Opinii

Ce facem dupa?

02.09.2009, 17:41 28

Atmosfera campaniei electorale incepe sa fie atat de marcata de scandaluri, ostilitate, violenta verbala, chiar ura, incat trebuie sa ne punem legitim intrebarea: "ce facem dupa alegeri?". Fiindca, peste trei luni, perioada electorala va fi trecut. Si vor urma cel putin trei ani in care esafodajul politic va ramane destul de stabil, fortat sa discute si sa coopereze in vederea luarii de decizii politice importante.

Logica unei campanii electorale intr-o tara ca Romania tinde sa devina una contrara logicii democratice. Altfel spus, lupta devine acuta, conflictele se ingroasa, iar atitudinile sunt intolerante. Raporturile de forta pleaca de la o premisa razboinica, dar care nu are niciun fel de corespondent in realitatea post-vot. E drept ca Traian Basescu a incercat. Aici a fost consecvent cu propriul discurs: a vrut sa distruga adversari politici, a vrut sa inlocuiasca partidele cu altele noi (PLD, UCM, PNG sunt constructii sustinute sa ia locul PNL, UDMR sau PRM pe scena politica). A vrut sa schimbe Constitutia si sa impuna legi mai majoritariste, care sa accentueze rolul unilateral al castigatorului in viata politica. A vrut sa schimbe echilibrul de putere din zona serviciilor secrete, a justitiei si, respectiv, a armatei (in unele zone chiar a reusit, chiar daca asta nu inseamna deloc mai multa transparenta si control democratic, asa cum ar fi trebuit). A vrut sa schimbe si rolul presedintelui in sine, propunand un model care i se potrivea lui personal mult mai bine.

Din nefericire pentru Traian Basescu, lupta sa cu sistemul nu a reusit. A vrut sa schimbe fundamental regulile de functionare a vietii publice in Romania si a esuat. De ce? Din doua motive foarte importante. Primul este acela ca sistemul s-a opus unor schimbari pentru care nu a fost deloc consultat. Modalitatea in care Basescu a vrut sa isi impuna "reformele" nu a fost deloc consensuala si nici macar nu a fost precedata de consultari autentice. Impunerea cu forta a unor schimbari de fond intr-un sistem cu reguli cvasi-democratice nu reuseste niciodata. Doar in state autoritariste sau totalitare se poate asa ceva. Al doilea motiv este acela ca Basescu nu a mai avut de partea sa nici macar publicul, pentru ca "reformele" sale nu au convins ca sunt facute pentru a democratiza si eficientiza sistemul, ci pentru a-l acapara. Reforma justitiei care inseamna nu independenta, ci control propriu asupra noilor magistrati, numiti de propriul ministru, nu duce la sustinere publica, ci la scaderea si mai accentuata a increderii in justitie. La fel, in educatie, unde nu avem de-a face cu o reforma autentica in obsesia de a impune pachetul Miclea cu orice pret. Exemplele curg pe toate zonele in care Basescu a actionat. Iar acum, cand sistemul scurge spre opinia publica acuzatii despre eventuale ilegalitati comise de Basescu sau apropiati ai lui cu ajutorul functiei publice, orice forma de legitimitate a acestui mod de a impune reforme cu forta a disparut.

Prin urmare, ajungem la intrebarea legitima de la inceput. Ce se intampla dupa? Cum poate Romania sa isi faca proiecte de iesire din criza daca nu stie sa ia macar deciziile majore in mod consensual? Consensul promovat de Iliescu este, cu siguranta, o exagerare contestata pe buna dreptate de cei care cred in pluralism si diferente de opinie. Dar, dincolo de acest pluralism natural, exista o baza comuna, un acord general asupra regulilor generale care guverneaza viata noastra in aceasta tara. Nu e vorba doar de Constitutie, ci si de regulile generale ale vietii publice. Daca acestea nu sunt respectate, nu poate exista convietuire in adevaratul sens al cuvantului. Avem doar o lupta continua intre diverse tabere care spera, toate, sa castige puterea pentru a schimba regulile si pentru a impune cu forta propriul punct de vedere. O societate democratica, nu doar in toate teoriile politice, dar si in realitatea cotidiana, are un trunchi comun respectat si protejat de toate fortele politice, indiferent de diferentele naturale de opinii. Avem asa ceva in Romania? Aceasta este, inainte de toate, provocarea la care viitoarea campanie electorala va trebui sa raspunda.

Indiferent de cine va fi presedinte dupa urmatoarele alegeri, Romania va avea in continuare probleme grave de rezolvat: criza economica, criza sociala care a fost provocata de criza economica, dificultatile din relatia tot mai slaba cu Uniunea Europeana, relatiile cu vecinii, reforma statului. Acestea trebuie rezolvate cu instrumentele constitutionale, adica cu Guvernul si Parlamentul. Iar guvernul va trebui format sau sustinut, obligatoriu, de o coalitie. Poate fi constituita o coalitie cata vreme partidele si, mai ales, candidatii lor se contesta atat de vehement? Daca ne luam dupa modul in care, cel putin in ultimii ani, se discuta fiecare tema importanta din Romania, raspunsul este categoric "Nu". Aceasta este adevarata problema a politicii noastre, fiindca ea este cauza reala a dezinteresului si a lipsei de incredere a cetatenilor in oricare dintre solutiile pe care le aud, in prezent, din partea politicienilor.

Traian Basescu, Mircea Geoana, Crin Antonescu, Sorin Oprescu sau oricine altcineva se angreneaza cu sanse in lupta pentru Palatul Cotroceni vor trebui sa convinga romanii ca pot cu adevarat sa fie presedinti ai intregii tari si ca pot cu adevarat sa forteze politica si partidele sa functioneze pe baza unor reguli pe care chiar si ei le respecta.

 

Dan Sultanescu este analist politic, coordonator al proiectului www.infopolitic.ro 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO