Eveniment

Se prăbuşeşte avionul, ce faci?

Foto: Andrei Michailov

Autor: Andrei Cîrchelan

28.04.2012, 12:09 7164

Avionul este, într-adevăr, cel mai sigur mijloc de transport, din punct de vedere statistic. Cu toate acestea, există foarte mulţi oameni cărora le e frică să zboare. Un articol publicat pe bbc.co.uk prezintă sfaturile experţilor pentru cei care au ghinionul să se trezească într-un avion care se prăbuşeşte.

Cei de la BBC pornesc de la premiza că acum, mai mult ca niciodată, este foarte posibil să supravieţuieşti într-un accident aviatic, dovadă fiind şi faptul ca între 1983 şi 2000, din cei 53.487 oameni implicaţi în accidente aviatice în SUA, 51.207 au supravieţuit.

Ştiinţa şi tehnologia au avanasat până la punctul în care 90% din accidentele aviatice din ziua de azi au supravieţuitori. Călătorii pot lua în calcul multe elemente pentru a-şi spori şansele de supravieţuire.
Astfel de elemente includ: supravieţuirea impactului iniţial, deciziile vitale luate în timpul evacuării, ce e de făcut în caz de incendiu, ce se întâmplă când avionul cade în apă, şi unde ar trebui să stai, statistic vorbind, ca să ai mai multe şanse de supravieţuire.

Centura de siguranţă nu e ca la maşină

Ed Galea, profesor al Universităţii Greenwich şi expert de talie mondială în domeniul siguranţei aviatice, e de părere că "supravieţuirea într-un accident aviatic nu e o chestiune de destin."

După ce a studiat peste 2,000 de mărturii ale unor supravieţuitori, Galea a putut să izoleze câteva comportamente comune tuturor supravieţuitorilor.
Prima lui concluzie a fost că mulţi pasageri se chinuie să îşi desfacă centurile de siguranţă.

Într-o situaţie de urgenţă, oamenii se comportă instinctiv, şi încearcă să desfacă centura de siguranţă aşa cum o fac şi la maşini, adică apasând pe un buton. Însă centurile de siguranţă ale avioanelor au un mecanism diferit de prindere, cu o cataramă. Este importantă, deci, familiarizarea cu sistemul de prindere a centurii de siguranţă.

Capul la cutie

Dacă avionul este pe cale să se prăbuşească, călătorilor li se spune să adopte poziţia fetală, sau dacă nu au loc, să îşi lipească fruntea şi coatele de scaunul din faţă. Poziţia are rolul de a limita mişcarea de forfecare a trunchiului, şi de a împiedica izbirea de scaunul din faţă.

"Important este să îţi ţii trunchiul cât mai jos cu putinţă, limitând pe cât se poate mişcarea de forfecare", spune Tom Barth, expert în supravieţuirea impactului.

Barth şi echipa lui din cadrul AmSafe Aviation au proiectat primul airbag folosit de liniile aeriene comerciale. Dispozitivul e menit să lucreze împreună cu alte mecanisme, precum interiorul ignifug, cu scopul de a menţine călătorul lucid şi capabil de evacuare.

Găseşte uşa cu ochii închişi, numărând

În multe accidente de avion apar incendii după prabuşire, dar nu flăcările omoară oameni ci fumul. Fumul de la bordul avionului, după prăbuşire, poate leşina un om în cateva minute, după care îl omoară. Evacuarea unui avion plin de fum e extrem de dificilă.

Pentru astfel de situaţii, Galea recomandă numărarea scaunelor între locul de pe bilet şi cea mai apropiată uşă.

Continuând ideea de cunoaştere a mediului, Helen Muir, profesor al Universităţii Cranfield din Marea Britanie, recomandă călătorului să observe unde este cel mai apropiat membru al echipajului şi unde sunt cele mai apropiate ieşiri. Cu aceste informaţii călătorul va face un plan personal de evacuare, pe care îl va folosi în caz de urgenţă.

"De fiecare dată când urci în avion, stai jos şi fă-ţi un plan," reocomandă Muir.

Cât despre cel mai sigur loc în avion, experţii sunt de părere că nu există aşa ceva, deoarece accidentele aviatice sunt evenimente cu foarte multe variabile, şi nimeni nu poate şti care parte a avionului va fi cel mai grav afectată sau cel mai bine ferită.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO