Nouă miliarde de lei (1,9 mld. euro) ar urma să fie capitalul social al Fondului, în varianta aprobată miercuri de Senat. Proiectul în discuţie este o variantă promovată în Parlament prin ceea ce se cheamă „iniţiativă legislativă”, adică un un act legislativ promovat de parlamentari care conţine în anexă 89 de companii, din energie, din transport, instituţii financiare precum CEC. În aceeaşi vreme, la Ministerul de Finanţe există un proiect de înfiinţare a FSDI care are în anexă doar 27 de companii, iar capitalul vărsat în numerar este de doar 1,8 miliarde de lei.
Proiectul parlamentarilor cuprinde în anexă companii şi pe profit, şi pe pierdere şi aici a fost o lungă discuţie – cum faci un fond de la care aştepţi profit cu companii care înregistrează pierderi masive sau sunt puternic subvenţionate, precum Metrorex sau CFR; cum amesteci într-un fond de investiţii Editura Didactică şi Pedagogică, care stă cu mâna întinsă la comenzi de stat cu CEC Bank, instituţie de credit care are menirea de a finanţa economia, dar nu într-un sens în care o poate face un fond de investiţii, orientat, tradiţional, spre un profit maxim.
Toate aceste întrebări au legătură cu chiar menirea ce va fi trasată într-un final FSDI. În programul de guvernare al PSD - care prevede înfiinţarea acestui fond - se spune că din profitul lui vor fi finanţate spitale publice sau infrastructura - or, au arătat specialiştii la vremea respectivă, fondurile de investiţii nu fac opere de caritate finanţând spitale.
O oarecare limpezire a adus o disuţie de marţi din Comisia de buget-finanţe a Senatului, la care a fost prezent şi ministrul de finanţe Eugen Teodorovici şi în care au fost aprobate mai multe amendamente care apropie oarecum textul parlamentarilor de ceea ce există la Ministerul de Finanţe.
Bunăoară, fondul va fi considerat în afara bugetului - o cerinţă a Eurostat, care, examinând forma iniţială a textului, a spus că nu ar şti, altminteri, cum să clasifice Fondul.
De asemenea, din consiliul de supraveghere al Fondului - nouă membri - vor face parte doar doi reprezentanţi ai statului. De asemenea, s-a mai stabilit că la acest fond vor participa doar companiile profitabile, ceea ce va reduce, la final, mult, lista de companii propusă de parlamentari. Doar Fondul şi nu statul va decide să vândă sau nu pachete de acţiuni de la companiile pe care le are în portofoliu.
Potrivit ministrului de resort, speranţa este ca până la finele lui iunie legea privind înfiinţarea FSDI să fie aprobată şi de Camera Deputaţilor astfel încât el să devină operaţional pănă la finalul anului.
Potrivit textului legislativ aprobat ieri în Senat, managementul FSDI se realizează independent, în vederea obţinerii de profit, în condiţii de piaţă. Este administrat în sistem dualist, de către un consiliu de supraveghere şi un directorat.
„FSDI are ca scop atât dezvoltarea şi finanţarea din fonduri proprii şi din fonduri atrase, de proiecte de investiţii rentabile şi sustenabile, în diverse sectoare economice, prin participarea directă ori prin intermediul altor fonduri de investiţii sau al unor societăţi de investiţii, singur sau împreună cu alţi investitori instituţionali sau privaţi, cât şi administrarea activelor financiare proprii, în vederea obţinerii de profit”, arată proiectul de act normativ.
iulian.anghel@zf.ro