Eveniment

Strategia fiscală a Finanţelor conţine ipoteze nerealiste

Autor: Voican Razvan

26.09.2010, 23:50 45

Strategia fiscală pe perioada 2011-2013 publicată acum osăptămână de Ministerul Finanţelor omite să prezinte informaţiiprivind pierderile şi plăţile restante ale companiilor de stat, aşacum cere legea responsabilităţii fiscale, afirmă Consiliul fiscalîntr-o opinie de evaluare a strategiei.

De asemenea, organismul independent de monitorizare a Finanţeloratrage atenţia că angajamentul asumat în faţa FMI de constituire aunui tampon financiar care să asigure finanţarea deficituluibugetar şi plăţile scadente la datoria publică pe 4 luni încă nu afost îndeplinit.

Consiliul mai constată că strategia include proiecţii privindveniturile din TVA pe perioada 2011-2013 fără a menţiona cotastandard luată în calcul. Guvernul s-a angajat faţă de FMI să omenţină la 24% în 2011 în pofida discuţiilor iniţiale privindposibile reduceri, însă nu se ştie ce se va întâmpla mai departe.Nici ipotezele privind nivelul accizelor nu sunt prinse înstrategie.

Reamintind reţinerile exprimate în privinţa estimărilor devenituri luate în calcul la rectificarea bugetară din august,Consiliul consideră că există "riscuri semnificative" şi la adresaprognozei veniturilor pentru 2011.

Criticile Consiliului fiscal privind strategiaFinanţelor

  • Proiecţiile de creştere cu 5,9% a salariului mediu brut peeconomie şi cu 0,5% a numărului total de salariaţi în 2011 (adicăar fi absorbiţi toţi disponibilizaţii de la stat) sunt "optimiste"în condiţiile unei reveniri economice incipiente.
  • Prognoza veniturilor pentru 2011 este supusă unor "riscurisemnificative", cu posibile consecinţe negative asupra veniturilorbugetului general consolidat pe tot orizontul de prognoză până în2013.
  • Creşterea cu 0,2% din PIB a veniturilor nefiscale în 2012pentru corectarea deficitului nu este argumentată cu surse şi caatare pare nerealistă.
  • Strategia nu include informaţii mai detaliate privindfundamentarea traiectoriilor veniturilor bugetare.
  • Nu este prezentat impactul fiscal al măsurilor discreţionaredeja adoptate sau care urmează să fie adoptate şi alocarea pe an aacestuia.
  • Nu este menţionată explicit ipoteza privind nivelul coteistandard de TVA folosită în proiecţia veniturilor bugetare (n.r.:pentru 2011 Guvernul s-a angajat faţă de FMI să menţină TVAstandard la 24%).
  • Nu este precizat calendarul alinierii accizelor la tutun de la1 ianuarie 2011 la Directiva specifică a UE.
  • Strategia nu face referire la măsuri concrete de îmbunătăţire acolectării taxelor, de extindere a bazei de impozitare, deeliminare a excepţiilor.
  • Este tratată insuficient problema îmbunătăţirii eficienţeicheltuielilor publice.
  • Nu există termene clare de realizare şi nici indicatori deperformanţă privind atingerea obiectivelor de îmbunătăţire aadministrării fiscale şi politica cheltuielilor bugetare.
  • Nu sunt explicitate măsurile avute în vedere pentru accelerareaabsorbţiei fondurilor europene.
  • Nu sunt enunţate ipoteze privind numărul de salariaţi şicâştigul salarial mediu din sectorul public care fundamenteazătraiectoria cheltuielilor de personal.
  • Nu există o listă realistă de priorităţi investiţionalepublice, cu finanţare asigurată pe bază multianuală, indiferent deciclul politic.
  • Nu se acordă suficientă atenţie problemei arieratelor, nu estedetaliată situaţia curentă şi nu există termene şi măsuri clare deeliminare a stocului de arierate.
  • Nu există informaţii privind pierderile şi plăţile restante alecompaniilor de stat.
  • Nu sunt furnizate suficiente amănunte privind soluţii concretepe care Ministerul Finanţelor le are în vedere pentru îmbunătăţireaîn următorii ani a profilului de scadenţe al datoriei publice.
  • Nu sunt abordate într-o manieră suficient de detaliatăriscurile semnificative la adresa atingerii ţintelor de deficitbugetar până în 2013.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO