Eveniment

Unde este avantajul concesiunii private? Statul da 4,8 mld. euro pentru 55 km Comarnic-Brasov. Cum comentati?

Unde este avantajul concesiunii private? Statul da 4,8 mld. euro pentru 55 km Comarnic-Brasov
18.01.2010, 23:20 783

Ministerul Transporturilor a semnat ieri primul contract deconcesiune in infrastructura pentru tronsonul de autostradaComarnic-Brasov, al carui cost de constructie, proiectare siintretinere se ridica la 1,57 mld. euro. Statul va plati insa detrei ori mai multi bani de-a lungul celor 30 de ani de concesiune,pentru ca va acoperi rambursarile si dobanzile creditelor pe carele va contracta constructorul.

Guvernul va plati pentru Comarnic-Brasov (55 km) circa 4,8 mld.euro pana la finalul contractului, doar dupa ce vor fi incheiatelucrarile de constructie, care vor dura patru ani. Cu alte cuvinte,pana nu va circula prima masina pe autostrada - termenul estimatfiind 2015 -, consortiul francezo-elen Vinci-Aktor nu va priminiciun ban de la guvern.

"Contributia Guvernului la proiect va aparea doar dupafinalizarea constructiei autostrazii la standardele stabilite inContractul de concesiune (confirmate si de un Inginer Independentagreat impreuna de catre Autoritatea contractanta si Concesionar)si deschiderea acesteia pentru uzul public. Atunci cand aceastaconditie este indeplinita, Guvernul incepe sa puna la dispozitiaConcesionarului o suma anuala - numita plata de disponibilitate",au declarat pentru ZF surse din Ministerul Finantelor Publice(MFP).

Plata de disponibilitate (180 mil. euro) cuprinde sumele anualeale rambursarilor si dobanzilor la imprumuturile angajate deconcesionar (consortiul Vinci-Aktor) pentru a finanta costurile dedezvoltare si constructie ale proiectului.

In plus, banii de la stat vor acoperi si un procent dincosturile anuale de operare, intretinere si reparatie aleautostrazii si impozitul pe profit platibil de catre concesionar inRomania, pentru venitul sau net obtinut din proiect. Platile pecare le va face statul sunt strict legate de indeplinireacriteriilor de performanta asociate operarii si intretinerii,prevazute in contract.

Profitul constructorului va proveni din tarifele de concesiune -taxa de auto-strada de 2 euro pe autoturism, inchirierea spatiilorde servicii si spatii publicitare - care vor acoperi si o parte dincosturile de operare a autostrazii. Vinci-Aktor ar putea incasaanual circa 25 mil. euro din taxa de autostrada, calculat la untrafic mediu de 30.000 de masini.

Statul roman a ales sa construiasca autostrada in concesiune,pentru ca in cazul in care ar fi realizat-o din fonduri proprii arfi crescut deficitul bugetar si nu ar mai fi putut intra in zonaeuro. "Fiind realizata in concesiune, statul roman a transferatriscurile de constructie, operare si disponibilitate a finantariicatre constructori, pentru a nu mai avea experienta de laautostrada Bucuresti-Cernavoda, care la cativa ani de la finalizareare costuri mari de intretinere suportate de la buget", afirmasursele citate.

Dupa semnare, francezii si grecii trebuie sa faca rost debani

Primul pas pe care trebuie sa-l faca Vinci-Aktor dupa semnareacontractului de concesiune cu Ministerul Transporturilor este safaca inchiderea financiara a proiectului in termen de sase luni,adica sa semneze creditele de finantare cu bancile. Abia dupa cevor fi obtinuta finantarea vor incepe lucrarile de constructie, celmai probabil in 2011.

In cazul autostrazii Comarnic-Brasov creditul principal, de 500mil. euro, va veni de la Banca Europeana de Investitii, care aanuntat inca din 2008 ca vrea sa aloce fonduri pentru acestproiect. Restul finantarii va fi asigurat de la bancicomerciale.

Autostrada, in pregatire din 2003

Pentru autostrada Bucuresti-Brasov, proiect pregatit din 2003, amai fost organizata in 2004 o licitatie pentru realizarea inconcesiune, cand a fost impartita in trei tronsoaneBucuresti-Ploiesti, Ploiesti-Comarnic si Comarnic-Brasov, castigatade Strabag (Austria), Vinci (Franta) si respectiv Roichmann-Ashtrom(Israel). In 2005, licitatia a fost anulata de guvernul AlianteiD.A., pentru ca legea de atunci nu era conforma cu normele UE deconcesiune. Dupa ce a fost modificata legislatia pentru concesiuni,prin OUG nr. 34/2006 si HG nr. 71/2007, s-a organizat din noulicitatia pentru Comarnic-Brasov.

Doar procedura de licitatie s-a intins pe o perioada de doi ani,pentru ca au participat 12 companii, fiecare cu o oferta de celputin 1.000 de pagini.

4,8 mld. euro pentru 55 km de autostrada

3,108 mld. euro - cheltuieli cu imprumutul principal (cel maiprobabil de la banci precum BEI sau BERD - n.r.)

670 mil. euro - cheltuieli cu imprumutul subordonat (care va filuat de la banci comerciale - n.r.)

323 mil. euro - cheltuieli legate de operare si intretinere

584 mil. euro - taxe, impozite si alte costuri financiare

146 mil. euro - inflatia

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO