Eveniment

ZF Anuar Energie 2017. Benzinăria din oraş vs. staţia de pe autostradă. „În oraş nimeni nu vine la benzinărie să cumpere apă“

ZF Anuar Energie 2017. Benzinăria din oraş vs. staţia...

Autor: Roxana Petrescu

09.03.2017, 00:06 833

Marii jucători din industria petrolieră anunţă planuri de extinere pentru 2017, după doi ani în care cererea de carburanţi a crescut cu peste 5%, unităţile care urmează a fi deschise fiind gândite tot în jurul conceputului de benzinărie-centru de servicii.

„Evoluţiile recente de pe piaţa de retail indică faptul că staţia a devenit mai mult decât un punct de distribuţie de carburanţi, iar tendinţele sunt de diversificare a produselor şi serviciilor“, spun reprezentanţii OMV Petrom, cel mai mare jucător din industria petrolieră locală.

Pe de altă parte, sunt şi jucători care cred că modelul benzinăriilor cu servicii multiple se aplică mai mult pe staţiile de pe autostrăzi sau drumuri naţionale, în timp ce unităţile din oraş ar trebuie să se concentreze exclusiv pe vânzarea carburanţilor. „Trebuie separate în două benzinăriile. Una amplasată pe auto­stradă, drumuri, centuri, care necesită multe servicii, mâncare, şi benzinăria de oraş. Viitorul în oraş va fi fară niciun serviciu. Într-o ben­zinărie de oraş, dimensiunea mare înseamnă costuri pe măsură. Opinia mea este că trebuie să luăm în considerare că retailul alimentar s-a dezvoltat accelerat. Sunt magazine la toate colţurile. Ajungem la concluzia că un consumator nu are nevoie de o benzinărie ca să cumpere o apă. Un consumator vine la staţie să alimenteze. Dacă ne vom limita la aceste benzinării automate, vor scădea costurile de investiţii, iar acest lucru se va vedea în preţul carburanţilor. Trebuie să scădem toate costurile“, spune Hamza Karimov, directorul general al SOCAR România.

În acest moment, retailul de carburanţi din România este dominat de patru companii petroliere, toate membre ale unor grupuri internaţionale, care împreună concentrează peste 70% din cele 2.000 de benzinării active, dar care ţin în mâini aproape 90% din volume.

Cele patru companii sunt OMV Petrom Marketing, braţul de retail al OMV Petrom, Rompetrol Downstream, firma care administrează benzinăriile Rompetrol, Lukoil România, firmă care are în portofoliu 300 de benzinării, şi MOL România, filiala locală a grupului petrolier ungar MOL.

Dincolo de investiţiile realizate în benzinăriile clasice, petroliştii îşi îndreaptă atenţia şi spre alte soluţii de mobilitate, şi nu sunt singurii.

Telekom Austria s-a asociat cu Renovatio, unul dintre cei mai mari dezvoltatori de proiecte de energie regenerabilă din România, în vederea construirii unei reţele de staţii electrice la nivel regional. Grupul petrolier ungar MOL a bătut palma cu nemţii de la E.ON pentru o iniţiativă similară. Ambele proiecte prezentate mai sus vor include şi piaţa locală.

Dincolo de aceste iniţiative Engie România spune că are în derulare o investiţie într-o staţie de gaz comprimat în Bucureşti, iar Antares Râmnicu Vâlcea se gândeşte la 10 staţii care vor funcţiona cu acest tip de combustibil. Proiectele enumerate mai sus arată că deşi este clar că petrolul va rămâne încă mulţi ani cea mai răspândită soluţie de transport, alterna­tivele îşi fac loc în stil mare.

A şasea ediţiei a anuarului ZF Energie a apărut astăzi pe piaţă.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO