Opinii

Adriana Stoian: Atenţie la păţania fraţilor Candy!

Foto: Shutteerstock

Foto: Shutteerstock

Autor: Adriana Stoian

10.06.2015, 21:29 2020

Fraţii Candy (bomboană) sunt investitori în cel mai scump parc rezidenţial din Londra, unde unele apartamente ajung şi la 140 de milioane de lire. La un moment dat, unul din fraţi zice – ” veneam aici în fiecare săptămână timp de cinci ani. Creştea inima în mine doar când mă uitam la blocuri”. Dar avocatul de colo – ”renunţă, asta chiar nu mă ajută deloc”.

Dezvolatorul continuă – ”trebuia să ne asigurăm că ne vedem banii înapoi”. Dar avocatul – ”ce, ţi-ai pierdut minţile?

Nu, nu e o mostră de umor englezesc. E pur şi simplu o întâmplare, petrecută zilele astea la Londra. Fraţii Candy există şi sunt celebri, ultra-exclusivistul One Hyde Park există, ba chiar şi preţurile. Mai există şi un film publicitar despre fraţi şi proiectul lor, un film în două variante, dintre care una puternic editată (periată). Evident, problemele au apărut de la varianta needitată, care a ajuns in presă, cu tot cu indicaţiile de editare.

Producătorii şi-au dat seama că inofensivul clip publictar despre ridicarea proiectului imobiliar (unele declaraţii erau din 2010) puteau să ridice o grămadă de întrebări din partea ... Fiscului britanic (HMRC). Despre ai cui bani vorbesc protagoniştii, din moment ce, în acte, dezvolatorul proiectului este o firmă  înregistrată într-un off-shore? Iar o firmă într-un off-shore poate face afaceri în Marea Britanie, dar nu poate fi condusă din Marea Britanie. Or din film se înţelege că fraţii se implicau până şi în alegerea contractorilor. Unul din ei are domiciliul fiscal în Monaco, deşi face intens afaceri la Londra. Oare plăteşte toate taxele pe care ar trebui să le plătească?     

Rămâne de văzut cum se va încheia povestea şi cine va râde la urmă.

Dar păţania arată încă o dată cum a reuşit Fiscul britanic să modeleze comportamentul fiscal, de au ajuns marii (potenţiali) contribuabili să sufle până şi-n filmul publicitar. Este o evoluţie la care nu te-ai fi gândit acum câţiva ani, prin 2010 bunăoară. Poate au avut efect ochii verzi ai HMRC-ului, de care vorbeam într-un comentariu recent din ZF! Deci, atenţie la substanţa economică a tranzacţiilor, la nivelul de piaţa al preţurilor, la responsabilităţile companiei în cadrul modelului de afaceri al grupului, şi, mai nou, la semnificatia fiscală a vorbelor. Apropo, cred că acest îndemn ar trebui să se aplice şi politicienilor şi deciziilor pe care le iau. Dar, desigur, asta e altă poveste!

Adriana Stoian este partener în cadrul firmei de consultanţă Transfer Pricing Services 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO