Guvernul a adoptat ieri o ordonanţă de urgenţă care obligă companiile să utilizeze case de marcat dotate cu jurnal electronic şi conectate la ANAF, dar a renunţat, cel puţin pe moment, la ideea înfiinţării unei baze de date a administraţiei fiscale cu operaţiunile bancare ale contribuabililor.
La începutul lunii decembrie, Ministerul Finanţelor anunţa că actualul Cod de procedură fiscală va fi modificat astfel încât comunicarea de către bănci a rulajelor şi soldurilor conturilor să fie efectuată în mod automat, la anumite perioade şi nu doar la cerere, aşa cum este reglementat în prezent.
Ministerul susţinea că o astfel de modificare ar însemna în primul rând posibilitatea reală ca ANAF să-şi construiască o bază de date care să fie valorificată atât în scopul identificării evaziunii fiscale (venituri nedeclarate), cât şi în scopul eficientizării activităţii de executare silită (prin poprire).
În acest sens, proiectul redactat de către minister stabilea că instituţiile de credit au obligaţia să transmită lunar, în mod automat, organelor fiscale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală toate rulajele şi/sau soldurile conturilor deschise la acestea.
Ieri însă guvernul a anunţat, prin vocea ministrului Rovana Plumb, că prevederea care era inclusă în ordonanţa de modificare a codului de procedură fiscală nu a fost avizată de guvern. De asemenea, decizia de introducere a loteriei fiscale a fost amânată.
Ordonanţa prevede însă că firmele vor fi obligate să utilizeze case de marcat dotate cu jurnal electronic şi conectate la o bază de date a ANAF.
„Este vorba de autorizarea caselor de marcat electronice pe grupe de contribuabili şi introducerea în sarcina utilizatorilor a obligaţiei de a asigura conectarea la distanţă a aparatelor de marcat electronice fiscale în vederea transmiterii de date fiscale către ANAF“, a precizat purtătorul de cuvânt al guvernului, Corneliu Calotă.
Prin urmare, casele de marcat nu vor mai fi dotate cu role de hârtie pentru păstrarea istoricului de tranzacţii, ci cu un jurnal electronic conectat la un server central al autorităţii fiscale, fiind însă păstrată rola de hârtie pe care va fi tipărit bonul fiscal pentru cumpărători. Marii contribuabili trebuie să se conformeze în 180 de zile, contribuabilii mijlocii în 210 zile, iar micii contribuabili în 390 de zile.