Eveniment

Transportatorii de marfă pe calea ferată: Nu este normal să ne blocheze trenurile, pun economia la pământ. Într-o ţară normală se iau măsuri

Circulaţia pe A3 Bucureşti - Ploieşti, A2 Bucureşti - Feteşti şi pe mai multe tronsoane de pe 27 de drumuri naţionale a fost închisă. Mediafax Foto

Circulaţia pe A3 Bucureşti - Ploieşti, A2 Bucureşti - Feteşti şi pe mai multe tronsoane de pe 27 de drumuri naţionale a fost închisă. Mediafax Foto

Autor: Mirabela Tiron

29.01.2014, 20:08 598

Mai multe trenuri de marfă au fost oprite sau nu au primit acceptul să circule ieri, 177 de trenuri de călători au fost anu­late, iar circulaţia pe A3 Bucureşti - Ploieşti, A2 Bucureşti - Feteşti şi pe mai multe tronsoane de pe 27 de drumuri naţionale a fost închisă din nou pe fondul vremii nefavorabile.

Efectul? Sute de milioane de euro pierdute din cauză că arterele de circulaţie, căi ferate şi drumuri sunt cu greu deszăpezite.

„Trenurile noastre nu circulă pentru că CFR SA nu ne lasă să circulăm.  Înţeleg că targetul lor este să nu aibă călători înzăpeziţi, dar prin deciziile lor, blocarea trenurilor de marfă, pun economia la pământ. Avem trenuri care trebuie să ajungă la Petromidia,  la Petrom,  la depozite“,  a spus Sorin Chinde, directorul companiei Grup Feroviar Român (GFR), cel mai mare transportator de marfă pe calea ferată, precizând că sunt probleme în zonele Dobrogea, Muntenia, Oltenia şi Moldova. GFR are într-o zi normală circa 60-70 de trenuri care transportă marfă pe calea ferată.

„Nu este normal să nu ne lase să circulăm. Avem disponibilitatea să ajutăm la deszăpezire, să punem oameni, nu ni s-a cerut ajutorul. Trebuie să existe un efort comun. Dacă noi nu circulăm pe calea ferată, nu încasează TUI (taxa de utilizare a infrastructurii), noi nu putem transporta marfa şi suntem într-o continuă paralizie.“

Chinde a mai spus că în alte ţări lumea înţelege importanţa transportului de marfă pentru economie.
 

Cum explică situaţia vicepreşedintele comandamentului de iarnă

„A fost o prioritizare pentru trenurile de călători, nu au rămas în parcurs, le-am ţinut doar în gări şi le-am dat drumul doar având siguranţa că vor ajunge la gara următoare. Preţul plătit a fost să limităm transportatorii de marfă. Însă în ultimele 24 de ore, tot ce era întârziat s-a livrat. S-a prioritizat transportul de marfă, iar începând de marţi ora 8 trenurile au plecat. Transportatorii privaţi au avut un număr mai mare de garnituri decât CFR Marfă. Am avut 22 de garnituri livrate din care 12 erau de la operatorii privaţi“, a spus ieri Nicu Buică, secretar de stat la Ministerul Transporturilor şi vicepreşedinte al comandamentului de iarnă, prezent la emisiunea ZF LIVE.
 

Doar 15 freze funcţionale pe calea ferată

Calea ferată dispune de doar 15 freze funcţionale, din care patru  (5 mil. euro costă o freză) sunt cumpărate în ultimii zece ani, potrivit lui Buică.

„Am avea nevoie de încă 8 freze, câte una pentru fiecare magistrală. Avem studiile făcute, avem făcut planul de achiziţii, problema este că nu am identificat încă sursa de finanţare, aşteptăm master planul care trebuie să se termine în aceste zile să putem aplica pe finanţare externă. Putem obţine 4 freze“, a precizat Buică.

Frezele existente sunt vechi şi insuficiente, este de părere George Buruiană, preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Feroviari din România, care mai precizează că Ministerul Transporturilor (cu un buget de circa 1,5 mld. euro) alocă infrastructurii CFR 5% din necesarul de bani dintr-un an.

Până în 90.000 de tone de marfă au transportat operatorii feroviari în aceste zile, faţă de 200.000 de tone pe zi în mod normal, potrivit lui.
 

Un transportator de marfă: Plătim să circulăm pe calea ferată şi vrem condiţii

„Avem 12 trenuri în parcurs blocate, oprite în ţară la instrucţiunile celor din căile ferate. Pe Bucureşti -Constanţa şi Galaţi este suferinţa mare. Într-o ţară normală pot exista planuri şi măsuri de intervenţie. Ca la avioane, când un tren nu circulă se pierd bani“, spune Eduard Iancu, reprezentantul companiei de transport marfă pe calea ferată DB Schenker Rail România.

„Noi plătim ca să circulăm şi vrem condiţii de circulaţie. Avem trenuri de marfă oprite de trei zile, mi-e greu să cred că nu putem găsi soluţii. Ar trebui să învăţăm să avem un plan de intervenţie. Se pierd venituri şi la bugetul de stat, nu pierdem doar noi“, a spus el.

Călin Mitică, proprietarul Transferoviar Grup, spune că a deszăpezit cu forţele proprii linia de cale ferată concesionată Bucureşti - Olteniţa şi a putut circula fără dificultăţi.

Anual, pe calea ferată se transportă peste 50 de milioane de  tone de marfă (137.000 de tone zilnic), iar ca valoare piaţa se ridică la circa 500 mil. euro, potrivit datelor de la Asociaţia Transportatorilor Feroviari din România (AFTER).

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 30.01.2014

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO