Eveniment

Veniturile bugetului au crescut cu 12% în S1 2018, iar cheltuielile cu 19%

Veniturile bugetului au crescut cu 12% în S1 2018, iar...

Autor: Iulian Anghel

27.07.2018, 00:03 278

Iunie la iunie, diferenţa dintre venituri şi cheltuieli a fost şi mai mare. Veniturile au crescut cu 12,2%, dar cheltuielile au avansat cu 21,7%. Cheltuielile, iunie la iunie, au fost cu 36,8% mai mari la salarii şi 31% la asistenţă socială. La şase luni, salariile au crescut cu 24,4%, iar cheltuielile sociale cu 13,9%.

Astfel, deficitul a ajuns la 1,6% din PIB, cel mai mare din 2011 încoace, când economia era însă în refacere după criza profundă pe care a traversat-o vreme de câţiva ani. Acum economia creşte, chiar dacă ritmul nu va mai repeta isprava din 2017. Pro­blema este că bugetul e construit pe o creştere de 5,5%, în vreme ce creşterea va fi mai mică şi de aici spaţiul fiscal mult îngustat.

„Construcţia buge­tului a fost greşită de la început. Pentru că era greu de crezut că se poate repeta figura din 2017. Acum problema este că veniturile nu au de unde să mai crească, iar cheltuielile au fost deja anga­jate şi cu greu vor mai putea fi întoarse. Nu cred că ţinta de deficit de 3% din PIB poate fi respectată”, co­mentează economistul Aurelian Dochia.

La capitolul venituri, Finanţele consemnează 6,8 mi­liarde de lei venituri din fonduri europene. Dar 5 miliarde din aceşti bani re­prezintă sub­venţiile agri­cole. Aşadar, fonduri euro­pene „curate” au fost, la şase luni, de sub 2 miliarde de lei.

Impozitul pe profit a crescut, la şase luni, cu 1,3%. Veniturile din TVA au crescut cu 5,9%, accizele cu 9,9%, iar con­tribuţiile la asigurări cu 36,8%.

Bazându-se pe aceste cifre, Finanţele au anunţat, recent, o recti­ficare bugetară pozitivă. Dar economiştii cred altceva.

„Habar nu am de unde o să le iasă jocul, mai ales în ceea ce priveşte veniturile. Finanţele vorbesc despre o rectificare bugatară pozitivă (aşteptată la finele lunii - n.red.), dar rectificare trebuie să fie negativă. Trebuie să treacă la tăieri masive de cheltuieli şi nu ştiu de unde o vor face, pentru că la recentele majorări de salarii nu se poate renunţa fără costuri politice“, comentează economistul Dragoş Cabat.

La cheltuieli, acestea au cres­cut cu 19% la şase luni. Chel­tuielile de personal au consemnat un plus de 24,4%, cele cu bunurile şi serviciile un plus de 9,9%, iar cheltuielile de capital (investiţii din buget) cu 72%, până la 7 miliarde de lei.

„În anii trecuţi, guvernul ţinea în frâu cheltuielile de capital pentru că se regla cu ele în privinţa defi­ci­tului. Avea spa­ţiu fiscal, plătea lucrările, nu-l avea, le amâna. Acum au făcut o parte din aceste cheltuieli la începutul anului şi şi-a redus marja de manevră, de aceea este foarte greu ca deficitul să mai poată fi ţinut în frâu.

În plus, o parte din aceste cheltuieli de capital sunt achiziţii ale Armatei şi aceste cheltuieli în plus nu vor avea un impuls asupra economiei, astfel încât să existe un profit pentru creşterea viitoare”, comentează Dochia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO