Eveniment

Statul va ceda controlul la Tarom doar dacă compania atrage un investitor european

Consumul revine spectaculos în aprilie, cu cel mai puternic avans din ultimele zece luni

Consumul revine spectaculos în aprilie, cu cel mai puternic avans din ultimele zece luni

Autor: Andreea Neferu, Ovidiu Bărbulesccu

05.06.2015, 08:30 836

Singura mare companie din portofoliul Ministerului Transporturilor care nu a reuşit să revină pe profit anul trecut, operatorul aerian Tarom, se află în negocieri de privatizare, statul urmând să păstreze 51% din acţiuni dacă investitorul va fi din afara Uniunii Europene sau să cedeze majoritatea titlurilor dacă va fi vorba de o companie europeană, potrivit premierului Victor Ponta.

„Tarom e o companie bună, cu perspectivă regională bună, dar trebuie restructurată, să revină pe profit, iar noi suntem decişi să atragem un investitor strategic. Există negocieri, dar încă nu e nimic oficial, desigur, cu mai multe companii. Suntem deschişi la orice investitor serios care ar putea ajuta Tarom să se modernizeze“, a spus Ponta.

Declaraţia premierului vine în contextul în care Tarom a acumulat pierderi de peste 1 miliard de lei de la începutul crizei şi a bugetat un nou minus pentru 2015. În timp ce CFR Marfă şi CFR Călători, celelalte mari companii din subordinea Ministerului Transporturilor care acumulaseră pierderi în ultimii ani, au reuşit să revină pe profit anul trecut, Tarom pare că nu mai iese din hora minusurilor de foarte mulţi ani.

Mai mult, după ce a încheiat 2014 cu o pierdere de 119 milioane de lei, în 2015 va avea un nou minus de 8 milioane de lei. De altfel, şi ministrul transporturilor Ioan Rus spunea anul acesta că Tarom este singura companie din portofoliul ministerului care are „probleme mari“. În urmă cu o lună, Ponta afirma de asemnea că Tarom îşi poate găsi salvarea printr-un parteneriat cu linii aeriene din ţările arabe, printre numele vehiculate fiind Turkish Airlines, Emirates şi Etihad.

Situaţia Tarom este una extrem de delicată, în contextul în care operatorul aerian se chinuie de câţiva ani să se restructureze, inclusiv prin instituirea de management privat, care deocamdată însă nu a dat roade. De altfel, Tarom a trecut prin mai multe valuri de schimbări la nivel de conducere din noiembrie 2012 şi până în prezent.

Spre deosebire de Tarom, unde varianta listării la bursă este exclusă din start din cauza faptului că se află pe pierdere, astfel că nu ar fi o companie atrăgătoare pentru investitori, Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti, care gestionează cele două aeroporturi din Capitală, Henri Coandă şi Aurel Vlaicu, ar urma să fie scoasă la bursă pentru listarea a 20-30% din acţiuni.

„Aeroporturi Bucureşti este pe profit, se dezvoltă foarte rapid şi am început procesul pentru o listare IPO. Ideea e să creştem capitalul, nu să luăm banii pentru buget - noi acţiuni şi să lăsăm noul capital în companie pentru dezvoltare“, a spus Ponta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO