Opinii

Când interesul privat conduce statul sau despre avantajul concurenţial procurat de mediul economic de la cel politic !

Când interesul privat conduce statul sau despre...

Autor: Madalin Niculeasa

10.02.2014, 15:46 422

Începând cu AMCHAM şi terminând cu Consiliul Investitorilor Străini sau Asociaţia Oamenilor de Afaceri, cu toţii se plâng de modalitatea de organizare şi funcţionare a statului, în sensul că  acesta (statul) este birocratic, socialist, nepregătit, escroc cu contribuabilii, lipsit de perspectivă sau dezinteresat, etc.

Problema actuală a societăţii în care trăim nu este starea actuală a statului ci modalitatea în care interesele private şi individuale ale mediului de afaceri interacţionează, se întrepătrund sau se intersectează cu funcţionarea statului, încurajând de cele mai multe ori dezechilibrele comportamentale ale acestuia pentru a putea obţine foloase concrete şi individuale din această stare de lucruri.
La nivel instituţional fiecare dintre instituţiile reprezentative ale mediului de business din România reclamă neajunsurile statului, în timp ce la nivel individual (om de afaceri sau antreprenor), de  multe ori se sprijină nemijlocit o anumită stare de lucruri, aceasta pentru a se beneficia în mod direct de degringolada organizaţională a statului.

Fără a intra într-o determinare cantitativă apreciez că există o proporţie semnificativă a mediului de afaceri actual care îşi face „cifra de afaceri” speculând şi încurajând neajunsurile statului respectiv interacţionând cu statul şi funcţionarii acestuia. Prin aceasta nu înţeleg neaparăt aspectul penal al acestei relaţii ci mă refer la conflictul de interese respectiv traficul de influenţă aflat la limita legii. Există oameni de afaceri şi antreprenori care în mod activ şi pozitiv depun eforturi cot la cot cu mediul politic pentru ca statul să fie organizat într-un anumit fel, astfel încât interesele lor de ordin privat să poată fi satisfăcute cu întâietate.

Mediul de business are un merit pentru existenţa actualei clase politice în condiţiile în care nu este atât de străin de componenţa mediului politic desemnând de multe ori persoanele ce urmează să devină oameni politici. Realitatea este că deşi la nivel declarativ şi instituţional, mediul de afaceri doreşte un anumit nivel calitativ pentru lumea politică, la nivel individual dorinţele sunt altele faţă de lumea politică, total străine normelor civilizate de business.

Nu sunt convins că la momentul de faţă mediul de business doreşte cu adevărat un stat care să aibă anumite trăsături calitative astfel încât reuşita în afaceri să aibă la bază exclusiv competenţa, regulile concurenţiale, valoarea adăugată, cunoaşterea pieţei, etc. Nu ştiu dacă mediul de afaceri este pregătit în totalitate să fie tratat de către stat în mod egal şi nediferenţiat, în raport de competitivitate şi profesionalism şi nu în raport de relaţii personale sau de contribuţia avută la o anumită campanie electorală.

Mediul politic a devenit un avantaj concurenţial pentru lumea de afaceri. Dincolo de aspectul penal al relaţiei public-privat nu trebuie ignorat aspectul concurenţei neloiale ce rezultă din acest binom. Statul influenţează uneori în mod semnificativ concurenţa loială creând avantaje nelegale anumitor actori din mediul economic. Exemplele îmi sunt la îndemână.

O realitate la fel de greu de ignorat este şi aceea a „consultanţilor” specializaţi în întreţinerea relaţiei dăunătoare dintre mediul public şi mediul privat. Sunt antreprenori şi oameni de afaceri care-şi marketează cât se poate de transparent relaţiile cu lumea politică. Şi nu mă refer doar la industria în care activez.

Mădălin Niculeasa este managing partner al Niculeasa Litigator.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO