Eveniment

Transporturile despre Comarnic-Brasov: "Este o nerealizare"

Transporturile despre Comarnic-Brasov: "Este o nerealizare"
16.04.2010, 00:00 49

Reprezentantii Ministerului Transporturilor vad incetareacontractului de realizare a autostrazii Comarnic-Brasov (55 km)drept "o nerealizare, in care criza financiara a contribuit masiv".Pe de alta parte, in mod surprinzator, surse din interiorulconsortiului franco-elen Vinci-Aktor afirma: "Si pentru noi a fosto surpriza renuntarea", fara sa dea mai multe detalii, ceea cearata ca au intervenit neintelegeri intre partea franceza si cearomana.

"Proiectul a fost inceput in 2007 pe niste premise pozitive aleeconomiei, care acum nu mai sunt valabile. Constructorii au semnatacorduri de principiu cu bancile care urmau sa finanteze proiectulinca din februarie anul trecut, insa intre timp situatia economicas-a schimbat. Anularea contractului reprezinta o nerealizare incare criza financiara a contribuit masiv", afirma Adrian Ionescu,directorul diviziei de autostrazi din cadrul CNADNR, pentru aexplica ca statul a avut garantii financiare de la constructoripentru acest proiect.

Contractul pentru realizarea autostrazii Comarnic-Brasov, cu ovaloare de construire si proiectare de 1,9 mld. euro, inclusiv TVA,a incetat ieri dupa ce consortiul Vinci-Aktor a solicitatdenuntarea unilaterala a primului contract public-privat dininfrastructura de pe piata locala. "A fost o surpriza si pentru noisa renuntam la acest proiect. Poate ministerul are alteprioritati", au declarat pentru ZF surse din cadrul consortiuluiVinci-Aktor, sugerand ca ar fi fost constransi sa renunta, fara aoferi alte detalii.

Intrebati de ce nu au existat penalizari pentru consortiulVinci-Aktor in cazul in care se retrageau dupa semnareacontractului, Ionescu a raspuns: "In cazul in care statul nuaccepta oferta Vinci-Aktor la 90 de zile de la semnare sau veneaucu finantare de la niste off-shore-uri, nici MinisterulTransporturilor nu platea penalizari. Dupa aceasta perioada eraupenalizari de ambele parti".

Consultantii statului in acest contract a fost consortiul formatdin Louis Berger SAS, Louis Berger Group, Credinvest InternationalCorporate Finance LTD si Tuca, Zbarcea si Asociatii, valoareacontractului fiind de 4 mil. euro pentru lungimea de la Ploiesti laBrasov (100 km). In aceste conditii se pune intrebarea daca firmeleangajate sa ofere consultanta pentru statul roman au fost eficientesi daca au pus penalitati financiare care sa apere MinisterulTransporturilor in cazul renuntarii unilaterale a consortiuluiVinci-Aktor. Firma de avocatura nu a putut fi contactata ieripentru explicatii.

Cine e vinovat pentru anulare?

Surse din Ministerul Transporturilor au declarat ca Vinci-Aktora cerut modificari esentiale pentru a primi finantare de la banci,constructorul nu a justificat iesirea din acest contract, iarbancile spun ca nu au fost implicate in negocieri.

"Bancile nu au fost implicate in negocierile dintre CNADNR siconsortiul castigator. Noi ne pastram intentia de a finantaautostrada daca este un proiect bancabil si solid, chiar si daca vafi ales alt constructor", spune Werner Weihs- Raabl, seful divizieide finantari pentru infrastructura si sectorul public din grupulaustriac Erste, care era interesat sa finanteze acest proiect.

Cheia finantarii acestui proiect era la Banca Europeana deInvestitii (BEI), care anunta inca din 2008 ca este interesata saaloce 500 mil. euro pentru autostrada Comarnic - Brasov. Semnaleleambigue au inceput inca din martie, cand Matthias Kollatz Ahnen,vicepresedintele BEI, spunea ca inca nu a inceput negocierile cuVinci-Aktor pentru finantare, pentru ca nu a primit o cerereoficiala de la constructori. Decizia Vinci-Aktor nu i-a luat prinsurprindere pe constructorii din piata, Laurentiu Plosceanu,presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii(ARACO), considera ca ar fi fost o surpriza daca Vinci-Aktor gaseafinantare pentru acest proiect

"Consider ca situatia din Grecia a afectat intr-o mare masurafaptul ca Vinci-Aktor nu a reusit sa faca rost de finantare. Credca licitatia trebuie reluata cat mai rapid, pentru ca procedurilese vor intinde pe o durata de cel putin noua luni-un an. Eraoarecum previzibil ca Vinci-Aktor nu va gasi finantare in contextuleconomic din regiune."

Ce sanse are Pitesti - Sibiu?

Cel mai probabil CNANDR va incepe demersurile pentru realizareain concesiune a autostrazii Pitesti - Sibiu (120 km), care se aflape coridorul IV paneuropean. "Tronsonul Pitesti - Sibiu estesingurul de pe coridorul IV care nu are angajata finantarea sitrebuie realizat in concesiune, insa Comisia Europeana va sprijiniacest proiect pentru ca interesul ei este sa fie realizatecoridoarele de transport", spune Ionescu.

Berceanu afirma dupa semnarea contractului pentru autostradaComarnic - Brasov ca ar fi inceput derularea contractelor deinfrastructura in parteneriat public-privat cu Pitesti - Sibiu sicentura la nivel de autostrada in jurul Bucurestiului, pentru ca seaflau pe coridorul IV paneuropean si erau singurele tronsoane carenu aveau finantare de la UE.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO