Mediafax.biz Exclusiv

Pentru reţelele de farmacii a venit vremea extinderii: au preluat 100 de unităţi în semestrul I

Pentru reţelele de farmacii a venit vremea extinderii: au preluat 100 de unităţi în semestrul I

Autor: Ioana David

14.07.2011, 19:24 466

După o perioadăde câţiva ani în care au fost cu ochii pe mutări şi peprofitabilitate, retailerii de medicamente au reluat extindereaagresivă pe care au mai experimentat-o şi înainte decriză.

"Dezvoltarea businessului este undemers normal pentru orice activitate solidă. Şi pentru Sensibludeschiderile de farmacii şi preluarea reţelei Farmaplanet (de anulacesta - n.red.) au fost paşi normali de urmat pentru atingereaobiectivelor de business.

La nivel de grup, având în vederecontextul actual în care termenele de plată sunt foarte lungi şiexpunerea către piaţă este mare, încercăm să securizăm afacereainclusiv prin preluarea unor clienţi cu riscuri", a spus RobertPopescu, CEO al grupului A&D Pharma, cel mai mare grup localdin industria de medicamente.

A&D Pharma deţine reţeauaSensiblu, care a ajuns la 290 de unităţi (inclusiv cele în curs deamenajare), de la 240 la începutul anului, potrivit datelorfurnizate. Fără unităţile în curs de amenajare, reţeaua Sensiblu aajuns la 276 de unităţi la jumătatea anului.

Prin preluarea celor 24 defarmacii Farmaplanet, Sensiblu a parafat prima tranzacţieimportantă din ultimii ani în această piaţă, în condiţiile în caremarii jucători nu s-au grăbit până acum să cumpere zeci de farmaciila pachet sau să fie preluaţi la rândul lor.

Cu excepţia preluării Farmaplanet, tranzacţiile de până acum au fost făcute fie cu o singurăfarmacie, fie cu un număr foarte mic de unităţi.

Achiziţiile reprezintă una dintrepuţinele modalităţi în care reţelele pot creşte, deoarece prin legeeste stabilit un maxim în fiecare oraş (în funcţie de numărul delocuitori). Farmaciile nu pot funcţiona decât în baza unei licenţeemise de autorităţile din domeniu, care plafonează astfelextinderea.

Până anul acesta a existat şi oexcepţie de la acest criteriu, care permitea deschidereafarmaciilor în centre comerciale, la care însă s-a renunţat.În prezent nu se mai potdeschide farmacii în malluri.

De ce se extind acum?

Creşterea redusă a pieţei de medicamente de5,5% în primele patru luni ale anului (potrivit IMS Health) şitermenele lungi, de peste 300 de zile, la care farmaciile îşirecuperează banii de la casa de asigurări pentru medicamentelegratuite şi compensate eliberate, ar putea să facă surprinzătoareextinderea puternică din S1.

Însă reţelele, majoritatea având şidistribuitori, au de profitat de pe urma faptului că farmaciileindependente sunt într-o situaţie dificilă. Achiziţiile este deaşteptat să continue în perioada următoare, deoarece condiţiile dinsistem nu se vor schimba.

"În condiţiile presiunii pe adaosuri,margini şi vânzări mulţi dintre operatorii mici, farmaciiindependente sau lanţuri de dimensiuni mici şi medii, se descurcădestul de dificil", spune Dragoş Dinu, partener în cadrul firmei deconsultanţă Link Resource specializată pe industria desănătate.

Un alt fenomen care explică graba reţelelorde a se extinde este legat de tendinţa de mutare a consumului cătremedicamentele generice (produse pe scară largă după ce expirăpatentul unui original), iar farmacistul poate influenţa decizia decumpărare a acestor produse.

"Nu m-ar mira să vedem cum companiilefarmaceutice mari, de cercetare-dezvoltare, după ce au început săachiziţioneze producători de generice, vaccinuri, biotehnologie săînceapă să se uite şi în aval către distribuţie şi retail caopţiune de dezvoltare", a mai spus Dinu.

La rândul său, antreprenorul Mihai Mironspune că din punctul de vedere al dezvoltării reţelei Ropharma pecare o controlează, în prima jumătate a acestui an au fostoportunităţi "la preţuri foarte bune şi în oraşe cupotenţial".

"În business ori te dezvolţi, ori te duci lavale.Înperioade de criză există şi posibilitatea de dezvoltare (...)Preţurile sunt între 40.000 de euro şi 120.000 de euro în funcţiede zonă, de istoric şi dacă farmacia are contract cu Casa sau estedoar o licenţă", spune Mihai Miron, care controlează afacereaRopharma. Ropharma înseamnă o reţea de peste 110 farmacii, dar şidistribuţie, cifra de afaceri din acest an fiind bugetată la 95mil. euro.

Se bat pentru poziţia delider

La vârful clasamentului existăîncă de anul trecut o bătălie aprigă între Sensiblu şi Catenapentru reţeaua cu cele mai multe unităţi. În prezent, Sensiblu are290 de unităţi dacă se iau în calcul şi cele în curs de amenajare.Fără acestea, reţeaua număra 276 de unităţi la jumătatea anului. Pede altă parte, Catena susţine că în prezent numărul de farmaciiexistente în reţea este de 283 de unităţi.

Extinderea din a doua parte aanului va fi decisivă pentru aceste firme şi rămâne de văzut careva fi ierarhia la final de an. Sensiblu, spre exemplu, şi-a propusca până la finalul lui 2011 să depăşească pragul de 300 deunităţi.

Dacă retailerii vor ţine acestritm al extinderilor, nu ar fi exclus ca peste câţiva ani să existelanţuri cu 800-900 de farmacii.Potrivit datelor din Anuarul Statistic alRomâniei, în 2009 existau 6.005 farmacii, comparativ cu 5.645 în2008.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO