Mediafax.biz Exclusiv

Guvernul scade cota de reducere a taxei auto pentru maşinile vechi, cumpărătorii vor plăti mai mult

Autor: Thomas Dinca

20.01.2011, 13:00 8

Executivul va menţine principiul conform căruia taxa auto poatefi redusă în baza unor formule de calcul care ţin cont de gradul dedepreciere a maşinii, calculat în raport cu diferenţa de vechimeîntre data primei înmatriculări şi anul de fabricaţie înscris încartea de identitate a vehiculului, starea generală şi nivelul dedotare, dar va diminua coeficientul de calcul stabilit pentrufiecare dintre aceşti indicatori şi va reduce şi cota maximă dereducere acceptată, de la 95% la 90%.

Plafoanele vor fi stabilite prin normele metodologice deaplicare a ordonanţei privind noua taxă auto, aprobate de Guvern înşedinţa de miercuri, conform unor surse oficiale.

Astfel, coeficienţii de reducere a taxei auto calculaţi înfuncţie de vechimea maşinii vor fi reduşi de la un ecart cuprinsîntre 1,03-1,10 la la 1,01-1,04, iar cei raportaţi la stareagenerală a autovehiculului, respectiv aspectul exterior şi interior(semne de coroziune şi deteriorare pe caroserie, revopsire,curăţenia tapiţeriei, starea componentelor de bord) vor scădea dela 1,10 la la 1,05.

În acelaşi timp, coeficienţii de reducere calculaţi în funcţiede dotarea maşinii (fără aer condiţionat, ABS şi airbag) vor fidiminuaţi de la 1,10-1,15 la 1,05.

Cotele de reducere suplimentară stabilite în raport cu diferenţadintre rulajul mediu anual real şi cel consderat standard alautovehiculului vor fi reduse semnificativ, de la 1% la 0,5% pentruo diferenţă mai mică de 5.000 kilometri la vehicule cu cel mult optlocuri pe scaune şi de la 3% la 1,5% pentru o diferenţă mai mare de50.001 kilometri la maşini de transport marfă cu masa maximă sub3,5 tone. Aceleaşi reduceri vor fi aplicate şi în cazul celorlaltetipuri de autovehicule.

Rulajul mediu anual real se calculează prin raportarea rulajuluiafişat de indicatorul de kilometraj al autovehiculului la vechimeacalculată în funcţie de data primei înmatriculări.

Atunci când noua cotă totală de reducere, calculată pentru toţiaceşti indicatori, este mai mare de 90%, se va aplica o cotă dereducere de 90%. Până în prezent, cota maximă de reducere acceptatăera 95%.

Guvernul justifică scăderea cotei de reducere a taxei auto prinîncercarea de a limita accesul în parcul naţional auto aautoturismelor vechi şi extrem de poluante, în general cele depeste 10 ani, care sunt vizate a fi scoase din parcul auto prinprogramul de înnoire a acestuia.

"Realizarea unei reduceri suplimentare mai mici contribuie lacreşterea încasărilor la bugetul Fondului pentru Mediu şi are unimpact pozitiv asupra bugetului de stat, prin reducerea comerţuluinefiscalizat cu autoturisme rulate", este un alt argument alGuvernului.

Executivul va introduce totodată o nouă obligaţie de plată ataxei auto, şi anume pentru reintroducerea în parcul naţional aunui autoturism în cazul în care, la momentul scoaterii acestuiadin parcul naţional, i s-a restituit ultimului proprietar valoareareziduală a taxei.

În vederea calculării taxei de către autoritatea fiscală,persoana fizică sau firma în numele căreia este înmatriculatămaşina trebuie să prezinte, în copie şi în original, şi documentecare atestă dobândirea autovehiculului.

Guvernul a decis, la finele anului trecut, ca taxa de poluareauto să fie majorată, din 2011, în medie cu 45-50%, dar cu ocreştere dublă sau aproape triplă pentru vehicule poluante, taxafiind stabilită în funcţie de vechimea maşinii, capacitateacilindrică şi gradul de poluare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO