"N-am tăiat din costuri, ne-am asumat scădereaprofitabilităţii. Lucrăm îm schimb la partea de venituridezvoltând oferta agenţiei cu servicii colaterale, non-media.Avem şi o divizie puternică de digital, vom lansa newcast -brandul internaţional pentru gestionarea proiectelorneconvenţionale", spune Maria Tudor, CEO al Zenith Media.
Agenţia a avut în 2009 afaceri de 174 milioane de lei (41 mil.euro), în scădere cu 25% faţă de 2008, potrivit datelor de laMinisterul Finanţelor.
"Suntem o agenţie orientată spre servicii, clientul e în centrulactivităţii noastre. Cred că se poate câştiga un client doar prinpreţuri, dar nu se poate păstra cu atât. Media e un produs complex,cu atât de mult mai multe componente decât preţul, din păcate uniiclienţi descoperă acest adevăr doar după ce au ales."
Clienţi câştigaţi vs. pierduţi
În portofoliul agenţiei au intrat în ultimul an, în urma unorpitch-uri locale sau la nivel internaţional, clienţi precum:Vivartia (pitch regional), Tymbark-Maspex, Western Union, Tnuva,A&D Pharma, Lactalis (pitch european).
La polul opus, la sfârşitul anului trecut agenţia a pierdut contulBricostore pe care îl gestiona de opt ani şi care a fost câştigatîn urma unui pitch de agenţia Mediaedge:cia România, parte agrupului de comunicare WPP.
Zenith Media face parte alături de agenţiile Saatchi&Saatchi,Saatchi&Saatchi X, Saatchi&Saatchi PR, Pantone Studios,Cable Direct din grupul Centrade, fondat de Radu Florescu, unuldintre numele de referinţă de pe piaţa de publicitatelocală.
Zenith Media a luat naştere la începutul anului 2000, subconducerea Mariei Tudor, şi a fost un promotor al industrieicomunicării de media.
Maria Tudor, cea care administrează bugetele celor mai mariadvertiseri din România, a urmat Liceul de Cinematografie dinBucureşti şi ulterior Facultatea de Automatică şi Calculatoaredin Bucureşti şi cadrul Universităţii Politehnice.
Jobul pe care l-a avut după absolvirea facultăţii a fost, în modfiresc, cel de softist. Primul job a fost la Institutul deProiectări şi Automatizări, după care a lucrat la o firmă americanăcare făcea softuri pentru Statele Unite. Până să ajungă laSaatchi a avut mai multe joburi part-time. În 1995 a fost aleasăca junior în departamentul de media al companiei aproapeinexistent la acea vreme. În prezent este omul din fruntea ZenithMedia, agenţie cu 45 de angajaţi care în ultimii patru ani acondus topul agenţiilor de media de pe piaţa locală.
Pentru 2010, Maria Tudor spune că a reuşit menţinerea cifrei deafaceri pentru că şi-a crescut baza de clienţi. "Avem înportofoliu clienţi importanţi cu scăderi mai mari decât piaţa şia trebuit să găsim soluţii de compensare pentru a ne menţinepoziţia competitivă în piaţă."
Printre clienţii agenţiei se numără: BRD-GSG, L'Oréal, Nestlé,Carrefour, ING Group, Reckitt Benckiser, Ficosota, Orkla Foods,Vincon, Parmalat, Toyota.
Companiile trebuie să comunice pentru toate brandurile dinportofoliu pentru a menţine relaţia cu consumatorul, considerăMaria Tudor, iar în condiţiile în care furnizorii de media audevenit mai flexibili, este o perioadă bună pentru creştere şilansare de branduri noi.
Comunicarea la raft e esenţială
"La nivel de strategie de comunicare, unul dintre cuvintele-cheiecontinuă să fie «focus». Focus pe brandurile-cheie sau carelivrează, focus pe numărul de mesaje către consumator, focus pemedia/TV, focus la raft. Brandul trebuie să comunice cuconsumatorul, relaţia cu acesta trebuie întreţinută. Comunicareala raft e esenţială, dar insuficientă. Ieşirea unui brand de pemass-media îi afectează performanţa, indicatorii de brand scad. Şise revine la comunicare."
În momentul în care vom ieşi din criză, companiile care îşi vorpermite să investească în această perioadă vor avea de câştigat,mai spune şefa de la Zenith.
"Jucătorii locali îşi permit să fie mai flexibili decâtmultinaţionalele în privinţa deciziilor de business. E o perioadăfoarte bună de lansare şi creştere de branduri. Costurile suntmici, furnizorii sunt flexibili la modalităţi creative de promovarea unui brand. Cine îşi permite să investească va avea doar decâştigat la ieşirea din criză."
O piaţă în scădere
Piaţa de media a fost anul trecut una dintre cele mai afectate derecesiune, înregistrând o scădere de 40-50%, până la 340 demilioane de euro, conform raportului "Media Fact Book", lansat înfiecare an de agenţia de media Initiative.
"Criza a adus schimbări în consumul media. Consumul de TVrevine, crescând după ce până în 2008 înregistrase un trenddescrescător, firesc în condiţiile unei varietăţi crescute deactivităţi în petrecerea timpului liber. Nu e surprinzător că TV-ulatrage peste 65% din investiţiile media", precizează MariaTudor.
Ea spune că în acest an piaţa media va închide cu o scădere cu12-15% în lei.
Vede un an mai bun
"Ultimul trimestru este sub aşteptările de la început de an. Dar şipentru că în 2010 schimbările din mediul economic şi social (maiales cele de la jumătatea anului) nu aduc creşterea economicăprognozată iniţial. Probabil că deciziile din iunie au contribuitla atingerea unui minim istoric al încrederii con-sumatorului şiacesta se reflectă la nivel de decizii şi acţiuni acum întoamnă."
În legătură cu estimările privind piaţa media anul viitor, MariaTudor consideră că piaţa se va menţine la nivelul acestuian.
"Începutul de an va fi mai greu, însă sperăm să ne revenim şi pertotal an să fie bine. Totul e posibil în condiţiile incertitudiniieconomice, dar mie mi se pare că am cam atins limita de jos.Suntem pe ultimul loc în Europa la investiţiile media pe cap delocuitor (e adevărat că nici la produsul intern brut pe cap delocuitor nu stăm prea bine), ne-am pierdut poziţia privilegiată pelista de priorităţi a diverselor companii internaţionale de carene-am bucurat şi noi, dar şi alte ţări din CEE. Sper că doartemporar, căci potenţialul continuă să existe."
Zenith Media (Centrade) alături de agenţiile media Optimedia(Publicis România) şi Starcom MediaVest (parte a Leo Burnett)formează grupul Publicis Groupe Media (PGM), parte a grupuluiinternaţional de marketing şi comunicare Publicis.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels