Eveniment

Salariile au urcat cu 8% în iulie, iar consumul a raportat prima creştere după doi ani şi jumătate

Salariile au urcat cu 8% în iulie, iar consumul a raportat prima creştere după doi ani şi jumătate

Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut în iulie cu 0,1% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, iar faţă de iunie creşterea a fost de 2,2% în termeni ajustaţi sezonier, potrivit datelor anunţate de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Comerţul a fost până în 2008 unul dintre principalele motoare ale PIB, însă de când a început criza nu a mai ajutat economia. În timp ce o serie de antreprenori, manageri şi bancheri au vorbit despre încurajarea consumului privat ca soluţie a relansării economiei, economiştii au susţinut că avansul consumului trebuie să fie ancorat în oferta internă, nu în importuri.

Vânzările de produse nealimentare au urcat cu 1,6%, faţă de iulie 2010, iar comerţul la carburanţi pentru autovehicule în magazine specializate a urcat cu 3,2%. În schimb, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 4,1%. O uşoară creştere a afacerilor din comerţ s-a mai înregistrat în iunie 2010 comparativ cu aceeaşi lună din 2009.

Michael Weiss, vicepreşedinte al A.T. Kearney, una dintre cele mai mari firme internaţionale de consultanţă managerială, este sceptic că această creştere uşoară ar putea semnala o revenire. "Un avans al consumului de doar 0,1% într-o piaţă cum este România, într-o lună de vară, este prea mic pentru a putea semnala o revenire sau chiar o stabilizare a situaţiei. În condiţiile în care indicele de încredere al consumului (Consumer Confindence Index) este în scădere la nivel mondial - nu doar în Europa, ci şi în Statele Unite sau China, România trebuie să aibă grijă ca nu cumva consumul să fie afectat de evenimente interne, dar şi de cele internaţionale."

Weiss mai spune că cercetările realizate la nivelul firmei indică faptul că există un risc major ca în trimestrul patru consumul să scadă în România, nu doar din cauza numărului tot mai mare de credite neperformante, dar şi din cauza scăderii bugetului pentru cumpărături, în condiţiile în care cresc alte cheltuieli, cum ar fi cele cu încălzirea locuinţelor.

Creşterea afacerilor din comerţ este modestă, însă semnalul este pozitiv, în condiţiile în care vine după scăderi de 5-8% comparativ cu 2010. Evoluţia vine şi pe fondul creşterii salariilor.

Ce s-a întâmplat cu salariile

Salariul mediu net a crescut în ultimul an cu 8,6% (iulie 2011 faţă de iulie 2010), ajungând la valoarea de 1.471 de lei (350 de euro), potrivit datelor centralizate de INS pe baza unei anchete realizate în 25.000 de gospodării. "Este normal ca media salariilor să crească după ce s-au concediat angajaţii de pe poziţii mai joase şi cu salarii mai mici, iar salariile mari rămase în companie se împart la un număr mai mic de angajaţi", a spus Daniela Necefor, managing partner în cadrul firmei de execu­tive search Total Business Solutions.

Cele mai mari creşteri salariale au fost în această perioadă în sectorul IT şi în telecomunicaţii, unde salariile nete ale angajaţilor au crescut cu 26%, ajungând la o valoare medie de 3.507 lei (835 euro) în luna iulie a acestui an. Astfel, inginerii soft­ware şi programatorii au detronat bancherii, ale căror salarii au crescut cu numai 6,7% în ultimul an, ajungând la o valoare medie netă de 3.470 de lei (826 euro).

O creştere semnificativă s-a înregistrat şi în rândul salariilor din retail, unde angajaţii au încasat cu 10% mai mult la salarii, valorile medii nete ajungând în acest sector la 1.282 de lei (305 euro). "Este posibil ca intrarea pe piaţă a unor jucători precum Lidl sau Leroy Merlin să fi ridicat un pic ştacheta în ceea ce priveşte salariile din retail, pentru a atrage oameni de la concurenţă", a adăugat Necefor.

În sectorul industrie, unde sunt concentraţi cei mai mulţi angajaţi din sectorul privat, salariile au crescut cu 6%, ajungând la o valoare de 1.506 lei net (358 euro).

În ceea ce priveşte creditarea, în iulie s-a înregistrat o continuare a trendului ascendent, pentru a patra lună consecutiv, avansul creditului privat în termeni reali (eliminând impactul inflaţiei) fiind de 1,5% faţă de luna anterioară.

Ce cred şefii din retail despre creşterea comerţului

ZF a încercat să afle ieri de la cei mai puternici cinci executivi din comerţul modern (şefii Metro Cash & Carry România, Kaufland, Carrefour, Real şi Selgros) dacă evoluţia consumului din luna iulie este un semnal de revenire sau este doar un avans conjunctural.

Managerii care au pe mână peste 4 mld. euro, respectiv un sfert din comerţ, s-au ferit să comenteze evoluţia consumului.

"O concluzie obiectivă în acest sens nu poate fi trasă după o variaţie a consumului de 0,1% care poate fi cauzată de mai mulţi factori", au spus reprezentanţii Kaufland, fără a preciza care ar putea fi aceşti factori. Reţeaua este condusă de Adrian Viman, potrivit ultimelor date disponibile.

Reprezentanţii Carrefour au spus că nu vor comenta informaţia, în timp ce cei de la Metro Cash & Carry România, cel mai important jucător din comerţul local, cu afaceri de peste 1,1 mld. euro anul trecut, ZF a primit următoarea explicaţie: "Răspunsurile la solicitare (cea a ZF privind evoluţia consumului, n.red.) pot fi furnizate de către agenţii specializate în cercetări de piaţă şi legate de comportamente de consum".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO