007, dispozitivul prin care Apple a revoluţionat indus­tria telefoanelor mobile, pe plan local s-au vândut în total smart­phone-uri în valoare de 3 mld. euro, potrivit datelor companiei de analiză GfK.

Rata de penetrare a smartphone-urilor în rândul populaţiei urmează să ajungă astfel la peste 50% anul acesta. În 2007, piaţa de smart­phone-uri s-a situat la 17 mil. euro, iar doar într-un singur an valoarea vânzărilor s-a tri­plat la 57 mil. euro. După această majorare specta­cu­loasă, ritmul anual de creştere s-a menţinut în următori ani între 20 şi 50%, cu excepţia anului 2011, când vânzările aproape că s-au dublat în valoare.

„Din 2007 până în prezent s-au vândut smart­phone-uri în valoare de 3 miliarde de euro în România. Estimăm că în 2017 vom ajunge la jumătate din populaţie utilizatori de internet pe mobil“, a declarat Anca Zamfi­rescu, head of digital marketing intelligence în cadrul GfK România, la conferinţa ZF Mobilio 2017.

În ceea ce priveşte volumul de smart­phone în ultimii cinci ani, acesta a ajuns de la circa 500.000 de unităţi pe an la peste 3 mi­lioane de unităţi la finalul lui 2016, pentru anul în curs estimarea fiind de circa 4,4 mi­lioane de unităţi. 

Rata de penetrare în creştere a smart­phone-urilor în rândul populaţiei şi ofertele tot mai accesibile la serviciile de internet mobil au permis dezvoltarea unui întreg eco­sistem care include şi aplicaţii mobile.

„Vedem că în ultimii ani nu a crescut doar rata de penetrare a smartphone-urilor şi a serviciilor de internet mobil, ci şi intensitatea de folosire a acestora. Utilizatorii Telekom folosesc cel mai mult internetul mobil pentru reţelele de socializare şi accesul la entertainment. Waze este una dintre aplicaţiile cu cel mai mare impact în România“, a precizat Frantisek Mala, director executiv comercial pe segmentul rezidenţial în cadrul Telekom România.

Segmentul aplicaţiilor de socializare şi multimedia, precum Facebook, Instagram, WhatsApp şi YouTube, şi cel dedicat transportului, care include aplicaţii de hărţi şi navigaţie – Google Maps, Waze, şi aplicaţii de taxi – Clever Taxi, Star Taxi, etc. şi metodele alternative de transport – Uber şi Taxify, sunt printre cele mai utilizate aplicaţii mobile în România.

„Facebook şi reţelele de socializare sunt cele mai utilizate pe plan local. În România vedem o piaţă cu servicii foarte bune în ceea ce priveşte conectivitatea şi cu un preţ accesibil. Acest lucru a permis ca fo­lo­sirea smartphone-ului să nu fie legată doar de Wi-Fi, ci într-adevăr să fie extrem de mobilă. În 2-3 ani probabil vom ajunge la un grad de 80% folosire a serviciilor de internet mobil şi a smartphone-urilor“, a subliniat  Valentin Ştefan, director de strategie şi business development în cadrul Vodafone România. El a adăugat că în ultimii ani traficul de date din cadrul reţelei s-a dublat constant.

„În 2007, a doua activitate realizată de utili­za­to­ri de pe telefonul mobil era SMS-ul - circa 80%, iar în  2017 va fi utilizarea internetului şi a smart­pho­ne-urilor. Este o tehnologie adoptată în prin­cipal de tineri, însă şi de restul plajei de clienţi.“

În mediul de business, rata de penetrare a internetului pe mobil este şi mai mare, însă există încă potenţial de creştere mai ales în segmentul IMM-urilor.

„Felul în care folosim smartphone-ul s-a schimbat, în special pentru tineri. Astăzi smartphone-ul este despre internet. Pentru anii următori cred că tehnologiile mobile şi internetul mobil vor fi mult mai mult adoptate de segmentul B2B şi cel guvernamental“, a punctat Frantisek Mala.

Multe dintre aplicaţiile mobile dezvoltate pentru piaţa locală se adresează cosnumatorilor – aplicaţii B2C (business to consumer) care reprezintă un alt canal de comunicare a companiilor cu clienţii lor.

„În jur de 40% din interacţiunile pe care le avem cu clienţii vin acum din mediul online – aplicaţia „Contul meu Orange“. Am observat de asemenea că «chatbox-ul» este foarte utilizat – clientul este mult mai mulţumit atunci când primeşte răspunsul în real-time“, a spus Andreea Ioniţă, director de strategie şi program management în cadrul  Orange România.

În prezent, majoritatea companiilor a căror afacere se bazează exclusiv pe o aplicaţie mobilă sunt în număr redus pe piaţa locală, acest tip de businessuri revoluţionând complet anumite industrii.

„Mobilitatea şi aplicaţiile mobile sunt faţeta unui business. Clever, Uber, Startaxi au reuşit pentru că sunt dedicate persoanelor care se află foarte mult în mişcare. Cred că atâta timp cât modelul de business e viabil, va reuşi şi pe canalul de mobil. Aplicaţiile exclusiv mobile sunt un segment destul de mic deocamdată“, a precizat Marius Hanganu, managing partner în cadrul companiei locale Tremend.

Intern, aplicaţiile mobile sunt folosite în principal pentru eficientizarea unor procese din cadrul companiei, cum ar fi forţa de vânzări care are nevoie de o mobilitate crescută pentru a putea fi productivă.

„Deja nu mai dezvolţi aplicaţii mobile pentru a avea avantaj în faţa competiţiei, este un must, ţine de supravieţuire. Este complicat să faci «internal disruptions» într-o companie mare. Lucrurile se schimbă greu. Toată lumea se aşteaptă acum ca nu numai aplicaţiile mobile, ci modul în care interacţionează cu tehnologia să fie foarte uşor şi concentrat pe utilizator“, a punctat Ioan Iacob, managing partner în cadrul Qualitance – companie locală specializată în furnizarea de dezvoltare software şi servicii de consultanţă în domeniul tehnologiei.

 

Frantisek Mala - director executiv comercial pe segmentul rezidenţial, Telekom România

  • Vedem că în ultimii ani nu a crescut doar rata de penetrare a smartphone-urilor şi a serviciilor de internet mobil, ci şi intensitatea de folosire a acestora.

  • Avem o penetrare de numai 50% a folosirii internetului pe mobil. Este loc de creştere.

  • Pentru anii următori cred că tehnologiile mobile şi internetul mobil vor fi mult mai mult adoptate de segmentul B2B şi cel guvernamental.

  • Utilizatorii Telekom folosesc cel mai mult internetul mobil pentru reţelele de socializare şi accesul la entertainment.

  • Waze este una dintre aplicaţiile cu cel mai mare impact în România.

  • Felul în care folosim smartphone-ul s-a schimbat, în special pentru tineri. Astăzi smartphone-ul este despre internet.

  • Traficul 4G la Telekom este de 5 ori mai mare decât anul trecut.

 

Valentin Ştefan, director de strategie & business development, Vodafone România

  • Facebook şi reţelele de socializare sunt cele mai utilizate de în România. În 2-3 ani probabil vom ajunge la un grad de 80% folosire a serviciilor de internet mobil şi a smartphone-urilor.

  • Cererea s-a mutat foarte mult de la smartphone-ul cu ecran mai mic, cu specificaţii mai scăzute, către unul cu ecran mai mare, care să permită o utilizare mai bună.

  • În România vedem o piaţă cu servicii foarte bune în ceea ce priveşte conectivitatea şi cu un preţ accesibil. Acest lucru a permis ca folosirea smartphone-ului să nu fie legată doar de Wi-Fi, ci într-adevăr să fie extrem de mobilă.

  • Volumul de date s-a dublat de la an la an, chiar dacă rata de creştere a fost doar de câteva procente de utilizatori de smartphone.

  • În segmentul de business, rata de penetrare a internetului pe mobil este mare, însă vedem un potenţial de creştere ceva mai ridicat, în special în segmentul IMM-urilor.

 

Ce au declarat invitaţii prezenţi la conferinţă

 

Anca Zamfirescu, head of digital marketing Intelligence, GfK România

  • Din 2007 până în prezent s-au vândut smartphone-uri în valoare de 3 miliarde de euro în România. Estimăm că în 2017 vom ajunge la situaţia în care o jumătate din populaţie va utiliza serviciile de internet pe mobil.

  • În lumea internetului comunicarea este din ce în ce mai vizuală şi este din ce în ce mai publică, către audienţe din ce în ce mai mari. Această comunicare vizuală se întâmpla înainte pe calculator, dar odată cu răspândirea smartphone-urilor şi cu obiceiul de a accesa internetul pe mobil, a ajuns pe mobil, a spus ea.

  • 34% dintre persoane au accesat anul trecut reţele de socializare de pe telefonul mobil. O creştere mai înceată o are navigarea şi obţinerea de ghidaţii de orientare. Este o activitate care nu ţinteşte pe toată lumea. 

  • Folosim din ce în ce mai multe ecrane, se combină ecranele.18% dintre persoane folosesc reţelele sociale doar pe calculator. 13% doar pe mobil. Un procent semnificativ foloseşte şi pe calculator şi pe mobil. De asemenea, modul în care împărtăşesc cu alţii imagini sau video s-a schimbat. Mobilul capătă un rol din ce în ce mai important în comunicare.

  • Relaţia se schimbă şi este important să înţelegem când aceste activităţi sunt statice şi când sunt mobile, pentru că diferă foarte mult modul de abordare.

  • Se schimbă modul în care ne informăm, devenim din ce în ce mai mobili. S-au schimbat şi activităţile pe care le facem pe mobil.

  • Piaţa de aparate foto este în scădere, a crescut foarte mult numărul celor care fac poze cu telefonul mobil

  • Cea mai mare parte din procesul de informare se desfăşoară pe mobil. 19% dintre persoane se uită la preţuri pe calculator, în timp ce numai 7% se uită pe mobil.

  • Relaţia se schimbă şi este important să înţelegem când aceste activităţi sunt statice şi când sunt mobile, pentru că diferă foarte mult modul de abordare.

 

Andreea Ioniţă, strategy & program management director, Orange România

  • În urmă cu 10 ani puteam petrece ore în şir fără să ne uităm la telefon. Astăzi petrecem aproximativ 4-5 ore cu smartphone-ul pe zi, este centrul ”universului“, dar şi al noilor tehnologii Internet of Things.

  • În Orange vedem o dublare a traficului de mobil, iar traficul 4G este de 4 ori mai mare decât anul trecut, avem peste 2 milioane de utilizatori care folosesc 4G.

  • Revoluţia digitală a schimbat modul în care se raportează companiile la clienţi şi la noile produse.

  • Există studii de piaţă care arată că până în 2020 4 din 5 români vor deţine un smartphone.

  • Am observat în ultimii ani creşterea apetitului către conţinut video, conţinut video la cerere.

  • Vedem că cele mai folosite aplicaţii în acest moment sunt YouTube, Facebook şi Instagram.

  • În jur de 40% din interacţiunile pe care le avem cu clienţii vin din mediul online.

  • Vedem o creştere a pieţei de telecom, undeva între 2 şi 3%. Foarte mult va veni din consumul de date, are loc de creştere, iar al doilea segment va fi în zona de servicii fixe şi poate puţin pe zona de televiziune.

 

Cristian Cojocaru, head of telecom division, Samsung Electronics România

  • În 3-5 ani este posibil să vedem primele reţele 5G din România.

  • Ritmul de dezvoltare al tehnologiei în ultimii 10 ani este cu mult mai mare decât ritmul de dezvoltare din precedenţii 10 ani.

  • Consumatorul român este consumator de tehnologie şi este deschis către tehnologie. Asta face ca din punctul de vedere al echipamentelor să facă procesul extrem de dinamic.

  • La smartphone-urile din gama premium, rata de înlocuire este undeva la 1 an de zile.

  • Rata de penetrare a smartphone-urilor a fost aproximativ 65% la finalul lui 2016, probabil anul acesta se va duce spre 75%.

 

Ioan Iacob, managing partner Qualitance

  • Piaţa din România mai are o problemă, şi anume dimensiunea. Cifra cea mai relevantă este la nivel de populaţie. România are o populaţie de 19-20 mil. locuitori, dacă ne uităm la America de Nord avem o piaţă continuă, consistentă, de 300 de milioane potenţiali utilizatori. Acelaşi lucru există în toată Europa, pentru că există o nealiniere completă între ţări din punct de vedere legislaţie, limbă etc. Când dezvolţi o aplicaţie pentru America de Nord te adresezi unei singure culturi, cu două limbi, o singură legislaţie. Când dezvolţi aplicaţii pentru Europa, e mult mai complicat.

  • Millennials sunt cei mai avizi consumatori de mobile. Poate millennials nu sunt driverul economic cel mai puternic acum, dar vor deveni. În momentul de faţă ei nu mai văd telefonul mobil ca pe un obiect separat, ci ca pe o extensie cognitivă a creierului. Deconectarea de internet reprezintă o traumă majoră pentru ei.

  • Deja nu mai dezvolţi aplicaţii mobile pentru a avea avantaj în faţa competiţiei, este un must, ţine de supravieţuire. Este complicat să faci «internal disruptions» într-o companie mare. Lucrurile se schimbă greu. Toată lumea se aşteaptă acum ca nu numai aplicaţiile mobile, ci modul în care interacţionează cu tehnologia să fie foarte uşor şi concentrat pe utilizator.

 

Dan Damian, managing partner 3pm

  • Când am pornit dezvoltarea de aplicaţii mobile pentru business, «vanghelizam» oameni care înţelegeau mai puţin cum îi pot ajuta aplicaţiile mobile în business. Clienţii înţelegeau că aplicaţiile mobile sunt trendy, dar nu ştiau să le folosească.

  • Lucrurile s-au schimbat în ultimul timp, toţi cei care suntem în acest domeniu am participat la educarea pieţei şi tot mai multe businessuri înţeleg valoarea aplicaţiilor. Din ce în ce mai mulţi ştiu să le exploateze. De multe ori s-a spus despre educaţia digitală: „Mi-aş dori să se facă mai mult în domeniu. Partea de educaţie trebuie asumată mai mult“.

 
 
 
 
 

Dragoş Cercel, business development manager Appscend

  • Acum am ajuns la un nivel în care există o interacţiune în timp real a businessurilor cu consumatorii, am ajuns să consumăm foarte mult conţinut media pe device-urile mobile. În zona Asia se consumă tot mai mult conţinut video pe mobile şi se renunţă la televiziune. Evoluţia a avut loc. Ce am putea realiza acum este că mobile este o piaţă imensă. Am început să facem totul pe mobile: cumpărături online, taxi etc. Segmentul de vârstă până în 40 de ani consumă mult mobile. Din punctul de vedere al businessului, comunicare internă în cadrul companiilor, se caută mult rapiditate în răspuns.

  • Partea de inteligenţă artificială a crescut foarte mult.

  • Oamenii sunt dispuşi să plătească pentru aplicaţii. În pieţele din sud-estul Europei este o reticenţă, poate şi din cauza educaţiei, poate şi pentru că la noi unele servicii ajung mai târziu, dar există un trend ascendent. Millennials consumă mult, dar nu sunt dispuşi să plătească atât de mult.

 
 

Marius Hanganu, managing partner Tremend

  • Mobilitatea şi aplicaţiile mobile sunt faţeta unui business. Clever, Uber, Startaxi au reuşit pentru că sunt pentru oameni care sunt în general pe drum. Cred că atâta timp cât modelul de business e viabil, va reuşi şi pe canalul de mobil. Aplicaţiile exclusiv mobile sunt un segment destul de mic deocamdată.

  • Am dezvoltat aplicaţii pentru clienţii care folosesc Salesforce, care au nevoie de mobilitate şi nu îşi permit ”luxul” unui desktop, în retail de exemplu, lucrăm cu Carrefour, care are o echipă mare care trebuie să lucreze în deplasare şi care are nevoie de un telefon, un device portabil care să îi permită să lucreze de la distanţă.

  • Când evaluăm soluţii de business pe care vrem să le integrăm, dacă nu există o alternativă mobilă pentru acel sistem, suntem ezitanţi. Lipsa mobilităţii este un criteriu în procurement. Dacă nu e mobil, trebuie să fie ceva super impresionant pentru a convinge.

  • Suntem înaintea britanicilor ca număr de comenzi de laptopuri de pe mobil şi după britanici ca şi comenzi de fashion.

  • Se vorbeşte multe de inteligenţă artificială. Suntem parte a unui proiecte de autonomous driving.

 

Mihai Păun, CEO / Partner, Ascend Net Solutions

  • Este doar începutul. Explozia aplicaţiilor nu a început încă. Telefonul mobil este ultimul lucru pe care îl vedeţi când vă culcaţi şi primul căruia îi spuneţi bună dimineaţa.

  • Star Taxi a fost cea mai rapidă schimbare de mentalitate în raport cu transportul cu taxiul prin aplicaţie. În şase luni s-a schimbat piaţa. Oamenii au început să nu mai sune la dispecerat, au început să apese două butoane şi să vină taxiul.

  • Bringo este un fel de Uber pentru cumpărături. Orice din magazinele partenere se poate cumpăra pe o rază de 5 km de locaţia utilizatorului, în 90 de minute, de la produse alimentare, până la telefoane mobile. Sunt peste 20.000 de utilizatori în acest moment. Am pornit campania de marketing în mai puţin de o lună, până acum am fost doar în teste. Sunt prezente undeva la 20-25 de reţele de magazine.

 
 

Mihai Rotaru, CEO Clever Tech

  • Clever Taxi are undeva la 600.000 de utilizatori, cu o creştere constantă.

  • Nu ştiu dacă la fel de repede vor evolua lucrurile şi în alte domenii ale economiei. Cred că se va dezvolta zona de inteligenţă artificială în zona următoare.

  • Noi suntem prezenţi în 20 de oraşe la nivel naţional.

  • România are jumătate din populaţie în mediul rural, unde nu prea există aplicaţii. Şi în mediul urban o parte importantă dintre locuitori se mişcă prin transportul în comun.

  • Actualmente nu sunt atât de mulţi power useri de taxi pe cât am crede. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO