Eveniment

Victor Ponta admite că va folosi banii din acciza de 7 eurocenţi la carburant nu pentru drumuri, ci pentru pensii

Sursa foto - Shutterstock

Sursa foto - Shutterstock

Autor: Iulian Anghel

17.07.2014, 00:04 4153
Premierul Victor Ponta a admis ieri, pentru prima dată, că va folosi banii rezultaţi din acciza suplimentară de 7 euro­cenţi la carburant introdusă anul acesta pentru acoperirea deficitului bugetului de pensii, deşi până acum a susţinut permanent că banii vor merge doar în construirea de autostrăzi.

În contextul polemicii publice legate de sustenabilitatea măsurii de reducere a CAS cu cinci puncte procentuale, premierul a precizat ieri că măsura este acoperită contabil din creşterea accizei, taxa specială pe construcţii şi încasări suplimentare inclusiv pe baza noii legi a insolvenţei.

„Strict ca sustenabilitate - m-am uitat încă o dată pe toate datele - avem anual o încasare suplimentară de 2,6 mld. lei din creşterea accizei, 1,5 mld. lei din taxa specială pe construcţii şi, am verificat şi acum, faţă de anul trecut, la venituri curente, pe primele şase luni avem 3 mld. lei în plus. Deci, dacă e vorba de conta­bilitate, acoperim con­ta­bil, doar că economia nu e doar contabilitate, mai e şi un pic de minte care uneori lip­seşte la cel mai înalt nivel“, a susţinut Ponta în şedinţa de ieri a gu­vernului. „Dacă nu facem acum reducerea CAS, cu creş­tere eco­nomică, încasări supli­men­tare şi venituri certe, în­seamnă că nu o să mai putem să o facem nicio­dată“, a spus Ponta.

În strategia de autostrăzi până în 2018 publicată la finele anului trecut guvernul indică între sursele de finanţare fondurile europene, bani veniţi de la parteneri priviaţi, dar şi fonduri publice de 750 de milioane de euro, anual, veniţi din  „fonduri  de la bugetul de stat, din fondul creat în urma indexării accizei pe combus­tibil“, adică din acciza suplimentară de 7 eurocenţi. Când au fost criticaţi pentru noua acciză, responsabilii admi­nistraţiei au susţinut că banii vor merge doar la autostrăzi, chiar dacă nu vor fi identificaţi separat în buget. „Dacă Autostrada Piteşti - Sibiu va fi 4 mld. euro, un mi­liard trebuie să-l dea România, pentru că e cofinanţare minimum 25%. Un miliard de euro este această acciză pe un an şi ju­mătate. Deci acciza pe un an şi jumătate o bag toată ca şi co­finanţare la Sibiu-Piteşti. Dacă luăm Comarnic-Braşov, unde trebuie să dau plăţi de disponibilitate, la fel, îmi mai trebuie un an de acciză“, explica premierul în 24 martie pentru ca în 30 martie să afirme: „Ideea de a avea o resursă prin această acciză este singura variantă pentru a avea cu adevărat au­tostrăzi.“

Guvernul a avut ieri pe masa de lucru proiectul de modi­fi­care a Codului fiscal, care prevede majorări de taxe şi im­po­zite locale şi care fusese retras de pe site-ul Ministerului Fi­nan­ţelor, săptămâna trecută, la cererea premierului. Acesta nu a mai fost însă discutat. El a fost folosit ca argument de Traian Bă­sescu în disputa sa de luni cu premierul pe marginea sus­te­nabilităţii măsurii de reducere a CAS, şeful statului opi­nând că guvernul va recurge la majorări de taxe pentru a aco­peri golul bugetar (5 mld. lei anual) rezultat în urma reducerii CAS.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO