Media & Advertising

Maria Tudor, Zenith Media: Cred că se poate câştiga un client doar prin preţuri, dar nu se poate păstra cu atât

Autor: Adriana Rosoga

24.10.2010, 23:47 302

"N-am tăiat din cos­turi, ne-am asumat scă­dereaprofi­ta­bilităţii. Lucrăm îm schimb la par­tea de venituridez­voltând oferta agenţiei cu ser­vicii colaterale, non-media.Avem şi o divizie pu­ter­nică de digital, vom lansa new­cast -bran­dul inter­na­ţio­nal pen­tru ges­tio­narea proiec­te­lorne­con­ven­ţio­nale", spune Maria Tudor, CEO al Zenith Media.
Agenţia a avut în 2009 afaceri de 174 milioane de lei (41 mil.euro), în scădere cu 25% faţă de 2008, potrivit datelor de laMinis­terul Finanţelor.
"Suntem o agenţie orientată spre servicii, clientul e în centrulac­tivităţii noastre. Cred că se poate câştiga un client doar prinpreţuri, dar nu se poate păstra cu atât. Media e un produs complex,cu atât de mult mai multe componente decât preţul, din păcate uniiclienţi des­coperă acest adevăr doar după ce au ales."

Clienţi câştigaţi vs. pierduţi
În portofoliul agenţiei au intrat în ultimul an, în urma unorpitch-uri locale sau la nivel internaţional, cli­enţi precum:Vivartia (pitch re­gio­nal), Tymbark-Maspex, Wes­tern Union, Tnuva,A&D Pharma, Lac­talis (pitch european).
La polul opus, la sfârşitul anului trecut agen­ţia a pierdut contulBricostore pe ca­re îl gestiona de opt ani şi care a fost câştigatîn urma unui pitch de agen­ţia Mediaedge:cia România, par­te agrupului de comunicare WPP.
Zenith Media face parte alături de agenţiile Saatchi&Saatchi,Saat­chi&Sa­at­chi X, Saatchi&Saatchi PR, Pantone Studios,Cable Direct din grupul Centrade, fondat de Radu Florescu, unuldintre numele de referinţă de pe piaţa de publi­citatelocală.

Zenith Media a luat naştere la începutul anului 2000, subcon­ducerea Mariei Tudor, şi a fost un promotor al industrieicomu­ni­cării de media.
Maria Tudor, cea care adminis­trea­ză bugetele celor mai mariadvertiseri din România, a urmat Liceul de Cinematografie dinBu­cu­reşti şi ulterior Facultatea de Au­tomatică şi Calculatoaredin Bu­cureşti şi cadrul Universităţii Politehnice.
Jobul pe care l-a avut după absolvirea fa­cul­tăţii a fost, în modfiresc, cel de softist. Primul job a fost la Institutul deProiectări şi Automatizări, după care a lucrat la o firmă americanăcare făcea soft­uri pentru Statele Unite. Până să ajun­gă laSaatchi a avut mai multe joburi part-time. În 1995 a fost alea­săca junior în de­parta­men­tul de media al com­paniei aproapeinexis­tent la acea vreme. În prezent este omul din fruntea ZenithMe­dia, agen­ţie cu 45 de angajaţi ca­re în ul­ti­mii patru ani acondus to­pul agen­ţiilor de media de pe piaţa locală.
Pentru 2010, Maria Tudor spu­ne că a reuşit menţinerea cifrei deafa­ceri pentru că şi-a crescut baza de clienţi. "Avem înporto­foliu cli­enţi importanţi cu scăderi mai mari de­cât piaţa şia trebuit să găsim so­lu­ţii de compensare pentru a ne menţinepoziţia competitivă în piaţă."
Printre clienţii agenţiei se nu­mără: BRD-GSG, L'Oréal, Nestlé,Carrefour, ING Group, Reckitt Benckiser, Ficosota, Orkla Foods,Vincon, Parmalat, Toyota.
Companiile trebuie să comu­nice pentru toate brandurile dinpor­tofoliu pentru a menţine relaţia cu consumatorul, considerăMaria Tudor, iar în condiţiile în care fur­nizorii de media audevenit mai fle­xibili, este o perioadă bună pentru creştere şilansare de branduri noi.

Comunicarea la raft e esenţială
"La nivel de strategie de comu­nicare, unul dintre cuvintele-cheiecontinuă să fie «focus». Focus pe brandurile-cheie sau carelivrează, focus pe numărul de mesaje către consumator, focus pemedia/TV, focus la raft. Brandul trebuie să comunice cuconsumatorul, relaţia cu acesta trebuie întreţinută. Co­mu­nicareala raft e esenţială, dar insuficientă. Ieşirea unui brand de pemass-media îi afectează perfor­manţa, indicatorii de brand scad. Şise revine la comunicare."
În momentul în care vom ieşi din criză, companiile care îşi vorpermite să investească în această perioadă vor avea de câştigat,mai spune şefa de la Zenith.
"Jucătorii locali îşi permit să fie mai flexibili decâtmultinaţionalele în privinţa deciziilor de business. E o perioadăfoarte bună de lansare şi creştere de branduri. Costurile suntmici, furnizorii sunt flexibili la modalităţi creative de promovarea unui brand. Cine îşi permite să in­ves­tească va avea doar decâştigat la ieşirea din criză."

O piaţă în scădere
Piaţa de media a fost anul trecut una dintre cele mai afectate derecesiune, înregistrând o scădere de 40-50%, până la 340 demilioane de euro, conform raportului "Media Fact Book", lansat înfiecare an de agenţia de media Initiative.
"Criza a adus schimbări în con­su­mul media. Consumul de TVre­vine, crescând după ce până în 2008 în­registrase un trenddescrescător, firesc în condiţiile unei varietăţi cres­cute deactivităţi în petrecerea timpului liber. Nu e surprinzător că TV-ulatrage peste 65% din in­ves­tiţiile media", precizează MariaTu­dor.
Ea spune că în acest an piaţa me­dia va închide cu o scădere cu12-15% în lei.
Vede un an mai bun
"Ultimul trimestru este sub aşteptările de la început de an. Dar şipentru că în 2010 schimbările din mediul economic şi social (maiales cele de la jumătatea anului) nu aduc creşterea economicăprogno­zată iniţial. Probabil că deciziile din iunie au contribuitla atingerea unui minim istoric al încrederii con-sumatorului şiacesta se reflectă la nivel de decizii şi acţiuni acum întoamnă."
În legătură cu estimările pri­vind piaţa media anul viitor, MariaTudor consideră că piaţa se va men­ţine la nivelul acestuian.
"Începutul de an va fi mai greu, însă sperăm să ne revenim şi pertotal an să fie bine. Totul e posibil în condiţiile incertitudiniiecono­mice, dar mie mi se pare că am cam atins limita de jos.Suntem pe ultimul loc în Europa la investiţiile media pe cap delocuitor (e adevărat că nici la produsul intern brut pe cap delocuitor nu stăm prea bine), ne-am pierdut poziţia privilegiată pelista de priorităţi a diverselor companii internaţionale de carene-am bucurat şi noi, dar şi alte ţări din CEE. Sper că doartemporar, căci potenţialul continuă să existe."
Zenith Media (Centrade) alături de agenţiile media Optimedia(Publicis România) şi Starcom MediaVest (parte a Leo Burnett)formează grupul Publicis Groupe Media (PGM), parte a grupuluiinternaţional de marke­ting şi comunicare Publicis.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO