Fonduri UE

Avem nevoie de o listă neagră cu firmele de consultanţă care scriu proiecte neeligibile, spun cei care au luat fonduri UE

Avem nevoie de o listă neagră cu firmele de consultanţă care scriu proiecte neeligibile, spun cei care au luat fonduri UE

Autor: Adelina Mihai

19.05.2011, 23:50 4439

Elaborarea unei "liste albe" de consultanţi şi experţi înscrierea şi implementarea proiectelor finanţate din fondurieuropene în funcţie de rezultatele validate prin experienţă arputea fi una dintre măsurile care să ducă la un grad ridicat deabsorbţie a fondurilor europene, spun beneficiarii de proiecte şireprezentanţii băncilor care acordă credite pentru programelefinanţate de UE.

Sfatul celor care au accesat pentru prima dată fonduri europenepentru viitorii sau chiar actualii beneficiari este acela de a găsişi a menţine aproape consultantul care a scris proiectul pentrutoată perioada de implementare, pentru ca gradul de absorbţie abanilor să fie cât mai mare, au spus participanţii la conferinţa"Caravana fondurilor europene 2011 - cum vor schimba fondurileeuropene România?" organizată ieri de ZF la Constanţa, înparteneriat cu AMPOSDRU, autoritatea de management care gestioneazăfonduri europene de 4,25 mld. euro pentru resurse umane, şi cuBanca Transilvania.

Cristina Predea, directorul general al firmei BrainWaveCommunication, care implementează în prezent un proiect finanţatdin fondurile europene pentru HR şi care are ca grup-ţintă 1.700 depersoane, spune că în cazul unui proiect european trebuie să-ţialegi cu mare atenţie echipa de proiect, pentru că nimeni - niciauditorul, nici consultantul sau expertul contabil - nu-şi asumăresponsabilitatea în cazul eventualelor probleme.

"Echipa este nucleul şi garantul realizării proiectului pentrucă aprobarea proiectului e doar primul pas, iar implementarea neomoară. Am fost în imposibilitatea de a implementa, pentru că nu amavut o relaţie cu cei care ne-au scris proiectul. Eram completnepregătiţi când am accesat fondurile, consultantul ne-a scrisnişte indicatori şi obiective care ne-au făcut să ne luăm cumâinile de cap la momentul implementării. Lucrul cu echipa propriede consultanţi e vital pentru că oricât de bine ar fi scris unproiect, şansele de a-l implementa corect sunt foarte mici", a spusPredea.

În opinia lui Liviu Alexandru Bulgărescu, care deruleazăproiecte europene prin intermediul Asociaţiei "Europa pentrudezvoltare umană", cei care vor să elaboreze astfel de proiectetrebuie să cunoască foarte bine domeniul în care depun proiectul,dar şi realităţile zonei în care se implementează, pentru căspecificităţile pe care le are gândirea oamenilor din Transilvaniasunt diferite faţă de cea a oamenilor din Moldova. "Aveţi nevoie despecialişti în proiecte. Dacă nu aveţi cunoştinţe în scrierea deproiecte, luaţi un consultant care ştie, dar staţi lângă el pentrucă altfel vă treziţi la implementare cu un grup-ţintă de 22.000 deşomeri care trebuie consiliaţi, am văzut un astfel de proiect. Osoluţie ar putea fi să-i dai mai puţini bani consultantului laînceput în aşa fel încât să-l responsabilizezi până la finalulproiectului şi să-l obligi să te ajute în implementare", a spusBulgărescu.

Leonard Cornoiu, director în cadrul departamentului de programeeuropene în cadrul Băncii Transilvania (BT), spune că până înprezent BT a emis scrisori de confort pentru proiecte europene(credite acordate beneficiarilor pentru demararea proiecteloreuropene) a căror valoare depăşeşte 700 de milioane de lei.

"De acum încolo, focalizarea noastră se mută pe implementareaproiectelor, unde încercăm să aducem expertiza acumulată în ultimiidoi ani pentru a ajuta beneficiarii să depăşească dificultăţile cucare se confruntă în implementarea proiectelor, unde achiziţiile,cererile de decontare şi cash-flow-ul proiectului sunt critice", aspus Cornoiu.

El a adăugat că BT nu eliberează scrisori de confort pentruproiectele care nu au consultanţi care să ajute în implementare şicare să aibă experienţă în implementare.

"Există liste cu consultanţi agreaţi de bănci, disponibile pesite-urile băncilor. De cele mai multe ori, oferim celor caredoresc să acceseze fonduri o listă de 4-5 consultanţi cuexperienţă, pentru a ne asigura că beneficarul alege un consultantcu care am mai lucrat", a mai spus el.

Cătălina Gheaja, şeful biroului judeţean de verificare aproiectelor finanţate prin POS DRU din Constanţa, spune căproblemele din implementare sunt şi o urmare a deficitului depersonal în rândul echipelor de funcţionari care lucrează cufonduri europene.

"Ceea ce ne doare pe noi foarte mult este deficienţa mare depersonal la nivelul regiunii: avem 172 de proiecte în implementare,iar în departamentul de verificare suntem 14 oameni. S-aînregistrat o migraţie masivă către mediul privat, cătrebeneficiarii de fonduri europene. O soluţie ar putea fi deblocareaposturilor şi acordarea unor stimulente mai mari funcţionarilorcare lucrează cu fonduri europene", a spus Gheaja.

Ivonne Saghiu, inspector principal al Direcţiei Generale deproiecte din cadrul Consiliului Judeţean Constanţa, spune că dacănu se realocă unele lunii de finanţare şi dacă implementareaproiectelor nu se face în colaborare cu autorităţile, atunciRomânia va ajunge în 2013 la concluzia că deşi a cheltuit câtevamiliarde de euro, gradul de dezvoltare al ţării este acelaşi din2007.

Ce au mai spus reprezentanţii autorităţilor şibeneficiarii

Este necesară elaborarea unei liste negre a firmelor deconsultanţă care au realizat proiecte considerate neeligibile.

Atunci când începi un proiect, trebuie să te asiguri că poţi săai un cash-flow în cuantum de 30% din valoarea totală a sa chiardacă UE spune că beneficiarul trebuie să cofinanţeze cu 5%.

Firmele care sunt afectate de criză şi accesează fonduri penrtua se salva merg pe calea cea mai sigură către faliment, pentru cănu-şi vor putea asigura costurile proiectului.

Niciun proiect european nu generează profit; nu absorbţiafondurilor europene ar trebui să fie o prioritate, ci rezultatulcheltuirii acestora.

Dificultatea unui proiect european este de 20% în elaborareaproiectului şi 80% în implementare.

În proiectele europene trebuie să se pornească de la premisa cănu toată lumea vrea să fure; de aceea trebuie să existe ofiţeriresponsabili pentru fiecare proiect în cadrul autorităţilor demanagement, care să-i ajute pe beneficiari.

Birocraţia excesivă, migrarea funcţionarilor către mediul privatşi schimbarea regulilor în timpul jocului au condus la dificultăţiîn implementarea proiectelor şi la o absorbţie redusă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO