Finanţe personale

Până unde au mers bancherii cu comisioanele: dacă depui 5 lei în contul curent, nu mai ai ce să retragi

Până unde au mers bancherii cu comisioanele: dacă depui 5 lei în contul curent, nu mai ai ce să retragi

Autor: Liviu Chiru, Ciprian Botea, Claudia Medrega

10.02.2011, 11:07 4075

Majorarea încasărilor din comisioanele percepute clienţilorpentru operaţiunile de zi cu zi a fost obiectivul principal albancherilor în ultimii doi ani, când prăbuşirea vânzărilor decredite i-a forţat să caute surse alternative de venit.

Astfel s-a ajuns în situaţia în care cine încearcă să depună încontul curent o sumă modestă, de trei sau cinci lei, va constata cănu mai poate să retragă nimic de la bancă.

Taxele percepute pentru retragerea de numerar la ghişeu ajung şila 6 lei pe operaţiune. De exemplu, la BCR, cea mai mare bancălocală, dacă deschizi un cont curent şi depui 5 lei nu mai poţisă-i retragi, deoarece comisionul este de minim 6 lei. Nicivarianta de a lăsa banii să "lucreze" la bancă nu este mai bună,pentru că în fiecare lună administrarea contului este taxată cu 1-3lei.

La sfârşitul anului, clientul ar putea fi bucuros dacă banca îiînchide gratuit contul, pentru că nu mai are disponibilităţi şi nua făcut operaţiuni, fiind considerat inactiv.

În ultimii ani au apărut comisioane noi, ţinta principală fiindoperaţiunile cu numerar. Acum, nicio bancă nu mai permiteretragerea de numerar de la ghişeu fără să reţină un comision, iarunii jucători au ajuns să taxeze chiar şi depunerea de numerar sauplata facturilor la ghişeu.

"În ultima perioadă am văzut că băncile au introdus comisioanechiar şi pentru încasări în cont şi acesta este un lucru pe care nuîl înţeleg. Evident că este o încercare de transfer al veniturilordinspre credite spre operaţiuni curente, dar nu poţi să introducitaxe noi fără să oferi ceva în schimb clientului", spune AlinIacob, redactor-şef al portalului financiar Conso.ro şi membru alunui grup de experţi pe probleme de protecţia consumatorilor carefuncţionează în cadrul Direcţiei Generale Piaţă Internă şi Serviciila Comisia Europeană.

Singura posibilitate de a evita comisioanele de retragere denumerar de la ghişeu este constituirea unui depozit. Mai multebănci nu taxează retragerea de numerar în ziua scadenţeidepozitului. Totuşi, scadenţele standard pentru depozitele latermen încep de la cel puţin o săptămână sau chiar o lună, iarbăncile impun şi sume minime la constituire.

"Dacă un client îşi depune banii într-un depozit la o bancăpentru a beneficia de o dobândă mai mare, dar respectiva bancă areun comision de retragere prea mare, banii pot fi transferaţiîntr-un cont curent deschis la o altă bancă, care îl taxează maipuţin la retragere", mai spune Iacob. Transferurile interbancaresunt de asemenea taxate de bănci, astfel că această alternativădevine rentabilă doar pentru sumele mai mari.

Bancherii motivează existenţa taxelor pentru operaţiunilederulate la ghişeu prin costurile pe care acestea le implică. De laoperarea agenţiei la plata personalului şi chiar costul de a ţinenumerar în casierie, toate sunt reflectate în valoareacomisionului. Acelaşi raţionament este utilizat şi pentru ajustifica perceperea comisioanelor de retragere numerar de pecard.

"Comisioanele la retragerea de numerar vor exista atât timp câtnumerarul va avea o pondere atât de mare (în tranzacţii - n. red.).Băncile comerciale ţin în tezaure foarte mulţi bani cash pentru căse aşteaptă la retrageri de numerar", comentează Radu Gheţea,preşedintele CEC Bank şi al Asociaţiei Române a Băncilor.

Pentru a cumpăra numerar, băncile trebuie să plătească uncomision, de circa 0,2% din valoarea nominală. Numerarul poate ficumpărat de la BNR sau de la alte bănci comerciale. În specialbăncile care lucrează cu marii retaileri au exces de numerar.

"Ţinutul banilor (în numerar - n.red.) costă foarte mult,pornind de la sistemul de securitate. Nu cred că există băncicomerciale care să facă un mic profit din operaţiunile cu numerar",mai spune Gheţea.

Bancherii nu se sfiesc să vorbească public despre dorinţa de amajora veniturile din comisioane, dar afirmă că nu mizează pemajorarea comisioanelor, ci pe creşterea volumului operaţiunilorintermediate. Cătălin Pârvu, şeful Piraeus Bank, un jucător detalie medie, spunea într-un interviu acordat ZF la începutul anuluică banca nu a atins încă un nivel mulţumitor al încasărilor dincomisioane, deşi a avut ca obiectiv majorarea acestor venituri încăde anii trecuţi. El preciza că obiectivul în 2011 este majorareanumărului de clienţi, după o stagnare în 2010.

Atragerea de clienţi care să îşi mute şi conturile de salarii afost anul trecut principala bătălie a bancherilor şi va continua şianul acesta. Mai multe bănci au venit cu oferte special create înacest scop, prin care aduc costuri apropiate de zero pentrugestiunea contului şi a cardului de debit ataşat, sperând însă căvor putea să vândă acestor clienţi alte produse şi serviciiconexe.

În Occident este mai ieftin

În unele cazuri grupurile internaţionale taxează mai scumpoperaţiunile la filialale locale decât pe pieţele de origine. Spreexemplu, BRD, filiala locală a grupului francez Societe Generale,percepe la retragerea de numerar de la ghişeu un comision de 0,2%din sumă, dar nu mai puţin de 2,5 lei. Administrarea contuluicurent costă 36 de lei pe an (ceva mai mult de 8 euro). Banca-mamănu percepe în Franţa niciun comision pentru deschiderea saugestiunea contului curent pentru clienţii persoane fizice.

De asemenea, retragerea de numerar este gratuită dacă serealizează la agenţia unde clientul are contul deschis. În cazul încare retragerea se face de la o altă agenţie, taxa este de 3,6euro.

De asemenea, în Italia grupul UniCredit oferă clienţilor un contcurent dedicat plăţilor curente prin canale alternative (internetsau telefon) la costul de un euro pe lună, adică 12 euro pe an.

Filiala locală percepe un comision de administrare a contuluicurent de 7,5 lei (1,7 euro) pe lună. Banca oferă pe de altă partepachete de servicii şi produse, care îmbină conturi curente,carduri şi acces la platformele alternative de tranzacţionare lapreţuri pornind de la 36 de lei pe an (8,5 euro).

Totuşi, clientul trebuie să achite la semnarea contractului şicontravaloarea dispozitivului Digipass (care generează parolelenecesare pentru utilizarea platformei de internet banking) de 15euro. În cazul achiziţiei "la pachet", costul este mai mic decâtdacă produsele şi serviciile ar fi luate individual.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO