Mediafax.biz Exclusiv

Prefabricate: Minus 16% în volum, regres de 18% în valoare

Autor: Dornescu Ioan Valeriu

03.01.2011, 12:09 103

Piaţa prefabricatelor din beton a fost printre celemai afectate sectoare de la începutul crizei în România. Acestlucru survine după o dinamică accelerată până în 2008, principalulvector de creştere reprezentându-l construcţiilegreen-field.

Cu toate acestea, piaţa este încă în faza incipientăde dezvoltare în România", susţin autorii analizei.

Conform acestora, principalul atu al prefabricatelordin beton este faptul că sunt produse industriale care trebuie sărespecte anumiţi indicatori de calitate şi performanţă.

În 2010, piaţa prefabricatelor din beton a scăzut cu16% în volum, până la circa 580.000 de metri cubi, şi cu 18% învaloare, până la aproximativ 169 milioane de euro. Totodată, piaţaprefabricatelor din beton armat a ajuns anul trecut la nivelul dinanul 2005, iar cea a prefabricatelor din beton simplu şi mortar afost aproape de volumul din 2006. în perioada 2005 - 2010, cea maibună performanţă este înregistrată de pavelele din beton, în timpce segmentul elementelor din beton armat pentru clădiri a fost celmai afectat de criză.

Printre factorii care au influenţat acest sector senumără scăderea investiţiilor în parcuri de retail (hipermarketuri,mall-uri), prefabricatele fiind soluţii constructive pentru clădiricu amprentă mare la sol, precum şi diminuarea in vestiţiilorstrăine în centre logistice şi spaţii industriale. În plus,investiţiile realizate în perioada 2009 - 2010 s-au axat pe spaţiimai mici, soluţia constructivă mai eficientă fiind structurametalică.

Alţi factori au fost îngheţarea investiţiilor îninfrastructură (construcţii şi reabilitări de drumuri, poduri, căiferate), în special în anul 2010, şi ritmul greoi de atragere afondurilor europene pentru reabi litările urbane.

"În 2009 sectorul prefabricatelor din beton areprezentat numai 1% din piaţa construcţiilor, în timp ce în 2008 areprezentat 2%", susţin analiştii. Din punct de vedere valoric,sistemele de pavaj şi elementele pentru clădiri deţin aproximativ50% din totalul pieţei.

Principalele canale de vânzare sunt firmele deconstrucţii şi distribuitorii, în special în cazul sistemelor depavaj şi de învelitori.

În România sunt activi aproximativ 870 de producătoride prefabricate din beton, care au în jur de 8.800 deangajaţi.

Capacitatea de producţie a prefabricatelor din betona fost estimată de InterBiz la aproximativ 2,4 milioane de metricubi, gradul de utilizare fiind de numai 25%.

Compania de cercetare notează creşterea numărului deinvestitori străini din acest sector, precum Asa Cons, Ergon(grupul CRH), Bramac, SW Umwelltechnick, Magnetti, Euroholding,Lupp, Semmelrock Stein-Design (grupul Wie ner berger), Fruhwald,Tiviere, G&D Prefabbricati sau Railone, dar şi faptul că din ceîn ce mai multe firme de construcţii au început să investească înfacilităţi de producţie a prefabricatelor din beton pentru a oferiservicii de construcţ ii la cheie (Max Boegl, Alpine - Granitul,Con-A Sibiu, Baupartner-Bauelemente, ICIM Arad, BuildCorp).

În ultimii trei ani au intrat pe acest sectorfondurile de investiţii Enterprise Investors în cazul Macon -Simcor şi Oresa Ventures în cazul a trei puncte de producţie aSomaco, de la Buzău, Roman şi Adjud.

De asemenea, CRH Irlanda a cumpărat Elpreco Craiova,iar Build Corp, partenerul Iulius Group, a cumpărat filiala SomacoIaşi, menţionează InterBiz.

Potrivit sursei citate, pe acest segment activeazămai mulţi producători locali care au ca domeniu principal deactivitate construcţiile sau producţia betoanelor şi mortarelor,matriţele fiind realizate în funcţie de cerinţele beneficiarilor.

Totodată, mai multe firme care derulează lucrări deconstrucţii au început să producă prefabricatele din beton chiar peşantier, motivul principal fiind costul mai mic.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO