Eveniment

Top 20 contracte de şosele din ultimii cinci ani: 2 mld. euro pe autostrăzi, reabilitări de drumuri naţionale şi lucrări de întreţinere

Lotul al patrulea al autostrăzii Orăştie-Sibiu, finalizat la sfârşitul anului trecut, a avut unul dintre cele mai mari contracte semnate de CNADNR în ultimii cinci ani, cu o valoare de construcţie de peste 115 milioane de euro

Lotul al patrulea al autostrăzii Orăştie-Sibiu, finalizat la sfârşitul anului trecut, a avut unul dintre cele mai mari contracte semnate de CNADNR în ultimii cinci ani, cu o valoare de construcţie de peste 115 milioane de euro

Autor: Andreea Neferu

11.03.2014, 00:07 1586

CNADNR a avut în perioada 2009-2013 un buget total de circa 9 miliarde de euro, potrivit calculelor ZF. Jumătate dintre cele mai mari 20 de contracte semnate în ultimii cinci ani de compania de drumuri se referă la construcţii de autostrăzi, restul fiind pentru modernizări sau reabilitări de drumuri naţionale, respectiv pentru lucrări de întreţinere a şoselelor.

Cele mai valoroase contracte au ca obiect realizarea de autostrăzi, în special pe fostul Coridor IV paneuropean (cunoscut în prezent sub denumirea de Axa Prioritară 7), astfel că au fost finanţate în proporţie de 85% de Comisia Europeană, prin POS-T.

Cel mai mare contract semnat de CNADNR în ultimii cinci ani este cel pentru construcţia autostrăzii Deva-Orăştie, câştigat în 2010 de austriecii de la Strabag şi firma românească Straco Grup pentru circa 178 de milioane de euro. Autostrada Deva-Orăştie, cu o lungime de 32,5 kilometri, a fost finalizată în întregime în prima parte a anului trecut, după ce la finalul anului 2012 a fost deschis circulaţiei aproape jumătate din tronson. Pe locul al doilea în topul celor mai valoroase contracte semnate în perioada 2009-2013 se află construcţia autostrăzii Lugoj-Nod Dumbravă, unde italienii de la Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte d’Acqua şi Cossi Construzioni au început să lucreze în 2011 pentru circa 162 milioane de euro. Tronsonul a fost finalizat anul trecut. Podiumul este completat de lotul al treilea al autostrăzii Orăştie-Sibiu, contract semnat în 2011 cu italienii de la Impregilo pentru circa 144 de milioane de euro. Proiectul nu este încă gata, iar ultimele estimări ale CNADNR indică drept termen de finalizare anul 2014.

Printre câştigătorii celor mai mari 20 de proiecte ale CNADNR din ultimii cinci ani se numără atât companii private româneşti, cât şi străine. Austriecii de la Strabag, italienii de la Impregilo şi Astaldi, nemţii de la Max Boegl sau israelienii de la Shapir Structures, alături de firme româneşti precum Straco Grup (controlată de fraţii Alexandru şi Traian Horpos), Spedition UMB (Dorinel Umbrărescu) şi Delta ACM 93 (Florea Diaconu) şi-au adjudecat în ultimii ani principalele contracte puse la bătaie de CNADNR.

Cele mai multe contracte pentru construcţia de autostrăzi au fost semnate în 2011, dar şi în a doua parte a anului trecut. De asemenea, la finalul lunii decembrie 2013 CNADNR a mai atribuit alte patru contracte pentru construirea celor 4 loturi care compun autostrada Sebeş-Turda, cu o valoare totală de 420 de milioane de euro, însă acestea nu au fost încă semnate, în contextul în care a urmat perioada de contestaţii.

CNADNR nu a răspuns până la închiderea ediţiei la solicitarea ZF privind topul celor mai mari 20 de contracte semnate în ultimii cinci ani şi nici nu a precizat valoarea totală a contractelor semnate din 2009 până în 2013 inclusiv. De asemenea, CNADNR nu a răspuns nici la solicitarea transmisă de ZF la începutul lunii ianuarie cu privire la topul celor mai mari 10 contracte semnate anul trecut.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 11.03.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO