Info

(P) Companiile își formează singure viitorii angajați

(P) Companiile își formează singure viitorii...

Autor: Publicitate

28.09.2016, 08:00 2472

În loc să vâneze angajaţii de la concurenţă, tot mai multe companii îşi formează proprii viitori manageri. Modelul Kaufland

Tot mai multe companii, în special din rândul multinaţionalelor, au început în ultimii ani să implementeze pe plan local programe de dezvoltare a angajaţilor, care le permit în 1-2 ani să îşi formeze specialiştii şi managerii de care au nevoie. Nu doar că permit formarea angajaţilor pe tiparul culturii organizaţionale proprii şi ajută la umplerea goluri legate de experienţa practică a proaspeţilor absolvenţi de facultate, programele de management trainee elimină şi o eventuală luptă pe talente/manageri între companii.

Una dintre companiile care a decis să recurgă la o astfel de soluţie de pregătire a personalului este Kaufland România, parte a  grupului german cu acelaşi nume. Divizia din România a decis demararea unui program de management trainee în 2014, după ce în ţara mamă, Germania, programul funcţiona de ceva vreme. În România decizia de a implementa un astfel de program a venit din nevoia de a crea un plan de successiune pentre poziţiile de entry-management şi de a asigura personal pregătit să preia poziţii de conducere în magazinele Kaufland, tot mai numeroase atât în Bucureşti, cât şi în ţară.

„Am luat în considerare expansiunea organizaţiei noastre şi nevoia businessului dinamic de a asigura un plan de succesiune pentru poziţiile de entry-management şi de specialişti, precum şi faptul că tinerii absolvenţi vin în companie cu idei fresh şi privesc cu entuziasm ritmul accelerat în care creşte Kaufland în România”, a afirmat Estera Anghelescu, director Dezvoltare Personal şi Employer Branding în cadrul Kaufland România.

Apariţia unor astfel de programe la iniţiativa companiilor a fost determinată şi de lacunele sistemului educaţional local, care spre deosebire de alte sisteme europene (precum cel german, de exemplu), minimizează importanţa experienţei practice şi se focusează pe acumularea de cunoştiinţe teoretice.

 

Cum sunt selectaţi candidaţii?

Pentru a intra într-un astfel de program de pregătire tinerii absolvenţi de studii universitare (licenţă sau masterat) trec printr-un proces de selecţie, proces care în cadrul Kaufland - a fost optimizat de la o ediţie la alta. La prima ediţie care a luat startul în noiembrie 2014, selecţia a constat în trei interviuri, primul cu reprezentanţii departamentului de resurse umane şi următoarele două cu câte doi manageri din departamente precum vânzări, achiziţii, financiar administrativ sau dezvoltare imobiliară din cadrul Kaufland România. În cadrul acestor interviuri candidaţii au avut şi sarcina de a rezolva anumite studii de caz care le testau potenţialul managerial şi spiritul de echipă. La prima ediţie a programului au fost selectaţi şase candidaţi, dintre care cinci au finalizat cu succes programul, ocupând în prezent poziţii de specialişti în departamente precum Achiziţii şi Dezvoltare Imobiliară sau chiar conducând în calitate de manager de magazin echipe de peste 80 de angajaţi.

La ediţia din acest an procesul de triere a candidaţilor a cuprins screeningul CV-urilor primite, un interviu telefonic structurat şi parcurgerea unui centru de evaluare de o zi la care au participat şi persoane din Top Management.

Acest proces de selecţie a fost gândit astfel încât compania să ajungă la acei absolvenţi de studii universitare care au desfăşurat activităţi extracurriculare în timpul studiilor sau şi-au asumat rolul de lideri în proiecte studenţeşti, capabili să absoarbă rapid informaţii şi să se adapteze unui mediu de lucru dinamic.

 

Cum se desfăşoară Kaufland Management Program?

Ca majoritatea programele de management trainee, Kaufland Management Program constă în trecerea participanţiilor prin toate departamentele importante din cadrul companiei. Astfel, în cazul Kaufland pe parcursul celor 18 luni de durată a programului participanţii trec printr-un training intensiv pe vânzări în cadrul unuia din magazinele retailerului din Bucureşti sau din ţară. Perioada petrecută în magazin este special gândită astfel încât fiecare participant să aibă experienţa lunii decembrie, cea mai solicitantă perioadă în vânzări, într-un magazin Kaufland.

După şase luni în vânzări, urmează, prin rotaţie, departamente precum logistică (trei luni), achiziţii (trei luni), dezvoltare imobiliară (o lună), audit intern (o lună), controlling şi resurse umane (o lună). Încă din prima lună a programului, fiecare participant este în contact cu un mentor, ales dintre directorii cu experienţă din companie.

„Acest program s-a dovedit a fi foarte util pentru organizaţia noastră. Tinerii parte din Kaufland Management Program sunt de-a dreptul «vânaţi», încă din primele luni, de către multe departamente interne. Este însă alegerea lor dacă dau curs unei invitaţii de angajare fixă în cadrul unui departament sau preferă să parcurgă mai întâi toate etapele programului”, a explicat Roxana Călugăru, manager proiect - Kaufland Management Program. La finalul programului, tinerii sunt pregătiţi pentru a prelua o poziţie de management într-unul dintre magazinele Kaufland, în cadrul departamentului vânzări, însă dacă aceştia consideră că se potrivesc mai bine într-unul dintre celelalte departamente, pot aplica intern la poziţiile deschise în companie.

Pe lângă posibilitatea de a participa la un training on the job în departamentele Kaufland, participanţii Kaufland Management Program beneficiază de un contract de muncă pe perioadă nedeterminată şi de un salariu competitiv, încă din prima zi de lucru.

Interesul absolvenţilor pentru programul de formare derulat de Kaufland, dar şi disponibilitatea companiei de a-şi extinde programul a crescut, astfel că la cea mai recentă ediţie a programului, cea de anul acesta care a început în luna septembrie, au fost selectaţi 14 participanţi, faţă de opt anul trecut sau şase în 2014.

 

Ce spun tinerii care au finalizat programul?

Mihaela Buzdugan, Manager Magazin:

Experienţa Kaufland Management Program a însemnat pentru mine ieşirea din zona de confort, începând cu relocarea în alte oraşe pe parcursul celor doi ani, interacţiunea cu oameni de pe toate nivelurile ierarhice din diverse departamente ale companiei şi până la înţelegerea specificului şi importanţei fiecărei activităţi pe care o desfăşoară fiecare angajat. O astfel de experienţă este cu siguranţă unică, iar pe mine m-a ajutat să înţeleg unde mă potrivesc mai bine în companie, ce îmi place să fac şi unde pot da randament maxim cu ajutorul cunoştinţelor asimilate. La sfârşitul programului am ales să fac parte din echipa dinamică de vânzări a companiei.

 

Cristiana Turiga, Asistent Achiziţii Departament Food:

Consider că un astfel de program reprezintă cel mai bun start pentru carieră şi este o poziţie care îşi permite să experimentezi moduri de lucru/abordări diferite într-un timp foarte scurt, de la coordonarea unei echipe în cadrul magazinelor Kaufland, la înţelegerea fluxului de marfă şi a funcţionării platformei logistice şi la relaţia cu furnizorii şi elemente de strategie organizaţională. Fiind un program alternativ, am învăţat importanţa echilibrului şi deciziilor bine fundamentate, precum şi impactul fiecărei acţiuni la nivelul structurii organizaţionale.
Am avut ocazia să observ conlucrarea dintre operaţional şi strategic şi am avut proiecte care mi-au dezvoltat partea analitică şi capacitatea de a gândi sistemic. Privind retrospectiv, consider că întreaga experienţă m-a ajutat să conştientizez
că mă pot adapta cu uşurinţă de la magazin şi interacţiune cu clienţii până la monitorizarea activităţii în depozit şi analiza datelor în controlling şi achiziţii; că mă regăsesc în abordările de tip analitic, dar nu vreau să pierd legătura cu realitatea din teren; că este nevoie de pasiune şi determinare pentru a-ţi atinge obiectivele.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO