Info

Cum să ai o companie dinamică, adaptată la un mediu de business în continuă schimbare

Cum să ai o companie dinamică, adaptată la un mediu de...
21.11.2017, 15:00 1253

Indiferent de dimensiunile unei companii, adaptarea cheltuielilor la volumul şi variaţiile activităţii pot face diferenţa între un an profitabil şi unul închis pe pierdere. În prezent, companiile au la dispoziţie o serie de modalităţi prin care îşi pot adapta capacitatea de producţie la o creştere neaşteptată a volumului de business, fie că este vorba de „închiriat de angajaţi” sau de abonamente de utilităţi sau servicii care se adaptează la consumul efectiv. Care sunt cele mai importante?

Leasingul de personal

Angajaţii reprezintă pentru toate companiile din Româia un cost semnificativ, cost justificat însă de volumul de lucru.În cazul în care însă o entitate are nevoie de forţă de muncă doar pentru o anumită perioadă, fie realizează contracte pe termen limitat, fie apelează la soluţii precum leasingul de personal. Patru din zece companii înregistrate în România depun bilanţuri în care apar cu zero angajaţi. 

Aproape 300.000 de companii cu zero angajaţi sau cu salariaţi neraportaţi la Ministerul de Finanţe au înregistrat o cifră de afaceri totală de 7,8 miliarde de euro în 2015, fiind vorba astfel despre 43% din totalul companiilor care au depus declaraţii aferente anului 2015.

Consultanţii spun că explicaţia pentru raportarea a zero anagajaţi este subcontractarea de personal, adică realizarea de licitaţii pentru echipe de muncă în leasing, dar şi faptul că unele firme sunt de fapt subsidiare ale unor grupuri mai mari, astfel că pot exista persoane angajate pe o firmă, dar care prestează activităţi în altă companie din grup.

În primii ani de la apariţia sistemului de închiriere de personal, acesta a fost utilizat ca răspuns la unele necesităţi fluctuante de personal necalificat. În ultimii ani, sistemul este folosit de foarte multe companii multinaţionale în căutare de personal cu experienţă şi studii superioare.

Companiile cele mai active pe acest segment sunt call center-urile sau centrele de tip shared-services, consultanţă IT, companiile din domeniul tehnologiei, telecom, dezvoltare software sau cele în care activitatea este de tip project-based. Această formă de angajare este cel mai des întâlnită în oraşele mari precum Bucuresti sau în zonele unde există centre industriale sau facilităţi importante de producţie precum Timişoara, Craiova, Sibiu sau Cluj-Napoca.

Închirierea de spaţiu pe termen foarte scurt

Birourile temporare sunt o altă soluţie pentru a reduce costurile. Oamenii de afaceri sau firmele care au nevoie de birouri pentru o perioadă scurtă de timp pot alege contracte pe câteva zile, săptămâni sau cel mult luni. Deşi se plăteşte la prima vedere o chirie mai mare pe metru pătrat, faptul că se închiriază strict pe o anumită perioadă - şi nu pe ani de zile – permite companiei să-şi eficientizeze costurile. În plus, astfel de birouri oferă acces şi la săli de şedinţe sau chiar săli de evenimente şi catering pentru a organiza diverse întâlniri.

Tot pe termen scurt pot fi închiriate şi apartamente în regim hotelier, care pot avea tarife mai avantajoase decât hotelurile şi oferă mai mult spaţiu, în condiţiile în care cel care închiriază nu are nevoie de toate serviciile dintr-un hotel. Pe de altă parte, tot din această cateogorie sunt expaţi şi directori care preferă să închirieze un apartament într-un hotel şi nu un imobil dedicat, tocmai pentru a beneficia de toate facilităţile, facilităţi care altfel ar costa suplimentar  - precum o sală de sport, piscină acoperită, restaurant în imediata vecinătate.

Echipamente, doar atunci când ai nevoie

În cazul companiilor de prestări servicii, leasingul de echipamente este de cele mai multe ori alegerea optimă deoarece echipamentele, de la laptopuri la utilaje de construcţii, atrag cheltuieli foarte mari de achiziţie, cheltuieli care pot fi amortizate numai dacă acestea sunt utilizate pe o perioadă lungă de timp. În cazul echipamentelor de construcţii, numărul acestora poate fi justificat numai de mărimea proiectelor, însă pierderea unei licitaţii de către o companie cu multe echipamente poate atrage dificultăţi financiare pentru finanţarea acestora. În cazul leasingului, firmele pot contracta utilajele necesare în funcţie de proiectul pe care îl au de executat, iar la final le returnează.

Închirierea automobilelor pe termen scurt reprezintă de asemenea o soluţie pe termen scurt tocmai pentru a evita birocraţia şi problemele ce apar în cazul unei achiziţii. O achiziţie sau o închiriere pe termen lung ar fi atras în acest caz costuri suplimentare, dar şi probleme logistice suplimentare. Tot din acest motiv marile companii închiriază flote pe termen lung, tocmai pentru a avea echipe dedicate care să se ocupe de întreaga logistică. Dacă acestea ar fi gestionate intern, ar însemna recrutarea de personal specializat şi asumarea unor pierderi în cazul în care maşinile nu ar fi valorificate la preţul pieţei la finalul perioadei de utilizare.

Abonamente la servicii cu costuri în funcţie de consum

Companiile oferă angajaţilor servicii precum automobil de serviciu, abonamente la telefonia mobilă, iar la rândul lor au abonamente pentru curent electric, gaze, apă curentă sau alte utilităţi. Tocmai pentru a optimiza costurile, fiecare serviciu în parte este optimizat corespunzător. Dacă în cazul curentului electric şi gazelor sau apei există contoare dedicate, tocmai pentru a plăti exact cât consumi, astfel de facilităţi se extind şi în zona de servicii, cum ar fi abonamentele de telefonie şi servicii de internet dinamice, care îşi adaptează automat costul lunar în funcţie de consumul înregistrat în luna curentă. Astfel, costul scade dacă traficul de date inclus în abonament nu este consumat, în timp ce costul maxim rămâne cel prevăzut în contract.

Acest articol face parte dintr-o campanie editorială a Ziarului Financiar despre optimizarea afacerilor, susţinută de Vodafone România

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO