Eveniment

Vicepreşedinte al BEI: Premierul Mihai Tudose nu ne-a cerut finanţare pentru autostrada Comarnic - Braşov

Cea mai mare problemă în România este lipsa infrastructurii

Cea mai mare problemă în România este lipsa infrastructurii

Autor: Sorin Pâslaru

20.10.2017, 00:04 1006
Banca Europeană de Investiţii (BEI) are la dispoziţie miliarde de euro pentru finanţări de infrastructură pe 25 de ani, dar în decursul întâlnirii de ieri între premierul Mihai Tudose şi vice­pre­şedintele BEI Andrew McDowell nu a fost pusă problema finanţării autostrăzii Comarnic-Braşov sau a altei autostrăzi care să treacă munţii.

„Nu am primit în decursul întâlnirii vreo solicitare privind autostrada Cormarnic-Braşov, dar dacă ni se va face în viitor, suntem pregătiţi să o finanţăm în condiţiile în care este un proiect bine pregătit”, a spus ieri Andrew McDowell în cadrul unei întâlniri cu presa de la Bucureşti.

Grupul BEI sărbătoreşte prin această vizită 25 de ani de la prima operaţiune BEI din România şi a 10-a aniversare a deschiderii biroului la Bucureşti, însă niciun proiect major de infrastructură – autostradă, tunel, metrou sau pod – nu a fost finanţat până acum de Banca Europeană de Investiţii în România.

BEI ar fi trebuit să fie implicată în autostrada Cormarnic-Braşov în 2012 împreună cu alte bănci private, dar până la urmă proiectul a căzut.

„Orice proiect are nevoie de timp de gestaţie şi de o analiză corectă. Proiectul respectiv nu a fost suficient de bine pregătit. Nu avea, spre exemplu, studii de fezabilitate bine realizate”, a spus şeful reprezentanţei BEI în România, Flavio Schiavo.

Banca Europeană de Investiţii susţine că a aprobat finanţări şi servicii de consiliere de peste 13 miliarde de euro în România în ultimii 25 de ani, dintre care 42% în sectorul transporturilor, 21% pentru IMM-uri, 8% pentru proiecte energetice, precum parcul eolian de la Fântânele (200 mil. euro) al CEZ şi centrala electrică pe gaze naturale a OMV Petrom (200 mil. euro). În plus, BEI a aprobat 480 mil. euro pentru îmbunătătţirea eficienţei energetice în clădirile de locuinţe din Bucureşti şi 143 de mil. euro pentru reabilitarea unor unităţi de învâţământ primar şi secundar din toată ţara.

Reprezentanţii băncii spun că principalul obstacol în calea acordării unor finanţări pe termen lung pentru infrastructură sunt „inconsistenţa“ politică şi lipsa de angajament de pe un ciclu electoral al administraţiilor.

„Avem la Bucureşti cea mai numeroasă echipă din Europa de Est – 42 de oameni – în departamentul de consultanţă şi suntem pregătiţi să oferim consultanţă şi suport tehnic pentru orice proiect. Vrem ca proiectele să fie pregătite în România – studiul de fezabilitate, analiza costurilor, proiectul tehnic – iar noi putem sprijini elaborarea acestora”, a mai spus Andrew McDowell.

Banca Europeană de Investiţii va anunţa astăzi un împrumut de 7,5 milioane de euro pentru compania GreenFiber International pentru finanţarea unui proiect de reciclare şi economie circulară. GreenFiber pre­lu­crează deşeurile din material plastic, iar împrumutul este acordat în cadrul planului Juncker.

BEI estimează un angajament de finanţare de 1,3 miliarde de euro în 2017 pentru România, faţă de un miliard în 2016. Din banii pentru 2017, un miliard de euro îl reprezintă un acord de finanţare pentru completarea finanţărilor din fonduri UE acordate de Comisia Europeană pentru infrastructură în cadrul exerciţiului bugetar 2014-2020.

Pe măsură ce statul va lua bani de la UE pentru proiecte de infrastructură de transport, va trage şi finanţarea de la BEI, dar deocamdată din această sumă nu s-a plătit niciun euro.

BEI oferă anual finanţări de 80 mld. euro în toată Europa.

BEI are ca acţionari statele membre ale UE şi vine să completeze băncile comerciale în finanţarea pentru proiecte pe termen lung sau care nu sunt suficient de profitabile din punctul de vedere comercial.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO