Mediafax.biz Exclusiv

Statul ar putea încasa aproape jumătate de miliard de euro din taxa de poluare şi TVA în 2011

Statul ar putea încasa aproape jumătate de miliard de euro din taxa de poluare şi TVA în 2011

Autor: Bogdan Alecu

30.01.2011, 19:24 20

Astfel, luând în calcul o taxă medie de 400 deeuro pentru fiecare autoturism nou înmatriculat, piaţa auto arputea aduce la stat aproape 50 mil.euro, la care s-ar adăuga alteaproape 75 mil.euro din cele second-hand, luând în calcul o valoaremedie de 500 de euro pentru taxă.

Astfel, veniturile din taxa de poluare arputea ajunge anul acesta la 125 mil. euro, jumătate faţă de 2007,atunci când în România s-au vândut peste 315.000 de autoturismenoi.

Luând în calcul un preţ mediu de 12.000 deeuro fără TVA pentru autoturismele noi, din plata TVA piaţa auto vacontribui cu peste 330 mil. euro.

Pe fondul noii taxe de poluare ConstantinStroe, vicepreşedintele Automobile Dacia, se aşteaptă ca în acestan să aibă loc primul declin semnificativ al importurilor de maşinisecond-hand, de la aproape 214.000 anul trecut la 150.000 deunităţi. Astfel, volumul pieţei importurilor ar ajunge după aproapetrei ani din nou aproape la acelaşi nivel cu celenoi.

În acelaşi timp, Fabrice Cambolive, directorulcomercial al Renault Group România, estimează un efect pozitiv alnoii taxe asupra vânzărilor de maşini, în cazul unui model Logan cumotor de 1,2 litri aceasta fiind în prezent de patru ori mai micăacum decât în 2010 pentru acelaşi propulsor, dar Euro4.

Spre deosebire de 2010, atunci cândautomobilele Euro 5 erau scutite de taxa de poluare, în condiţiileîn care în a doua jumătate a anului aproape toate maşinilerespectau aceste norme, în 2010 doar 21 de modele mai sunt scutitede plata taxei, acestea fiind hibride sau Euro6.

În prezent cele mai multe modele Euro 6 seregăsesc în gama Mercedes-Benz, acelaşi motor diesel de 3,0 litricu tehnologie BlueTEC. Pe lângă acestea se adaugă şi S-KlasseHybrid, model care utilizează acelaşi sistem hibrid ca şi BMW Seria7 ActiveHybrid, dar şi hibridele de la Lexus, Toyota şiHonda.

Taxa de poluare a fost majorată în medie cuaproape 50% faţă de cea în vigoare în 2010, în cazul maşinilorvechi ajungându-se chiar la o triplare.

Cea mai mare valoare a taxei de poluare ajungeacum la aproape 30.500 de euro pentru un automobil non-euro, cumotor de 3,2 litri cu o vechime de peste 20 deani.

Cea mai mică taxă de poluare din topul celormai bine vândute maşini de pe piaţa locală porneşte de la 73 deeuro, potrivit datelor Ministerului Mediului şi este valabilăpentru motoarele de 1,2 litri care se regăsesc pe modele precumDacia Logan, Volkswagen Polo sau Renault Symbol. Din topul celormai bine vândute maşini de import, cele mai mari taxe sunt plătitede modelele cu motoare de 1,6 litri, cum ar fi Ford Focus sau SkodaOctavia, în aceste cazuri valoarea taxei urcând la aproape 330 deeuro.

Procedura de plată a taxei de poluare va fiaceeaşi ca şi până acum, potrivit oficialilor Agenţiei Naţionale deAdministrare Fiscală (ANAF). Vânzările de autovehicule auînregistrat o scădere de aproape 19% în 2010, potrivitstatisticilor Asociaţiei Producă torilor şi Importatorilor deAutomobile (APIA), la aproape 120.000 de unităţi, ritmul de scăderefiind de aproape trei ori mai mic decât cel înregistrat în2009.

În total, la finele anului trecut 17 mărci auînregistrat un rezultat pozitiv al vânzărilor în întreg 2010, întimp ce la nivelul lunii decembrie, 21 de branduri auto punctau ocreştere faţă de perioada similară a anului trecut, în timp ce lafinele lui 2009 nicio marcă auto prezentă pe piaţa locală nu aînregistrat un rezultat pozitiv.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO