Eveniment

Ministerul Transporturilor vrea să reducă cu 40% dimensiunea reţelei de cale ferată

AFP/Mediafax Foto

AFP/Mediafax Foto

Autor: Mirabela Tiron

23.07.2014, 00:06 1926

Transporturile vor să reducă dimensiunea reţelei naţionale de cale ferată cu 40%, adică cu 4.000 de kilometri, ca măsură pentru adaptarea la „nivelul cererii şi la resursele financiare dispo­nibile“.

România are în prezent a opta cea mai mare reţea feroviară din Uniunea Europeană, dar nu ştie să o valorifice, în contextul în care după Revoluţie investi­ţiile în calea ferată nu au mai repre­zentant o prioritate pentru cei aflaţi la conducere, ceea ce a dus la degradarea căii ferate.

„Măcar să recondiţionăm, modernizăm ce s-a făcut înainte de Revoluţie, nu să desfiinţăm 4000 de kilometri de cale ferată. Este cea mai comodă soluţie, lucrurile trebuie făcute însă pe baza unei analize în care să fie implicate toate ministerele“, spune Adrian Stănescu, preşedintele Asociaţiei Inginerilor Feroviari.

În memorandumul despre măsurile de eficientizare a transportului feroviar, adoptat de Guvern, se vorbeşte despre redimensionarea reţelei de cale ferată.

„Analiza sugerează că o dimensiune dezirabilă se situează undeva în jurul valorii de 60%  din dimensiunea actuală, care acoperă aproximativ 90% din trafic, în timp ce nivelul pe care şi l-ar permite CFR  se situează în intervalul 20%-40% în funcţie de includerea sau neincluderea  deficitului de reparaţii capitale“, se arată în memorandumul cu tema  măsuri pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar al României. Tot aici se menţionează că reducerea reţelei de cale ferată nu duce la o reducere a traficului de pasageri dacă „este însoţită de investiţii, întreţinere şi man­gement comercial“, deşi acestea au fost puţin vizibile în ultimii 20 de ani. „În timp ce toate ţările europene investesc în dezvoltarea infrastructurii feroviare, noi vrem să o reducem cu 4000 de kilometri. Nu este normal. În Europa media este de 51 de kilometri de cale ferată la mia de kilometri pătraţi, la noi este acum de 46 de kilometri la mia de kilometri pătraţi. Dacă se închid 4000 de kilometri de cale ferată, ajungem la doar 26 de kilometri de cale ferată la mia de kilometri pătraţi“, este de părere Ştefan Roşeanu, fost director general al CFR Călători în perioada 2012-începutul lui 2013.

Situaţia dezastruoasă în care se află în prezent căile ferate române, ce permit o viteză medie de 45 de kilometri la  trenurile de călători şi 23 de kilometri pentru trenurile de marfă, este şi efectul reformelor care s-au abătut asupra acestui sector. Una din cele mai drastice a fost spargerea căilor ferate în 1998 la sfaturile Băncii Mondiale, care a condiţionat astfel finanţarea deficitului bugetar al României.

Comentează starea sectorului feroviar din România şi propune soluţii pentru îmbunătăţirea situaţiei căilor ferate pe pagina special creată de Ziarul Financiar pe Facebook

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO