Mediafax.biz Exclusiv

Ce impact va avea asupra uzinei Dacia preluarea controlului Lada de către Renault

Autor: Bogdan Alecu

17.11.2010, 09:20 54

Majorarea participaţiei Renault la AvtoVaz, cel mai mareconstructor rus care asamblează maşini sub marca Lada, echivalentulDacia în fosta Uniune Sovietică, ar putea determina reducereaexporturilor de la Mioveni către uzina Renault de lângă Moscova,unde sunt asamblate modelele Logan şi Sandero.

Anul acesta uzina de la Mioveni va exporta80.000 de colecţii de maşini dezasamblate (CKD) în Rusia, colecţiicare sunt asamblate în uzina Avto-Framos, deţinută de Renault(95%), astfel că pe poarta acestei fabrici ies deja modele Sanderoşi Logan, iar de anul viitor şi Duster.

Dacă Renault devine acţionar majoritar şi laAvtoVaz, va încerca să ajungă la un grad ridicat de integrarelocală pentru ambele fabrici, la fel ca şi în România, astfel căcolecţiile CKD vor fi mult mai puţin utilizate, folosindu-se înschimb componente produse în Rusia.

Exportul de CKD-uri de la Mioveni cătreRusia are o valoare estimată de ZF la 400 mil. euro anul acesta,astfel că în momentul în care integrarea Renault de pe piaţa rusăva ajunge la 75%, valoarea exportului din România se va reduce lajumătate, potrivit estimărilor ZF.

Potrivit analiştilor internaţionali,extinderea pachetului deţinut în cadrul AvtoVaz reprezintă ultimaoportunitate a producătorului francez de a intra pe una dintre celepatru mari pieţe emergente - Brazilia, Rusia, India şiChina.Volkswageneste deja cea mai mare companie auto din China, Fiat este lider înBrazilia, iar Suzuki în India.

Gradul de integrare al modelelor Logan şiSandero asamblate sub marca Renault la uzina Avto- Framos dinapropiere de Moscova va creşte de la 44% la 75%, iar parteneriatulcu AvtoVAZ, cel mai mare constructor rus, care produce automobilesub marca Lada şi are o capacitate de producţie de 1 milion demaşini anual va fi extins, potrivit presei internaţionale.

În aceste condiţii, furnizorii de componentecare vor produce pentru modelele Lada ce vor utiliza platformaLogan vor furniza piese şi pentru uzina Renault, ceea ce automat vareduce exporturile uzinei de la Mioveni către Rusia.

Această majorare a procentului de integrareeste susţinută de declaraţiile lui Jerome Olive, directorul generalal Group Renault România, care deţine şi uzina Dacia. Olive spuneaîn luna septembrie că Renault va adopta strategia care va presupunecele mai mici costuri şi asigură dezvoltarea companiei.

Renault Technologie Roumanie a inaugurat lamijlocul lunii septembrie centrul de testare de la Titu, unde vorfi proiectate şi testate viitoarele modele realizate pe platformaLogan, foarte probabil deci şi modelele ce vor fi asamblate laAvtoVaz, la Togliatti, în Rusia.

Renault a inaugurat anul acesta adoua fază a construcţiei uzinei AvtoFramos de lângă Moscova, undese asamblează modelul Logan. Noua investiţie de 150 mil. eurovizează construcţia unei noi secţii de vopsitorie şi automatizareacompletă a secţiei de caroserie, ce va majora capacitatea deproducţie a uzinei de la 15 la 30 de unităţi pe oră - sprecomparaţie, această valoare este similară cu producţia SUV-uluiDuster la Mioveni.

Prima etapă a investiţiei de 230mil. euro în construcţ ia uzinei AvtoFramos a fost inaugurată înaprilie 2005, cu o capacitate anuală de 60.000 de unităţi, careacum a ajuns la 160.000 de unităţi pe an.

Anul acesta în cadrul uzinei ademarat şi asamblarea modelului Sandero, iar SUV-ul Duster va intraîn producţie cel mai probabil în trimestrul patru al anului viitor.Atunci Renault va prezenta cel mai probabil SUV-ul Duster cu motorpe benzină de 2,0 litri şi cutie de viteze automată. Rusia este ceade-a şasea ţară unde va fi produs Sandero, după Brazilia, România,Columbia, Maroc şi Africa de Sud. Avto- Framos a produs 51.000 demaşini în 2009 şi se estimează că va ajunge la 80.000 anul acesta.Renault deţine aproximativ 5% cotă din piaţa rusească deautoturisme, iar Logan este cel mai bine vândut model de un brandstrăin.

AvtoVaz va lansa începând cumartie 2012 cinci noi modele care vor avea la bază platforma Logan,în colaborare cu alianţa Renault-Nissan, potrivit lui ChristianEsteve, directorul general al diviziei ruse a Renault.

Esteve a fost primul directorgeneral francez al Automobile Dacia, acesta preluând conducerea în1999 de la Constantin Stroe, fiind astfel responsabil de tranziţie,dar şi de pregătirea uzinei pentru proiectul Logan, lansat în 2004.Astfel, acelaşi scenariu se poate repeta şi în cazul mărcii Lada,care deţine o cotă de peste 20 de procente din piaţa Rusiei, careare potenţial să ajungă chiar şi la 4 milioane de maşinii vânduteanual.

"AvtoVaz intenţionează săconstruiască cinci noi modele, toate bazate pe aceeaşi platformă.Este vorba de platforma Logan, denumită tehnic B0. Producţ iaacestor cinci automobile va începe în martie 2012. Prima versiuneva fi o Lada, urmată în septembrie de Nissan", a spus ChristianEsteve, citat de agenţia rusă de presă Ria Novosti.

Primul model care face parte dinnoua gamă va utiliza platforma tehnică a modelului Dacia Logan MCVşi cele două motoare pe benzină de 1,4 75 Cp şi 1,6 litri 75 CP,ale căror licenţe au fost achiziţionate de AvtoVAZ de la Renault.Iniţial acesta trebuia lansat pe piaţă în februarie 2011 şicomercializat în Rusia şi Comunitatea Statelor Independente (CSI),potrivit declaraţiilor oficialilor AvtoVaz.

Alături de viitorul modelrealizat pe platforma Logan MCV, Lada va lansa un viitor modelcompact, pe platforma viitorului Renault Megane III Sedan, care vafi prezentat pe piaţa europeană în cursul anului viitor.

În condiţiile în care la AvtoVAZse vor fabrica motoarele pe benzină de 1,4 şi 1,6 litri care se regăsesc şi pe modelele Renault Logan, compania rusă va furnizaaceste motoare uzinei AvtoFramos după 2012, acestea nemaifiindexportate din România.

Licenţa achiziţionată de AvtoVAZîn 2008 presupune producţia anuală de 450.000 de motoare de tipRenault şi vor fi destinate în primul rând modelelorLada.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO