Mediafax.biz Exclusiv

Dacia şi Nokia reprezintă 20% din creşterea exporturilor la nouă luni

Dacia şi Nokia reprezintă 20% din creşterea exporturilor la nouă luni

Autor: Claudia Medrega

09.11.2010, 20:10 20

Exporturile au accelerat în septembriesusţinute de cererea externă, în special pe segmentul auto, şi auatins un vârf de 3,5 mld. euro, urcând cu 35% peste nivelul dinaceeaşi lună a anului trecut.

Daciile de la Piteşti şi telefoanele Nokiamade in Cluj au fost vedetele în acest an, având o contribuţieimportantă la redresarea exporturilor. Atât Renault, cât şi Nokiaau mizat puternic pe pie ţele externe şi au reuşit astfel să semenţină pe creştere într-o perioadă în care economia românească s-aafundat în recesiune. Proble ma este că Dacia are 13.500 deangajaţi, iar Nokia 4.000 de angajaţi, iar la salariile medii decirca 300 de euro masa sa la rială anuală de doar câteva zeci demilioane de euro nu poate contribui foarte mult la relansareaconsumului.

Cele două generează împreună circa 11% dinexporturile României şi au contribuit cu aproape o cincime (910 milioa ne de euro) la creşterea cu 5 mld. euro a exporturilor de la21,4 mld. euro pe primele nouă luni din 2009 până la 26,8 mld. euroîn aceeaşi perioadă din 2010.

Faţăde august, exporturile din luna septembrie au urcat cu 26,4% îneuro (26,7% la valori exprimate în lei), potrivit datelor anunţatede Institutul Naţional de Statistică.

"Evoluţia exporturilor a fost cel maiîncurajator semnal de când a început criza financiară şi economică.Exporturile s-au dovedit mult mai robuste decât credeam. Iar înultima perioadă a existat o redemarare a exporturilor. Structuraexporturilor este mult îmbunătăţită. Este încurajator că au crescutexporturile în domenii avansate, metalurgie,siderurgie.

Şi este foarte bine că avem exporturi mari demaşini Dacia şi telefoane Nokia", a comentat analistul AurelianDochia. El anticipează o posibilă încetinire a ritmului de creştereal exporturilor spre finalul anului şi în 2011 având în vedere şisemnalele îngrijorătoare la nivel european privind încetinirearelansării principalilor parteneri comerciali aiRomâniei.

Vânzarea de maşini produse la Mioveni pe pieţeca Germania, Franţa sau Italia au reuşit să readucă exporturileRomâniei la nivelul de dinainte de criză.

În primele nouă luni exporturile au ajuns la26,8 mld. euro, în creştere cu 26,5% comparativ cu aceeaşi perioadăa anului trecut. O influenţă asupra cifrelor a venit şi de laefectul de bază având în vedere scăderile de anultrecut.

Pe segmentul autoturismelor Dacia exporturileau înregistrat o creştere cu 23%, la 209.775 unităţi, iar valoareaa ajuns la aproximativ 2,1 mld. euro, cu mai mult de 30% pestenivelul din primele nouă luni ale anului trecut, pe fondul lansăriiSUV-ului Duster. De altfel una din trei Dacii vândute la exporteste un Duster. În septembrie producţia SUV-ului a atins nivelul de11.800 de unităţi, peste 80% fiind exportate, iar pentru anulviitor se estimează că exporturile Duster ar putea ajunge la 1,5mld. euro, adică 5% din exporturile României. Evoluţia favorabilă aexporturilor a fost influenţată de creşterea sectorului industrialdin Europa, dar şi de măsurile luate de guvernele din ţările UE,cum ar fi programele Rabla pentru înnoirea parculuiauto.

În primele nouă luni, ponderi importante înstructura exporturilor şi importurilor au fost deţinute de maşinişi echipamente de transport (42,2% la export şi 34,8% la import) şialte produse manufacturate (33,8% la export şi respectiv 31% laimport).

Deşi exporturile s-au aflat pe un trendascendent pe parcursul acestui an, nu au reuşit să antrenezerevenirea economiei, care continuă să se zbată în recesiune şi în2010. Potenţialul exporturilor este limitat, având în vedereponderea redusă a exporturilor în PIB, de circa 30%, precum şiperspectiva încetinirii relansării ţărilor din UE, principaliiparteneri comerciali ai României.

Nu doar exporturile în valoare absolutăcontează, ci şi exporturile nete, fiind importantă şi dinamicaimporturilor.

Anul trecut exportul net a avut o contribuţiepozitivă puternică la PIB, însă încetinirea zonei euro ar puteadetermina o influenţă negativă a acestui indicator la creştereaeconomică.

Ce s-a întâmplat cu importurile şi cudeficitul?

La nivelul importurilor ritmul de creştere afost în septembrie de 14%, comparativ cu aceeaşi lună de anultrecut.

Importurile au totalizat în septembrie 18,3mld. lei (4,3 mld. euro), înregistrând o creştere cu 27,5% faţă deaugust.

În primele nouă luni importurile au ajuns la33,7 mld. de euro, cu 18,9% peste nivelul din aceeaşi perioadă aanului trecut. Aproape în fiecare lună din 2010 exporturile aucrescut mai rapid decât importurile.

Deficitul comercial a scăzut în primele nouăluni cu 3,4% comparativ cu acelaşi interval din 2009, la 6,9 mld.euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO