Opinii

ASF a înlocuit vechile aberaţii cu noile aberaţii mutând cheltuielile nejustificate din preţurile RCA ale transportatorilor pe umerii persoanelor fizice

ASF a înlocuit vechile aberaţii cu noile aberaţii...

Autor: Andreea Paul

19.10.2016, 12:17 1216

Rezolvăm disfuncţionalităţile de pe piaţa românească de asigurări şi problema preţului RCA sau permitem mutarea cheltuielilor de pe umerii transportatorilor, pe umerii persoanelor fizice? Cam deodată, ASF a înlocuit vechile aberaţii cu noi aberaţii, iar efectele de contagiune de pe piaţa de asigurări se resimt deja pe celelalte pieţe financiare. 

După mai mult de un an de tensiuni puternice între transportatori, piaţa de asigurări şi ASF, preţurile RCA au fost modificate/micşorate în favoarea transportatorilor. Reducerile sunt substanţiale pentru anumite categorii de autovehicule. De pildă, prima medie RCA pentru autovehiculele de peste 16 tone în luna septembrie 2016 a fost de aproximativ 12.500 lei. După reanalizarea calculelor, prima RCA se reduce cu aproximativ 40%, ajungând la 7.534 lei. În această categorie există o expunere anuală, adică un număr de poliţe RCA vândute într-un an, de aproximativ 33.686.

Observăm, totodată, că pentru persoanele fizice cu vârsta cuprinsă între 31 - 40 de ani care deţin autovehicule cu capacitatea cilindrică între 1200 - 1400 cmc, a rezultat un cost de 610 lei. Pentru această categorie, prima RCA a crescut cu 31%, de la un cost iniţial al RCA de 466 lei. În cazul acestei categorii, există o expunere anuală, adică un număr de poliţe RCA vândute într-un an de aproximativ 165.590. Numărul de poliţe RCA vândute persoanelor fizice din această categorie este de aproape 5 ori mai mare decât numărul de poliţe RCA în cazul categoriei autovehiculelor de peste 16 tone.

Cer Parlamentului declanşarea unei anchete parlamentare şi audierea preşedintelui ASF pentru a afla răspunsurile clare la întrebări cheie:

1. Care au fost argumentele tehnico-economice pentru care valoarea poliţei RCA a fost semnificativ majorată pentru persoanele fizice?

2. Asistăm la o balansare a cheltuielilor de pe umerii transportatorilor, pe umerii persoanelor fizice?

3. Cine protejează consumatorul de produse de asigurări de practicile abuzive, uneori chiar ilegale cum relevă anchetele şi procesele aflate pe rol, ale companiilor de asigurări?

4. Care este cuantumul profiturilor exportate de către companiile de asigurări active în România şi de ce nu sunt acoperite daunele asiguraţilor români similar cu practicile europene? Ce sume s-au cheltuit până acum din Fondul de Garantare şi de ce?

5. Este pregătit EXIM ASIG să intre pe piaţa de asigurări RCA?

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO