Mediafax.biz Exclusiv

Vânzările Ford scad la jumătate în lipsa reexporturilor

Datele oficiale arată înjumătăţirea cotei de piaţă a Ford. Cum explică americanii

Autor: Bogdan Alecu

18.11.2010, 17:50 21

Henrik Nenzen, noul ma naging director alimportatorului Ford, din luna octombrie a acestui an, explicăscăderea cotei de piaţă din ultimele luni prin faptul că în primajumătate de an s-au realizat "reexporturi", adică s-au vândutmaşini pe alte pieţe, nu cea locală, "soluţie" utilizată în ultimiidoi ani în rândul com paniilor din auto pentru a reduce excesul demaşini de pe stoc determinat de scăderea pieţei cu peste 50% în2009.

"Potrivit calculelor noastre, pe bazaraportărilor APIA şi a înmatriculărilor de la Poliţie, în primelenouă luni ale acestui an 37% din vânzările Ford au reprezentatexporturi. Din acest motiv s-a şi atins o cotă de piaţă aşa mare,de 7,4%", a spus Henrik Nenzen.

Este pentru prima dată când directorul uneimărci declară că acel brand a realizat exporturi de maşini cătrealte pieţe.

Vânzările şicota de piaţă ale Ford au înregistrat o scădere de aproape 50% faţăde media primelor şapte luni după 1 august, dată la care americaniiau preluat oficial importurile, potrivit statisticilor APIA, întimp ce înmatriculările mărcii au scăzut cu peste20%.

Henrik Nenzen, noulmana ging director al impor tatorului Ford, din luna octombrie aacestui an, explică scăderea cotei de piaţă din ultimele lunifăcând referire la o "practică" întâlnită în ulti mii doi ani înrândul companiilor din au to, aceea a "reexporturilor" de maşininoi.

"Potrivit calculelor noastre, pe bazaraportărilor APIA şi a înmatriculărilor de la Poliţie, în primelenouă luni ale acestui an 37% din vânzările Ford au reprezentatexporturi. Din acest motiv s-a şi atins o cotă de piaţă aşa mare,de 7,4%. În realitate, din cifrele de la Poliţie este indicată ocotă de piaţă de 6%", a spus Henrik Nenzen.

Vânzările Ford au scăzut cu 50% în august şiîn septembrie, practic primele două luni de prezenţă directă aamericanilor pe piaţa importurilor auto, în timp ce în iunie, spreexemplu, vânzările mărcii se majorau cu 53% potrivit statisticilorAPIA.

Până în luna august a acestui an importulmărcii americane era realizat de Romcar, o companie membră agrupului Ţiriac, controlat de omul de afaceri Ion Ţiriac. Romcar aînregistrat anul trecut o cifră de afaceri de aproape 132 mil. euroşi un profit net de 6,4 mil.

euro, fiind cel mai profitabil importator dinportofoliul Ţiriac Holdings.

Reprezentanţii Ţiriac Holdings nu au comentatinformaţiile până la închiderea ediţiei. În paralel cu scădereavânzărilor, şi cota de piaţă a mărcii americane s-a înjumătăţit.Dacă în primele şapte luni ale anului cota de piaţă a Ford era de8,5% din vânzările de autoturisme, în septembrie şi octombrie acoborât la aproximativ 3,5%, potrivit datelorAPIA.

"Pentru noi statistica APIA este doar cu titluinformativ. Noi luăm în calcul numai maşinile înmatriculate, nucele declarate ca fiind vândute. În condiţiile în care există încontinuare o diferenţă de 20% între înmatriculări şi vânzări (lanivel de piaţă - n.red.), nu mai putem discuta de o exactitate ainformaţiilor de la APIA", a spus Nenzen.

Astfel, Ford se alătură altor importatori carecontestă exactitatea cifrelor de la asociaţie, pe fondulreexporturilor realizate în piaţă, reexporturi pe care şefulimportatorului Ford le pune pe seama stocurilor prea mari pentrunivelul din acest an al pieţei româneşti.

Cum se explicăreexporturile

Unii dealeri au preferat să vândă pe pieţeleexterne maşinile din stoc pentru a reduce costurile cu dobânzilepercepute de bănci şi pentru a obţine lichidităţi. În plus, uniidealeri încasează bonusuri pentru atingerea targetului de vânzăricomunicat de producător, şi astfel o parte din pierdereaînregistrată de maşinile vândute la export esteacoperită.

Nenzen se aşteaptă ca anul acesta vânzările deautoturisme să înregistreze un declin de aproape 12% faţă deperioada similară a anului trecut, la 115.000 deunităţi.

"Anul acesta noi vedem o piaţă de 115.000 deautoturisme vândute în România, conform calculelor APIA şi cu totcu exporturi. În realitate, în acelaşi interval se vor înmatriculaefectiv în România 96.000 de maşini, din care 6% vor fi Ford." Înceea ce priveşte piaţa de anul viitor Henrik Nenzen se aşteaptă lao creştere de 7% a înmatriculărilor de autoturisme, în jurulvalorii de 102.000 de unităţi, pe fondul revenirii economice aRomâniei. Aceasta este prima estimare de creştere a unui importatorpe piaţa locală, în condiţiile în care după un 2010 în carevânzările de maşini au continuat să scadă cu peste 20%, dealerii şiimportatorii se aşteaptă la cel mult o stagnare în2011.

Planuri de extindere

Importatorul Ford are în plan să se extindă cuzece noi centre auto. "În prezent avem semnate contracte cu 37 dedea leri la nivel naţional, iar în momentul în care Romcar a predatştafeta, erau 39 de dealeri principali, astfel doi nu au continuatcontractul. În total, până la finele anului viitor reţeaua Ford seva extinde la 47 de dealeri", spune suedezulNenzen.

Unul dintre cei doi dealeri care nu mai vândmaşini Ford este AutoKlass, dealer auto parte a grupului Romstal,controlat de omul de afaceri Enrico Peri ni, care mai deţine înportofoliu şi Mercedes-Benz. De la 1 august pe piaţa locală au maifost deschise două centre noi.

"Reţeaua Ford pe piaţa locală va continua săse extindă, aceasta este principala noastră prioritate. În primultrimestru al anului viitor vom avea cinci noi dealeri. Dorim să neextindem în oraşele unde momentan nu avem acoperire, nu unde dejaexistă un centru", a spus Henrik Nenzen. Şeful Ford a subliniat căinclusiv ŢiriacAuto, divizia de retail auto a Ţiriac Holdings şicel mai mare dealer de pe piaţa locală al mărcii americane caredeţine o treime din centre, va continua să deschidă noi concesiuniFord.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO