Eveniment

Vaduva, CEO Tiriac Holdings: Daca bancile nu imi dau mie bani, nu am idee cui mai dau imprumuturi in Romania

Vaduva, CEO Tiriac Holdings: Daca bancile nu imi dau mie bani, nu am idee cui mai dau imprumuturi in Romania
22.03.2009, 22:28 205

"Noi vindem in continuare masini; mult mai prost decat anul trecut, dar vindem. Nu pierdem bani, dar nici nu castigam. Efortul meu este de a iesi pe "break-even" pentru luna urmatoare. Daca se intampla sa facem un ban pe deasupra este ok, dar primordial este sa nu pierdem bani, caci atunci trebuie luate alte decizii dureroase pe care nu vreau sa le iau", a de-clarat Petru Vaduva, CEO al Tiriac Holdings.

Vaduva spune ca este dependent de cea mai importanta variabila din businessul pe care il conduce, si anume cererea pentru masini sau apartamente, pe care insa nu o poate controla in momentul de fata. Din acest motiv, pana la "revenirea cererii", cea mai buna solutie este eficientizarea interna, care sa-i permita pastrarea sau chiar cresterea cotei de piata si "pregatirea" pentru momentul in care vanzarile vor fi reluate.
"Suntem intr-o situatie speciala. Sunt anumite variabile asupra carora eu nu am control in momentul de fata. Businessul meu inseamna "consumers": sunt in real estate si vand masini. Care este variabila asupra careia nu am niciun control? Cererea pietei. Pot sa pun bannere oriunde. Nu pot face nimic in acest sens. In fiecare zi trebuie sa ma trezesc si sa ma intreb ce mai pot sa indrept, daca tot am timp liber ca nu vine lumea sa cumpere masini. Poate reusesc sa-l trainuiesc pe reprezentantul de vanzari mai bine sau sa-mi eficientizez sistemul financiar", explica Vaduva principalele atributii pe care le are in aceasta perioada.
Principalul business al Tiriac Holdings este cel auto, compania realizand anul trecut vanzari de circa 38.500 de masini si un rulaj estimat la peste un miliard de euro, fata de 900 de milioane de euro cu cat a incheiat anul 2007. Cu toate acestea, dupa rezultatele aproape dezastruoase din primele luni ale anului, estimarile privind rezultatele din acest an arata o scadere de circa 40%.
"Tot ce pot sa sper este ca la sfarsitul anului, intr-un scenariu rezonabil, scaderea totala a numarului de masini vandute in 2009 fata de 2008 sa nu fie mai mare de 40%. Aceasta este speranta mea, cu conditia sa nu pierdem cota de piata. Va dati seama ce inseamna sa mergi de la o scadere de 65%, cat a fost in ianuarie, la una de 40%, pentru intreg anul? Inseamna o crestere de aproape 100%", a declarat Vaduva.
In ceea ce priveste afacerea imobiliara, compania continua lucrarile la ansamblurile Stejarii din zona Baneasa si Residenz din Chitila, dar in momentul de fata nu ia in calcul inceperea unor proiecte noi.
"Nu se pune problema sa incepem un proiect imobiliar in urmatoarele luni. Nu putem sa-l finantam. Nicio banca nu mai finanteaza proiecte imobiliare. Nici macar vanzari de apartamente", spune Vaduva. In aceste conditii, proiecte precum mallurile pe care Tiriac a anuntat ca le va construi alaturi de spaniolii de la Riofisa in Timisoara si Brasov sunt reanalizate, precum si cel mai mare proiect imobiliar anuntat de companie, in Otopeni, o investitie estimata la aproape un miliard de euro.
"Ca orice firma din Romania si din alte tari emergente ne-am dezvoltat ineficient. Am crescut organic; acum trebuie sa ne eficientizam pentru ca avem resurse si timp. Incerc sa inteleg in fiecare zi ce probleme are fiecare departament, cu speranta ca nu o sa murim cu totii; unii isi vor dori o masina, o casa mai buna, astfel ca trebuie sa fim gata, inaintea competitorilor", mai spune Vaduva.
Executivul holdingului Tiriac spune ca si firma pe care o conduce se confrunta cu probleme in ceea ce priveste contractarea unor linii noi de finantare, pe fondul scaderii vanzarilor.
"Este o diferenta intre lichiditate si solvabilitate. In multe proiecte ai probleme de finantare. In momentul in care nu vinzi, se pune intrebarea "suntem solvabili?" Raspunsul este da, pentru ca daca bancile nu imi dau mie bani, nu am nici cea mai mica idee unde dau imprumuturi in Romania", apreciaza managerul Tiriac Holdings.
Vaduva spune ca este mai sanatos sa te gandesti la ce poti face pentru eficientizarea companiei tale in momentul de fata decat sa astepti "luminita de la capatul tunelului", care poate fi de fapt farul trenului.
"Situatia de panica imi afecteaza consumatorul, astfel ca imi este foarte greu sa estimez ce trebuie sa fac. Din acest motiv principala grija este sa ma asigur ca firma mea e sanatoasa. In plus, pornesc de la un scenariu pesimist: daca ieri vindeam 1.000 de masini, iar acum vand 500 - trebuie sa ma asigur ca in timpul cel mai scurt devin profitabil la 500 - deoarece nu stiu daca voi mai vinde 1.000".
El apreciaza ca imprumutul pe care Guvernul l-ar putea contracta de la Fondul Monetar International ar putea fi primul semnal de revenire pe piata locala. "Singura mea grija legata de imprumutul de la FMI este rata de schimb. In rest, nu cred ca vor fi mari probleme. Am ajuns la un anumit nivel. Vom avea o crestere economica negativa, -4%, (potrivit celor mai recente estimari - n.r.) dupa care va urma stabilizarea. Deja vedem o usoara crestere a vanzarilor de masini, fata de ianuarie, pe fondul cresterii pietei. Piata se va dezgheta, atat timp cat nu vor mai fi probleme in SUA".
Vaduva a plecat din Romania in 1982 catre Statele Unite, pentru a studia biologie la universitatea din Colorado. Ulterior, a ales o cariera de analist financiar, lucrand pentru firme precum JPMorgan sau Bear Sterns in Statele Unite, dar si in pietele emergente din America Latina, Asia si Rusia.
El a trait experienta unor crize financiare si economice pe toate aceste piete si le justifica prin tiparirea in exces a banilor care ajung intr-un final in active neproductive.
"In tarile in dezvoltare intervin niste cicluri de lichiditate. Se intampla ceva rau. Statele Unite sau forumul mondial tiparesc bani sa acopere problema. De obicei se tiparesc mai multi bani decat sunt activele productive si ramane un exces de cash care zboara la cine poate sa-l preia si se construieste un nou nivel de active neproductive", spune Vaduva.
El da exemplu criza din SUA din anii '90, in care 40% din sistemul bancar a fost nationalizat, de unde "excesul de cash" rezultat in urma tiparirii unei cantitati prea mari de bani "a trecut" in Mexic, apoi in Asia, Rusia pentru a se intoarce in Statele Unite in 2000. Dupa ce muti problema in America aceasta capata o noua magnitudine. In 2001 au fost din nou tipariti bani care din 2002 s-au dus in proprietati - intai in America si apoi mondial".
El considera ca nivelul imprumuturilor a crescut mult prea rapid in Romania.
"A avut loc rapid o crestere de 60% a imprumuturilor in Romania, intr-adevar, de la un nivel scazut de la care ai o capacitate foarte mare sa te imprumuti. Pe de alta parte, ne-am imprumutat toti odata. Spre exemplu, eu fac 100.000 pe an - dar cheltuiesc 140.000 intr-un an, deoarece pot sa ma imprumut. Anul urmator ce fac?", se intreaba Vaduva, cu gandul la faptul ca atat bancile, cat si jucatorii din imobiliare sau auto s-au extins agresiv in ultimii ani, pentru a face fata unei cereri bazate pe imprumuturi. "Trebuie revenit la nivelul normal de crestere".

Executivii lui Tiriac
  • Anca Ioan a ocupat fotoliul de CEO al grupului controlat de Ion Tiriac in intervalul 2005-2008, fiind al doilea consultant pe care omul de afaceri l-a recrutat de la Roland Berger Strategy Consultants.
  • Valentin Radu, seful operatiunilor din holdingul Tiriac in perioada 2003-2005, ocupase anterior pozitia de project manager in cadrul Roland Berger. In perioada in care Radu a fost CEO, grupul s-a cristalizat in forma in care exista astazi.
  • Radu Merica devenea in 2001 primul roman care prelua conducerea executiva a afacerilor celui mai bogat roman de atunci - Ion Tiriac. Merica l-a cunoscut pe Tiriac in 2000, la Stuttgart, la turneul "Master Series Eurocard Open".
Afacerile holdingului
  • Grupul Tiriac Holding cuprinde Tiriac Auto, Tiriac Imobiliare, Tiriac Leasing si Tiriac Air, precum si alte firme mai mici, in care Ion Tiriac este actionar majoritar sau unic.
  • 3.000 de angajati lucreaza in firmele controlate de Tiriac, din care doua-treimi lucreaza in business-ul auto, care cuprinde atat activitatea de import, cat si dealerii.
  • Cifra de afaceri a companiei in 2007 a fost de 1,6 mld. euro, iar anul trecut a fost inregistrata o crestere, dar sub nivelul estimat, de 2 mld. euro.
  • Cea mai mare divizie a grupului, Tiriac Auto, are target pentru acest an o scadere cu 40% a nivelului vanzarilor.
  • Omul de afaceri are participatii minoritare si in cadrul bancii UniCredit Tiriac, al firmei de asigurari Allianz Tiriac sau al subsidiarei locale a retelei Metro Cash & Carry.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO