Opinii

Cinci mituri despre succesul în criză

Opinie Florin Pogonaru: Cinci mituri despre succesul în criză

Autor: Florin Pogonaru

19.12.2011, 00:03 1310

Mitul 1: liderii şi managerii de succes în perioade de turbulenţe sunt vizionari curajoşi şi iubitori de risc.

Adevărul este că în perioadele de criză au succes cei care sunt disciplinaţi, se bazează pe date empirice şi sunt paranoici (de acţiune, nu pasivi). Ei acţionează ca nişte meşteşugari observând ce merge şi ce nu merge în noile condiţii şi se dezvoltă în continuare numai pe date verificate în prealabil.

Mitul 2: o lume plină de ameninţări îi favorizează pe cei care se mişcă repede.

Adevărul este că viteza în reacţii ca principiu de bază de acţiune în criză este un principiu sinucigaş. Adevăraţii lideri în criză sunt cei care decid când să fie rapizi şi când să fie lenţi în reacţii.

Mitul 3: schimbările radicale din mediul de afaceri din afara firmei determină adoptarea de schimbări radicale în interiorul firmei.

Adevărul este că adevăraţii lideri fac schimbări mai puţine în organizaţiile pe care le conduc decât nivelul mediu de schimbări înregistrate de firme la nivelul întregii economii. Schimbările radicale în mediul extern firmei nu trebuie să determine neapărat schimbări radicale în interiorul firmei.

Mitul 4: firmele de succes se disting în perioade de criză prin capacitatea de a inova.

Adevărul este că în perioadele de criză firmele de succes inovează, dar nu mai mult decât firmele care eşuează. Diferenţa este dată de capacitatea de aplicare a inovaţiilor la producţia de masă, de contextualizarea în perioadă de criză a unor inovaţii existente. Diferenţa între succes şi eşec este dată de disciplina în aplicarea inovaţiilor.

Mitul 5: succesul în perioade de criză este determinat de noroc.

Adevărul este că liderii firmelor de succes nu au mai mult noroc decât firme absolut similare care eşuează. Problema nu este dacă ai noroc, ci ce faci cu norocul pe care îl ai.

Florin Pogonaru este preşedinte al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România

Miturile de mai sus au fost inspirate de ultima carte publicată de Jim Collins şi Morten T. Hansen "Luck-why some thrive despite them all".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO