Media & Advertising

Piaţa de media creşte cu 11% în acest an, la 407 mil.euro; investiţiile în publicitate sunt pe plus pe toate canalele, cu excepţia printului

Piaţa de media creşte cu 11% în acest an, la 407...

Autor: Roxana Rosu

07.12.2017, 13:39 339

Piaţa de media din România va creşte cu 11% anul acesta, la 407 milioane euro, iar în 2018 se va majora cu circa 13%, potrivit datelor actualizate ale raportului Media Fact Book realizat de Agenţia Initiative, evoluţia depăşind uşor prognoza realizată la lansarea raportului, în luna iunie, când agenţia anticipa o creştere de 10% în 2017. 

Astfel, datele arată că anul viitor piaţa ar putea urca la 459 milioane de euro.

„Finalul de an ne confirmă în mare parte estimările anunţate la începutul acestei veri, piaţa de media având o creştere apropiată celei înregistrate în 2016. Am asistat la un nou an excelent pentru TV, care continuă să fie motorul creşterii pieţei de media locale. Ratele de creştere în România sunt, însă, mai mari decât cele estimate la nivel global, care au fost influenţate anul acesta de instabilităţile din mai multe pieţe cheie”, afirmă Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative.

Investiţiile în publicitatea TV au cunoscut o nouă evoluţie spectaculoasă în 2017, de 12% comparativ cu 2016, până la valoarea de 268 de milioane de euro.

Cea mai mare rată de creştere o înregistrează piaţa radio, de 15% vs. 2016, până la valoarea de 23 de milioane de euro.

Digitalul îşi continuă dezvoltarea şi va atinge valoarea de 72 de milioane de euro, cu 12% mai mult decât în 2016.

De asemenea, a fost un an bun şi pentru piaţa de OOH, care ajunge la 29 milioane de euro, cu 5% mai mult decât în 2016.

În schimb, publicitatea în presa tipărită îşi continuă evoluţia negativă, print-ul fiind singurul canal care scade anul acesta, cu 5% faţă de 2016, ajungând la 13,5 milioane euro.

Pentru 2018, agenţia estimează noi creşteri pentru TV (+15%, până la 309 milioane de euro), online (+13%, până la 82 milioane de euro), radio (+10%, până la 26 milioane de euro) şi OOH (+5%, până la 31 milioane de euro), în timp ce print-ul va continua să scadă tot cu aproximativ 5%.

În ceea ce priveşte cotele de piaţă ale acestor canale, în funcţie de veniturile nete din publicitate estimate pentru 2018, TV-ul va avea 67% (vs. 66% în 2017), digitalul – 18%, OOH – 7%, radio – 6%, iar print-ul – 2%.

La nivel global, incertitudinile determinate de evenimentele politice şi economice din mai multe pieţe importante (Brexit, noua preşedinţie din SUA, alegerile din Germania şi Franţa) au adus mai mult pragmatism în prognozele privind evoluţia pieţei de media.

Astfel, potrivit estimărilor MAGNA, companie din grupul IPG MediaBrands din care face parte Initiative, investiţiile nete în publicitate au crescut anul acesta cu 4,1% şi se vor majora cu 5,2% în 2018. Online-ul şi TV-ul continuă să domine piaţa de media globală, cu cote de 41%, respectiv 35% în 2017. În 2018, TV-ul va scădea la o cotă de 34%, în timp ce digitalul va creşte la 44%. Rata de creştere cea mai accelerată va fi pentru digital (+13,4%), urmat de OOH (+3%) şi TV (+2,5%), fiind prognozate şi scăderi pentru radio (-1,8%) şi print (-10%).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO