Ruptura dintre oraşe

Trenul leagă în 16 ore Capitala de Satu Mare, o rută de 750 de kilometri. În acest timp un pasager poate ajunge în Indonezia cu avionul

1 aug 2014 Autor: Mirabela Tiron

Capitala şi Satu Mare sunt despărţite de 16 ore pe calea ferată, în condiţiile în care viteza medie cu care circulă trenurile  pe această rută este, din cauza lipsei de investiţii în modernizarea liniilor, de 47 de kilometri la oră, potrivit calculelor ZF.

Cele două oraşe se află la o distanţă de 750 de kilometri pe cale ferată, însă călătoria durează cât o deplasare cu avionul din România în Indonezia, ţară aflată la peste 10.000 de kilometri depărtare pe cale aeriană. Biletul de tren pentru o călătorie dus pe Bucureşti-Satu Mare costă 100 de lei. „Neglijarea gravă la care a fost supus judeţul Satu Mare de către autorităţile centrale din punctul de vedere al infrastructurii de transport feroviar de-a lungul întregii perioade de când acest judeţ face parte din România se reflectă nu numai în lipsa investiţiilor majore în infrastructură, ci şi în lipsa aproape totală a activităţilor de întreţinere a reţelei“, se arată într-un document despre planificare strategică până în 2020 de pe site-ul Consiliului Judeţean Satu Mare.

Tot în acest document se menţionează că „în mod excepţional se poate remarca că în acest judeţ nu există linii ferate duble sau electrificate, situaţie care mai este întâlnită în România doar în Botoşani, Maramureş şi Tulcea“.

Nici infrastructura rutieră care leagă Satu Mare de Capitală nu este mai bine dezvoltată. Cu maşina durata călătoriei se ridică la 8-9 ore, distanţa pe cale rutieră fiind de 638 de kilometri. Costul unei astfel de deplasări cu maşina se ridică la 292 de lei. „Progresează (într-adevăr, într-un ritm deloc satisfăcător) construcţia Autostrăzii Transilvania, care va asigura legătura judeţului Satu Mare cu partea centrală a ţării. În anul 2011 au început lucrările de modernizare a şoselei Baia Mare-Dej, care asigură legătura judeţului Satu Mare cu judeţele Maramureş şi Cluj“. Judeţul Satu Mare a fost însă până acum într-un con de umbră din punctul de vedere al mo­dernizării in­fra­structurii de trans­port rutier, se arată în acelaşi do­cument.

Autostrada Tran­sil­­vania, ce va lega Bra­şovul de Borş, ar putea fi gata în 2017, potrivit ulti­melor declaraţii făcute de  Ioan Rus, ministrul transporturilor.

Legături mai bune cu centrul ţării şi nu numai ar asigura posibilităţi mai mari de dezvoltare pentru companiile din Satu Mare. Aici sunt 8.500 de firme, unde lucrează aproape 60.000 de angajaţi, potrivit datelor din 2012.  Cifra de afaceri totală pe care au raportat-o aceste firme se ridică la 2,6 miliarde de euro. Salariul mediu net este de 1.283 de lei în Satu Mare, faţă de 2.500 de lei în Bucureşti.

 

Un aeroport de pe care zboară doar avioane Tarom

Cu avionul călătoria durează o oră şi jumătate, tariful pentru o cursă dus fiind de 65 de euro (286 de lei) sau 80 de euro (352 de lei) în funcţie de data la care se face rezervarea şi de perioada călătoriei.  Tarom este singura companie care leagă pe cale aeriană Satu Mare de Bucureşti.

Aeroportul din Satu Mare a fost înfiinţat în 1936 iar  în 1975 a fost inaugurată pista de 2500 de metri (cea mai lungă din regiunea de Nord-vest). În ultimul deceniu a avut zboruri şi compania aeriană Carpatair de pe acest aeroport, care a renunţat însă, acum transportatorul fiind în insolvenţă.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 01.08.2014

 
Cuvinte cheie:
Ruptura dintre orase
, satu mare
, buxuresti
, tren
, pasageri
, avionul
, cale ferata
, modernizare
, investitii
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide