Eveniment

Un milionar austriac: N-am văzut nicăieri promovată România. Ministrul turismului ar trebui să fie în străinătate 250 de zile pe an

Un milionar austriac: N-am văzut nicăieri promovată România. Ministrul turismului ar trebui să fie în străinătate 250 de zile pe an
23.04.2011, 09:14 363

Hanno Soravia, 50 de ani, care controlează alături de fratelesău Erwin Soravia grupul austriac de investiţii cu acelaşi nume,spune că este esenţial ca România să îşi construiască o imaginedeoarece "după ce au văzut Parisul şi Londra, turiştii vor să vadăşi restul Europei, inclusiv Belgrad, Bucureşti sau Sofia".

Milionarul austriac deţine complexul Metropolis Center de pebulevardul Iancu de Hunedoara din Bucureşti, unde în birourile ceocupă o suprafaţă de 11.000 de metri pătraţi îşi desfăşoarăactivitatea firme precum DLA Piper, Advent, Parexel sau Citroën. Încomplex se află şi sediul local al BERD, precum şi un apart-hotelde 78 de camere, operat de lanţul Star light Suiten Hotel, unmagazin Mega Image şi restaurantul Loft.

Două etaje din cadrul zonei de birouri, reprezentând spaţii de2.500 de metri pătraţi, nu au însă chiriaşi, iar în apart-hotelgradul de ocupare este de 51%, dar mult mai redus în timpulweek-end-urilor, în condiţiile în care Bucureştiul este încontinuare mai mult o destinaţie de afaceri.

"Problema este că în weekend nu ai turişti, iar gradul deocupare este de 10-15%. Până acum câţiva ani nu mergea nimeni înAmsterdam sau în Stokholm. Nici Viena nu era o super-destinaţieacum zece ani. Lucrurile se schimbă deoarece turiştii au văzutLondra şi Parisul, dar acum vor să vadă toată Europa, inclusivBelgrad, Bucureşti sau Sofia. Sunt englezi care vin în această zonăa Europei doar pentru că este berea ieftină", a declarat Soravia,într-un interviu pentru ZF.

Clădire pe locul unei foste tipografii

Austriacul a fost prezent în Bucureşti pentru o zi cu ocaziadeschiderii cafenelei Readers de la parterul complexului MetropolisCenter. Soravia admite că, finalizând proiectul Metropolis în 2009,a "avut ghinion cu criza", dar speră ca gradul de ocupare alaparthotelului să crească la 60% în acest an.

"Totul depinde de marketing. Eu n-am văzut nicăieri campania depromovare a României. Trebuie să te promovezi, apoi vor venituriştii. Un ministru al turismului ar trebui să fie 250 de zile pean în afara ţării, la târguri, să atragă turişti. Aveţi o ţarăfrumoasă, aveţi cea mai mare clădire din Europa (PalatulParlamentului - n.red.), puteţi face un muzeu cu Ceauşescu, lumeaar veni să vadă aceste lucruri.

Dar trebuie să te promovezi, pe CNN, pe linii aeriene, pepanouri outdoor. Avem şi noi în Viena panouri publicitare pe carele putem închiria pentru promovarea României", spune Soravia.

Clădirea Metropolis atrage privirile datorită faptului că estediferită de ce s-a construit în Bucureşti în ultimii ani.Austriacul a păstrat structura din cărămidă roşiatică a fosteitipografii şi a construit în spatele acesteia, în timp ce alţidezvoltatori au mizat pe proiecte de 18-20 de etaje, prin care auîncercat să maximizeze investiţia.

În aceste condiţii, de ce nu este complet ocupată clădirea debirouri? "Este o clădire pentru care am dorit să păstrăm nivelulchiriilor la 17-22 de euro/metrul pătrat, iar faptul că spaţii de2.500 de metri pătraţi sunt disponibile nu ne afectează foartetare. Avem disponibile cele mai bune etaje, iar chiriaşii se întorcacum şi plătesc preţurile pe care le vrem. Cred că până în primaparte a verii clădirea va fi ocupată".

Tranzacţii cu Equest

Soravia a intrat în urmă cu mai bine de zece ani pe piaţalocală, unde a mai construit două clădiri de birouri mai mici, unape Calea Moşilor şi alta în zona de nord a Capitalei, vândute cătrefondul de investiţii Equest. Când va fi vândut şi proiectulMetropolis? "Pentru moment nu îl poţi vinde. Fondurile deinvestiţii nu sunt interesate încă de România, dar simţim că seîntorc. La ran damente de 8,5-9%, cât sunt vehiculate acum înpiaţă, nu vinde nimeni. Rămâne de văzut cine mută primul. Noi numutăm. Aşteptăm deoarece ştim că astfel de proprietăţi se vând la7%.

Atâta timp cât poţi plăti dobânzile, aşteptarea nu este oproblemă", spune Soravia, care îşi evaluează proiectul la 68-75 demilioane de euro, în condiţiile în care investiţia nu a depăşit 50de milioane de euro.

Per total, Soravia a investit până în prezent în România circa100 de milioane de euro, în condiţiile în care compania mai deţinealte două terenuri, unul în zona Mihai Bravu şi altul în comunaŞtefăneşti din apropierea Capitalei, pe care intenţionează sădezvolte alte proiecte.

"Avem 27 de hectare în Ştefăneşti. Interesul pentru acest terena fost scăzut în ultimii doi ani, dar în imobiliare este cunoscutfaptul că ai nevoie de cinci "L": locaţie, locaţie, locaţie şi «alot of luck» (mult noroc - n. red.). După ce va fi gata autostradaspre Ploieşti rămâne doar o problemă de timp până vom face unproiect acolo. Putem face case în zona lacului, retail la şosea şispaţii logistice în spate".

Terenul de 7.700 de metri pătraţi din zona Mihai Bravu are oaltă destinaţie, respectiv de birouri, dar Soravia se aratăinteresat şi de potenţiala dezvoltare a unui spital.

Într-o primă fază ar putea fi construită pe acel teren o clădirede 25.000 de metri pătraţi pentru care compania caută companii caresă închirieze cel puţin 30% din spaţii.

"Contractele de preînchiriere pot fi considerate un fel deequity. Dacă ai equity 30% şi 30% grad de preînchiriere, poţi spunecă ai un avans de 60%", calculează Soravia, care spune că în aceazonă încearcă să obţină chirii de 12-14 euro/metrul pătrat.

"Mulţi români vin la Viena pentru doctori. Pentru acel teren degândim şi la realizarea unui spital printr-un parteneriat cu unoperator specializat, eventual şi cu o firmă de asigurări, încondiţiile în care sistemul de sănătate din România încă nu estedezvoltat. De ce să vină românii la Viena când se pot trata la felde bine şi în Bucureşti?".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO