Fonduri UE

Comisia Europeană a aprobat o finanţare de peste 770 mil. euro pentru reabilitarea a 115 km de căi ferate

Comisia Europeană a aprobat o finanţare de peste 770 mil. euro pentru reabilitarea a 115 km de căi ferate

Nivelul plăţilor efectuate de Comisia Europeană la sfârşitul lui februarie se apropia de 279 de milioane de euro.

Autor: Andreea Neferu

20.03.2012, 00:05 806

Comisia Europeană a aprobat finanţări de 771 de milioane de euro pentru reabilitarea tronsoanelor de cale ferată Frontieră-Curtici-Arad şi Simeria-Coşlariu, valoarea totală a celor două proiecte, cu o lungime de peste 115 kilometri, ridicându-se la circa 944 de milioane de euro.

Restul de 173 de milioane de euro, pe lângă cele 771 milioane de euro de la Bruxelles, sunt bani de la bugetul de stat. Alte 900 de milioane de euro ar urma să primească aprobare de finanţare din partea Comisiei Europene până la jumătatea acestui an

"Decizia Comisiei Europene de a aproba finanţarea pentru proiecte de modernizare a căii ferate de pe Coridorul 4 în valoare de 944 de milioane de euro va avea un impact major pentru relansarea economiei româneşti în general şi pentru revitalizarea sectorului feroviar în particular. E suficient să spunem că prin reabilitarea acestor tronsoane viteza de deplasare pe calea ferată se va dubla pentru a măsura impactul extraordinar al acestor investiţii", a declarat ministrul transporturilor Alexandru Nazare. El a mai spus că estimează că până la finalul primului semestru al acestui an, Bruxellesul va aproba alte fonduri de peste 900 de milioane de euro pentru tronsonul Coşlariu-Sighişoara astfel încât România să aibă în execuţie anul acesta proiecte de aproape 2 miliarde de euro din fonduri europene doar pe calea ferată.

Reabilitarea căii ferate Frontieră-Curtici-Arad, cu o lungime de 41,1 km, va fi realizată de Alstom Transport (Franţa), Swietelsky (Austria), Astaldi (Italia), Euro Construct Trading 98 (controlată de Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu) şi Dafora (Gheorghe Călburean), valoarea contractului fiind de 248 mil. euro. Pe de altă parte, tronsonul Simeria-Coşlariu, cu o lungime de 74,4 kilometri, a fost împărţit în două loturi: Simeria-Vinţu de Jos şi Vinţu de Jos-Coşlariu. Până în prezent, CFR a contractat lucrări doar pentru lotul Vinţu de Jos-Coşlariu, pe care l-a atribuit companiei italiene Impresa Pizzarotti pentru circa 182,6 milioane de euro. Licitaţia pentru primul lot a fost contestată.

Cele două proiecte pentru care Comisia Europeană a aprobat finanţările vor fi realizate cu fonduri europene nerambursabile prin Programul Operaţional Sectorial Transport (POS-T). În exerciţiul bugetar 2007-2013, România beneficiază de fonduri de circa 4,6 miliarde de euro de la Uniunea Europeană, la care trebuie să adauge circa 1,1 miliarde de euro contribuţie de la bugetul de stat.

Reabilitările de căi ferate vor permite circulaţia trenurilor la viteze de până la 160 de kilometri/oră.

Dacă la capitolul aprobări de proiecte din fonduri europene pentru lucrările de infrastructură, România stă destul de bine, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre rambursările efective de bani de la Bruxelles. Cu toate acestea, ritmul de absorbţie la nivel de Ministerul Transporturilor a reuşit să recupereze teren în ultimele luni. Dacă în luna noiembrie a anului trecut, nivelul plăţilor efectuate de Comisia Europeană se ridica la circa 114 milioane de euro, echivalentul unei rate de absorbţie de 2,5%, la final de februarie, suma se apropia de 279 de milioane de euro, respectiv o rată de peste 6%, potrivit datelor Ministerului Afacerilor Europene.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO