Eveniment

Romanii cumpara tractoare romanesti din Germania cu 2.000 de euro si le vand in tara la preturi duble

Romanii cumpara tractoare romanesti din Germania cu 2.000 de euro si le vand in tara la preturi duble
18.11.2009, 23:10 125220

Criza economica a creat un nou tip de intreprinzator: cel careaduce in tara tractoare romanesti fabricate in anii '80 si care aufost exportate de regimul comunist in tarile EuropeiOccidentale.

Importatorii de tractoare romanesti second-hand din Germaniainvestesc 12.500 de euro pentru a cumpara si aduce in Romania untransport de 5-6 unitati. Vandute in tara, tractoarele baga inbuzunarele intreprinzatorilor 20.000 de euro, ceea ce inseamna omarja de profit de 60%.

Este vorba in special de modelele UTB 650, U 445, UTB 651, careau ajuns, in anii 1980 in special in Germania de Est, Danemarca,Norvegia si Marea Britanie. Tractoarele aduse in Romania sunt atatcele folosite in agricultura, cat si cele dotate cu cupa, utile inoperatii de sapat, incarcat sau descarcat.

In afara de avantajul pretului de vanzare, cuprins intre 3.000si 4.000 de euro- dublu fata de cel de achizitie, tractoarele seafla intr-o stare tehnica foarte buna. "Se stie ca fermieriigermani le-au intretinut cum se cuvine. Cu ulei de calitateschimbat la timp, cu motorina buna si cu piese de schimbintotdeauna noi", explica pentru ZF Transilvania Nelu G. dinjudetul Timis, care se ocupa cu o astfel de afacere.

De patru ori mai ieftine decat cele noi

Tractoarele sunt atractive in primul rand in ceea ce privestepreturile practicate de catre intreprinzatori. Dupa cum spunetimisoreanul, acestea variaza, in functie de capacitate si stareatehnica, intre 3.000 si 4.000 de euro. "Daca ai noroc poti cumparaun U445, de exemplu, cu 2.500 - 3.000 de euro. Cele mai multetractoare de acest tip le-am dat cu 3.500 de euro. Iar cele maimari, cum ar fi U 651, le vand cu cel putin 4.000 de euro", sustineNelu G. Tractoarele dotate cu functiuni suplimentare costa cu circa700 - 1.200 de euro in plus.

Modelele aduse de intreprinzatorii romani din Germania nu se maifabrica de foarte multi ani. In schimb, un tractor nou cu parametrisimilari are un pret de pornire de aproximativ 18.000 de euro,adica de patru ori mai mult decat cele importate.

Cum negociaza romanii

De regula, persoanele care se ocupa cu acest tip de afacere sefolosesc de intermediari din tarile de unde provin tractorarele,cum ar fi Germania sau Danemarca.

Primul pas in afacere este publicarea de anunturi in ziarelegermane, iar dupa ce se stabileste contactul cu vanzatorul, urmeazanegocierile si vizitele pentru a stabili starea tehnica atractorului.

"Daca locuiesti la Ingolstadt, de exemplu, si trebuie sa mergiin fosta Germanie de Est, trebuie sa te orientezi in asa fel incatintr-o zi sa mergi pe la cat mai multi potentiali vanzatori.Bineinteles, mai castigi ceva la pret si prin negociere cugermanul", explica Nelu G.

Urmeaza cumpararea tractoarelor si transportul acestora pana laun loc de parcare temporara. "De obicei, marfa se aduna intr-un locanume pana se atinge numarul necesar pentru un transport. Sa leaduci pe fiecare in parte nu renteaza. Un transport costa circa2.000 de euro. Odata ajunse tractoarele in Romania, vine partea ceamai frumoasa: sa le vinzi", sustine Nelu G.

Inca de acum un an, tractoarele romanesti exportate de Ceausescuin Occident au intrat in vizorul fermierilor din vestul tarii. Elesunt preferate in general de catre cei care practica agricultura pesuprafete mai mici, oameni cu o putere financiara scazuta. "Va spunsincer, de multe ori, nici nu mai dau anunturi in ziare, pentru caoamenii afla de tractoare de la cei care au cumparat inainte si zicca sunt foarte multumiti de marfa. Am cazuri cand oamenii vor sa-miofere un mic avans inainte, sa fie siguri ca nu le scapaoportunitatea", povesteste Nelu G.

In ceea ce priveste rentabilitatea afacerii, intreprinzatorulspune ca, de obicei, castiga aproape dublu la un exemplar. La untransport de 5-6 tractoare, de exemplu, se investesc 10.000 -12.000de euro, in achizitie, la care se adauga 500 de euro, cheltuieliconexe plus 2.000 de euro transportul pana in Romania. "Investesc12.500 de euro in achizitie si transport. Daca le vand cu circa4.000 de euro bucata, obtin 20.000 de euro. Adica raman cu 7.500 deeuro", marturiseste banateanul.

170.000 de tractoare au plecat din Romania incomunism

Adrian Damian, presedintele Federatiei Infratirea din sectorullocal producator de masini, spune ca, in fostul regim, Romania aexportat circa 170.000 de tractoare in Europa. "Ceausescu aexportat 170.000 de unitati in Europa, tractoare de toate tipurile,incepand din gama celor de 26 CP pana la cele de 360 CP. Insa celemai multe unitati, 300.000 la numar, au ajuns in Iran si Egipt",declara Adrian Damian.

In ceea ce priveste reintoarcerea tractoarelor romanesti intara, deocamdata nu exista statistici oficiale, insa se estimeazaca este posibil ca anual cateva sute de unitati sa fie aduseinapoi. Conform "Strategiei nationale pentru dezvoltare durabila aagriculturii si industriei alimentare" si importatorilor siproducatorilor locali de utilaje agricole, pentru ca intreagacerere de tractoare sa fie satisfacuta Romania are nevoie de peste300.000 de tractoare, care valoreaza circa 10 miliarde de euro.

Statisticile arata ca in prezent in Romania unui tractor iirevine o medie de 54 de hectare de teren arabil, in timp ce in UEun tractor lucreaza 17 hectare. Actualmente, in Romania, existapatru producatori de tractoare, care impreuna produc cateva sute deunitati anual. "Insumat, cei care inca mai produc tractoare au1.000 de angajati care asambleaza 1.000 de tractoare pe an",sustine Damian.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO