Mediafax.biz Exclusiv

Whirlpool: România este o piaţă de înlocuire a aparaturii electrocasnice

Whirlpool: România este o piaţă de înlocuire a aparaturii electrocasnice

Autor: Cristina Rosca

10.08.2011, 19:31 376

Noi estimăm că piaţa locală deelectrocasnice mari are un potenţial ridicat de dezvoltare, pentrucă nu ne aflăm într-un stadiu de saturaţie.

România are mulţi consumatori,iar electrocasnicele mari (ex. maşini de spălat şi frigideren.red.) sunt produse de necesitate, pe care în cele din urmă chiar şiutilizatorii cu putere mică de cumpărare şi le achiziţionează",spune Mioara Bolozan, director de marketing al Whirlpool România,care ocupă această poziţie din 2005.

Piaţa de electrocasnice mari aavut în ultimii doi ani un nivel apropiat - atingând ca număr deunităţi aproximativ 1,5 milioane, cu o valoare de 300 milioaneeuro, conform informaţiilor furnizate de compania de cercetare depiaţă GFK România, citată de Whirlpool.

Primele şase luni ale lui 2011arată o creştere de câteva procente faţă de aceeaşi perioadă aanului trecut, conform GfK şi estimărilor WhirlpoolRomânia.

"Evoluţia ultimelor luni adovedit încă o dată interconectivitatea economiilor statelor lumii.Ţara noastră nu are o economie de tip endogen, ceea ce ne face şimai "conectaţi" la mediul internaţional. Cu toate acestea, neaşteptăm ca ultimele cinci luni ale anului să confirme tendinţelepieţei şi aşteptările tuturor participanţilor, respectiv să avem ocreştere de până la 10%."

Românii se uită şi la ce face şila cum arată

Deşi este optimistă în ceea cepriveşte viitorul apropiat, ea recunoaşte că nu se mai poate vorbide cifrele spectaculoase care se înregistrau în perioada de boom.Motivele care stau în spatele acestei afirmaţii sunt faptul că numai există o piaţă " first buy", adică nu există atât de mulţiconsumatori aflaţi la prima achiziţie, iar ciclul de viaţă al unuiprodus electrocasnic este de minimum 10 ani.

România va putea fi considerată opiaţă "first buy" doar pentru maşinile de spălat, în mediul rural,atunci când gospodăriile vor fi conectate la reţeaua de apăcurentă, explică Mioara Bolozan.

"Apoi preferinţele consumatorilorromâni s-au schimbat în ultimii 2-3 ani, mulţi orientându-se cătreproduse îmbunătăţite tehnologic şi care sprijină un consum redus deresurse. Astfel, mulţi dintre ei preferă să aştepte şi săachiziţioneze un produs superior, în detrimentul unui produssimplu, fără prea multe beneficii."

Despre consumatorul român deaparatură electrocasnică ea mai spune că este preocupat atât defuncţiile aparatului, cât şi de designul acestuia. "Este permanentinteresat de ceea ce ştiu să facă aparatele electro casnice şi ceresurse de timp şi energie poate economisi."

Ea explică faptul că pe cele douăcategorii principale de electrocasnice mari, maşini de spălat şiaparate frigorifice, România este o piaţă de înlocuire a aparaturiielectrocasnice, numărul persoanelor care nu posedă un astfel deaparat fiind mic. "Clienţii optează de regulă pentru modele mainoi, cu un design deosebit, sau caracteristici tehniceîmbunătăţite."

O altă tendinţă pe care aremarcat-o Mioara Bolozan încă de acum câţiva ani a fost creştereaponderii segmentului de frigidere cu două uşi în detrimentulcombinelor frigorifice, care sunt dotate cu congelatoaremari.

"Acest trend se explică, dincolode preţul mai scăzut, prin schimbarea stilului de viaţă alconsumatorilor, numărul persoanelor care formează o gospodărie,dorinţa de a consuma alimente proaspete, renunţarea la depozitareaunui volum mare de mâncare congelată." În ceea ce priveşteprodusele electrocasnice, la fel ca în cazul produselor alimentareşi al celorlalte produse nealimentare în ultima perioadă,principalul factor de decizie când vine vorba despre achiziţiirămâne preţul.

"Preţul a fost întotdeauna un factorprincipal de decizie, însă ceea ce au adus ca noutate ultimiidoi-trei ani este precauţia." Consumatorii românii sunt maiprecauţi şi îşi doresc produse cu valoarea cea mai mare pentruinvestiţia pe care o realizează, conştienţi fiind de faptul că esteo alegere pe termen lung, lipsind acea leje ri tate de a consideracă pot cumpăra oricând un alt produs simillar dacă nu au făcut oalegere bună.

"Astfel, acum petrec mai mult timp în faţaproduselor, analizează noutăţile tehnologice, se uită la design şisunt foarte atenţi la consumul de resurse. Iau decizia de cumpăraremai greu, după ce analizează multe oferte şi caracteristici deprodus, dar se orientează destul de des către produse cu tehnologiiavansate."

Am pierdut o fabricăWhirlpool

Produsele Whirlpool se poziţionează pesegmentele medium şi premium. Pe segmentul mediu, cel mai binevândute sunt maşinile de spălat şi aparatele frigorifice. ProduseleWhirlpool se vând prin intermediul reţelelor naţionalespecializate, prin distribuitorii independenţi, precum şi prinintermediul magazinelor cash & carry. Whirlpool Româniadesfăşoară pe piaţa locală activităţi de import şi comercializare aproduselor marca Whirlpool.

Gigantul american Whirlpool şi-a inauguratreprezentanţa din România în 1996.

"La acea dată, România a intrat în centrulatenţiei Whirlpool datorită potenţialului ridicat de dezvoltare,puterii de cumpărare a românilor. Iniţial am analizat posibilitateade a achiziţiona şi de a investi în modernizarea unei fabricilocale, însă în cele din urmă s-a optat pentru o altă ţară dinregiune, datorită condiţiilor oferite pentru investitorii străini."Ea mai explică faptul că în urmă cu 15 ani foarte mulţi consumatorise aflau la acel moment la prima achiziţie de produseelectrocasnice.

"Astfel, în perioada care a urmat, vânzărilepe acest segment au explodat, cea mai mare parte din consumatoriimediului urban bucurându-se de electrocasnice noi. Însă cu timpulei le-au schimbat cu produse dintr-o cu totul altă categorie, cuelectrocasnice încastrabile care au şi un design special, dar şi ovarietate de caracteristici tehnice deosebite."

Afaceri în creştere

Afacerile Whirlpool, companie intrată pepiaţă în urmă cu circa un deceniu şi jumătate, au trecut pe untrend ascendent începând cu 1999 - primul an pentru care existădate la Ministerul de Finanţe - până în 2005, când au ajuns la 186milioane de lei (51 de milioane de euro), de aproape nouă ori maimari în lei comparativ cu 1999.

În anul următor acestea au scăzut la 145 demilioane de lei, pentru ca în 2008 să atingă nivelul maxim de 202milioane de lei (circa 55 de milioane de euro). Pentru anul 2007 nuexistă date la Ministerul de Finanţe.

În 2009 acestea au scăzut din nou la 145 demilioane de lei, pentru ca anul trecut să se remarce o nouăcreştere, până la 159 de milioane de lei (37,8 milioane deeuro).

"Anul 2010 pentru Whirlpool România a adus ocreştere de peste 10% faţă de 2009, ritmul de creştere fiind multmai pronunţat în primele şase luni. În prima parte a anului 2011 amînregistrat o cifră de afaceri comparabilă cu cea a anului trecut.Mai mult, noi vedem anul 2011 în ansamblul său ca pe un an cu oevoluţie pozitivă, atât datorită gradului de penetrare al noilorproduse, dar şi ofertelor aplicate produselor existente." Pe piaţalocală, compania concurează cu Arctic, Philips, Samsung, Zanussi,Electrolux şi Indesit.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO