Opinii

Cum să sprijini capitalul românesc la export când nu ai nici măcar o listă cu 50 de companii româneşti prezente peste graniţă?

Cum să sprijini capitalul românesc la export când nu...

Autor: Dana Ciriperu

31.07.2014, 20:26 925

Avem un Minister al Economiei. O strategie de export de 140 de pagini. Un departament de comerţ şi relaţii internaţionale în cadrul Ministerului Economiei care are 130 de consileri, directori, experţi, cea mai mare parte trimişi peste hotare cu salarii de cel puţin 2.000-3.000 de euro pe lună. Nu avem însă o listă cu 50 de companii româneşti care au reuşit să-şi stabilească o prezenţă regională!

Dar până la urmă la ce ar folosi o astfel de listă cu 50, 100 sau 1.000 de companii antreprenoriale care pot emite pretenţii la o dezvoltare peste graniţe? Ce poate face statul pentru ca familia Cornea din Suceava, care are o fabrică de încălţăminte în care lucrează 300 de oameni, să-şi atingă obiectivul de a duce magazinele de încălţăminte Denis pe pieţele din Italia, Franţa sau Marea Britanie? Nu poate face nimic concret pentru că cel mai probabil nu cunoaşte ambiţiile familiei de antreprenori din Moldova.

Sigur, poate elabora strategii pentru următorii şase ani, în care poate afirma că „de rezultatele şi performanţele IMM-urilor şi de abilitatea societăţii, în parteneriat public-public sau public-privat, de a le susţine eficient depinde dezvoltarea într-o manieră sustenabilă a exportului românesc“. Dar dincolo de strategii, antreprenorii din spatele IMM-urilor care ies peste graniţe sunt prea mărunţi ca să fie „aşezaţi pe o listă“.

Anul trecut România a înregistrat un nivel record al exporturilor, de aproape 50 de miliarde de euro, dar în top 100 exportatori sunt doar două companii controlate de antreprenori români (Interagro – Ioan Niculae şi Aramis Invest – producător de mobilă din Baia Mare controlat de Iacob Vladimir şi Marius Selescu). Din valoarea totală a exporturilor României, în jur de 80% se realizează de firme cu capital străin, dar baza, în strategiile elaborate de stat, rămân tot românii.

La uşa premierului bat multinaţionalele şi ambasadele străine pentru a-şi promova investitorii, dar românii care creează produse competitive şi care pot concura pe pieţele externe sunt anonimi pentru stat.

„Ministerul Economiei, prin Departamentul de Comerţ Exterior şi Relaţii Internaţionale, elaborează strategii de promovare a exportului pe termen mediu şi lung, în prezent fiind aprobată prin hotărâre de guvern şi publicată în Monitorul Oficial Strategia Naţională de Export 2014-2020, în conformitate cu Programul de Guvernare.  În ceea ce priveşte solicitarea dumneavoastră, în prezent, în ţara noastră, doar BNR urmăreşte capitalul investit în exterior şi numai pe baza declaraţiilor firmelor, dacă acestea consimt să le dea“, a fost răspunsul transmis de reprezentanţii biroului de presă al Ministerului Economiei la o solicitare în care ZF cerea o listă cu 50 de companii din România (capital românesc) care au cel puţin o sucursală, filială, linie de business în afara graniţelor.

Situaţia de la Ministerul Economiei nu este însă singulară. Ministerul de Finanţe, de exemplu, are pe site bilanţurile anuale ale celor aproape 700.000 de companii din România, dar nu poate furniza un top al celor mai mari 1.000 de firme din businessul românesc pentru că „stă“ pe aceste date, dar nu le centralizează.

Cum putem să mergem înainte, să creştem, dacă nu ştim unde stăm şi pe cine se bazează economia românească?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO